• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

نسبت پروژه های عمرانی به مسائل زیست محیطی در مشهد چیست؟

محمدجواد نطاق نویسنده: محمدجواد نطاق
جمعه 24 دی 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

پروژه های عمرانی مشهد

چرا محیط زیست ما در مطالعات پروژه های تعریف شده عمرانی در کلانشهر ها به پیوست انتقال داده می شود؟ چرا پیوست زیست محیطی، تبدیل  به مطالعاتی برای توجیه خرابی های احتمالی به محیط زیست و تحریف مفاهیم پایه ای زیست محیطی تبدیل شده است؟

کلانشهر های ما امروزه با دو مسئله ترافیک و آلودگی هوا مواجه هستند. دو مسئله ای که به جای کنترل و برنامه ریزی در جهت محدودیت ها، تبدیل به معضلات شهر های ما شده اند. در نگاه کلی به دو مسئله مطرح شده می توان بیان داشت که کنترل یکی به وسیله جلوگیری از سوزاندن مازوت در نیروگاه ها و دیگری به وسیله کنترل ترافیک و گسترش حمل و نقل عمومی قابل  برنامه ریزی و مدیریت است، ولی هیچ یک در مرحله عمل صورت نمی گیرد. مطالعه بر روی اثرات زیست محیطی  پروژه های تعریف شده شهری امری ضروری است.

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

مشکل اصلی در مدیریت شهری کلانشهر های ما این است که پروژه های عمرانی به عنوان مهم ترین نمود توسعه شهری در نزد مدیران و شهروندان یاد می شود. در واقع شاخص و معیار موفقیت یک دوره مدیریت شهری بر اساس ساخت و سازهای عمرانی شهر مانند پل ها و تقاطع های چند سطحی شناخته می شود. مسئله هایی که ظاهراً  یک معامله دو سربرد برای مدیریت شهری و شهروندان به نظر می آید. چرا که هم از نظر بعد رسانه ای برای شهرداری نمود بیشتری دارد و قشر متوسط رو به بالا و مدعی در جامعه راحت تر در شهر تردد می کنند و در رسانه ها به تمجید از مدیریت شهری می پردازند.

تعریض معابر سواره و تقاطع های غیر همسطح مهم ترین اقداماتی است که مدیریت شهری مشهد در چند سال اخیر در  گره های ترافیکی  شهر به اجرا در آورده است. افزایش عرض معابر سواره در پل پرتویی وکیل آباد، سه راه خیام و  تجاوز به حریم پیاده در محدوده سه راه بعثت، نمود هایی از اجرای این طرح هستند که  همگی با هدف درمان موضعی حل چالش ترافیکی بوده است.

تقاطع های غیر همسطح نیز پدیده دیگری در مشهد است که شهردار سابق مشهد ( کلایی) در توجیه ساخت یکی از آنان عنوان کرده بود: چون دو نفر از همکاران ما در محله فرامرز عباسی سکونت دارند، متوجه شدند که مردم خواستار ساخت تقاطع غیر همسطح جانباز هستند.  موارد فوق همه نمونه هایی هستند که  نشانگر عدم مطالعه صحیح در جهت شهر انسان محور و بررسی تبعات زیست محیطی پروژه های عمرانی تعریف شده در شهر هستند.

 پروژه تعریض انتهای بلوار وکیل آباد که با عنوان پل پرتویی شناخته می شود، و احداث تقاطع غیر همسطح در محدوده های دسترسی به آن، یکی از پروژه های عمرانی گسترده است که با هدف روان کردن بار ترافیکی در آخر هفته ها جهت دسترسی به طرقبه و شاندیز در اواخر سال 1398 و اوایل 1399 اجرا شد. پروژه ای که در  مطالعات پیوست محیط زیستی آن به مسائلی اشاره شده که کاملاً در تعارض  با مسائل زیست محیطی و بیشتر در جهت توجیه پروژه تهیه شده است.

در بخشی از این مطالعه آمده است: «….  امکان  فعالیت تفریحی و گردشگری  با وسیله حمل و نقل عمومی امری رویایی است. به همین جهت روان سازی با ترافیکی حمل ونقل در محدوده پایانی وکیل آباد جهت تسهیل تردد سواره برای خودرو های شخصی، ضروری است…».  

جالب تر آن که در ادامه، تعریض معبر و تسهیل تردد سواره، به عنوان یک معیار کاهش دهنده تخریبات زیست محیطی بیان شده و افزایش سرزندگی و تعاملات اجتماعی را به عنوان اثرات مثبت آن معرفی کرده، آن هم در جایی که هیچگونه دسترسی برای پیاده و دوچرخه در نظر گرفته نشده است.

 پیوست های زیست محیطی مشابه این در پروژه های عمرانی، به محلی برای توجیه های کارشناسی نشده و سلیقه ای تبدیل شده است به شکلی که نه تنها نکات و اثرات زیست محیطی به پروژه تحمیل نمی شود بلکه با ایجاد تعاریف فی البداهه و تحریف مفاهیم پایه ای محیط زیست، دست آویزی در جهت پیشبرد اهداف اجرایی می شود.

نسبت پروژه های عمرانی به مسائل زیست محیطی در مشهد چیست؟
تصویر 1. عدم وجود فضای پیاده رو در حاشیه مسیر پل پرتویی در زمان بازدید همزمان با تعریض معبر در زمستان 1398. مأخذ : کانال تلگرام شورای شهر مشهد.
برچسب ها: پیوست زیست محیطیتعریض معابر سوارهمدیریت شهریمشهد
نوشته قبلی

نقدی بر تمرکز شهرداری کرمانشاه بردرآمدزایی از طریق جرائم کمیسیون های ماده صد

نوشته بعدی

نوسازی بافت تاریخی شهر لاهیجان، فرصت سبز بودن را از آن گرفته است!

محمدجواد نطاق

محمدجواد نطاق

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
نوسازی بافت تاریخی شهر لاهیجان، فرصت سبز بودن را از آن گرفته است!

نوسازی بافت تاریخی شهر لاهیجان، فرصت سبز بودن را از آن گرفته است!

راهبرد لازم برای شناخت یک منظر

راهبرد لازم برای شناخت یک منظر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم