• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

نقدی بر تمرکز شهرداری کرمانشاه بردرآمدزایی از طریق جرائم کمیسیون های ماده صد

بهزاد مسعودی‌اصل توسط بهزاد مسعودی‌اصل
پنج‌شنبه 23 دی 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

شهرداری کرمانشاه

وضعیت درآمدهای شهرداری کرمانشاه از لحاظ معیارهای پایداری چگونه است؟ مهمترین منابع درآمدی شهرداری کرمانشاه کدامند؟ راهکارهای اجرایی برای پایدارسازی درآمدهای شهرداری شهر کرمانشاه کدامند؟

کمیسیون ماده صد قانون شهرداری از جمله نهادهای خاص و شبه قضایی است که برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی به وجود آمده است. اما طی دهه های اخیر جرایم ساختمانی هر ساله رو به افزایش است و تصمیمات این کمیسیون نتوانسته به شکل مؤثری نقش بازدارنده ای را در بروز تخلفات ساختمانی ایفا نماید.

عاملی برای گسترش تخلفات ساختمانی و برهم خوردن سیما و منظر شهری شده است که اهم دلایل آن را می توان ناسازگاری ضوابط با واقعیات، ضعف سیستم کنترل و نظارت، وجود قوانین مبهم و غیرشفاف، بلاتکلیفی اراضی قولنامه ای، عدم وجود کنترل زمین شهری و نگاه شهرداری ها به آرای جریمه ها به عنوان یک منبع درآمد و موارد دیگر دانست.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

لذا امروزه در بسیاری از شهرهای کشور، نحوه کسب درآمد توسط شهرداری ها به مسئله مهمی تبدیل شده است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد دسترسی شهرداری ها به منابع درآمدی مطلوب و پایدار باعث می شود که شهرداری، نقش فعال تری در محیط شهری ایفا کرده و پاسخگویی مناسبی به نیازهای شهروندان داشته باشد.

اداره مطلوب شهرها و ارایه خدمات مناسب و کنترل و هدایت پروژه های عمرانی و شهرسازی، علاوه بر اعمال مدیریت صحیح مستلزم اعتبارات و درآمدهای کافی و هزینه صحیح آن می باشد.

بسیاری از مشکلات شهرهای کشور ریشه در نظام مدیریت درآمد و هزینه آن دارد و با توجه به این که کمیسیون های شهرداری به خصوص کمیسیون ماده پنج و ماده صد نقش مؤثری در درآمدزایی شهرها دارند و یا نگاهی گذرا به کدهای درآمدی شهرداری هایی که منابع پایداری ندارند، نشان می دهد بیشتر درآمد این شهرداری ها از طریق همین کمیسیون محقق می گردد.

از آنجا که شهر ها با افزایش جمعیت در حال توسعه و نیازهای مردم نیز به تبع آن در حال تغییر وتحول است، لذا با توجه به بررسی های به عمل آمده و آسیب شناسی که از طرف شهرداری کرمانشاه انجام شده مشخص گردیده مساحت بیش از 80 درصد قطعات املاک مسکونی شهر کرمانشاه زیر 250 مترمربع می باشد که با توجه به شرایط اجتماعی و نحوه استفاده از فضاهای مسکونی در اکثر موارد به دلیل نیاز خانواده ها به فضای بیشتر منجر به تخلفاتی گردیده است.

ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و تبصره‌ های آن مهم ‌ترین بازوی قانونی برای کنترل، پیشگیری و برخورد با تخلفات ساختمانی محسوب می ‌شود. اما این بازو نیز با توجه به گذشت زمان و رشد جمعیت و به تبع آن افزایش ساخت و ساز در شهر، دیگر قدرت و توان چندانی ندارد، به ویژه در بازدارندگی از وقوع تخلفات ساختمانی.

قانون شهرداری و ماده ۱۰۰ آن که به نیم ‌قرن پیش یعنی سال ۱۳۳۴ باز می‌ گردد، پاسخگوی نیاز‌های امروز شهر نیست و ضمانت ‌های اجرایی آن که با توجه به مشکلات و معضلات زمان تصویبش مقرر شده بود، بعضا به مشوقی برای انجام تخلفات ساختمانی بدل شده‌اند. حال بسیار واضح است که در نتیجه استمرار چنین وضعی، شاهد گسترش روز افزون تخلفات ساختمانی در شهر‌کرمانشاه خواهیم بود.

نقدی بر تمرکز شهرداری کرمانشاه بردرآمدزایی از طریق جرائم کمیسیون های ماده صد
تصویر 1: دسته بندی کلی تخلفات ساختمانی

ازآنجاکه امروزه چگونگی تأمین منابع مالی پایدار شهری یکی از چالش های پیش روی برنامه ریزان شهری است و با افزایش نیاز به خدمات عمومی در شهر و محدودیت های شهرداری از سوی دیگر، این چالش روز به روز بیشتر می شود. از طرفی بدون منابع درآمدی پایدار دستیابی به الگوی توسعه پایدار شهری نیز امکان پذیر نیست. بنابراین شهرداری برای انجام وظایف خود باید از امکانات مناسب مالی، خصوصاً برخوردار از درآمدهای پایدار باشد تا در رفع مشکلات شهری بکوشد.

پایداری در درآمدها شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد. از جمله: منابعی نباشد که از بین بروند یا جایگزینی داشته باشد، مستمر قابل وصول باشد، نوسان در دوره های مالی مختلف نداشته باشد، با افزایش هزینه ها افزایش یابد و به توسعه شهری آسیب نرساند.

این درآمدهای پایدار شامل: دریافت عوارض ‌های مسکن، ساختمان و خودرو، اجاره ها، سینما، تئاتر، گردشگری، ایجاد کارنجات تولیکننده مثل کارخانه تولید شن و ماسه، بازارچه ها، تابلو‌های تبلیغاتی سطح شهر، بازیافت زباله ‌های شهری، مالیات بر ارزش افزوده از جمله منایع تأمین درآمدهای پایدار در شهرداری است. لذا دستیابی به روش های جدید تأمین منابع درآمدی پایدار شهرداری نقش موثری در رضایت شهروندان، توسعه و عمران شهر و مدیریت شهر خواهد داشت.

از آنجا که کمیسیون ماده ۱۰۰ تضمینی برای جلوگیری از تخلفات حوزه ساخت و ساز است و نباید به منبع درآمدی برای شهر و شهرداری‌ ها تبدیل شود؛ بنابراین، بازنگری در ماده ۱۰۰ ضرورتی اجتناب ‌ناپذیر است و باید نیاز‌ها و واقعیت ‌ها در این بازنگری لحاظ شود. در همین راستا شهرداری کرمانشاه به منظور برون رفت از وضع موجود و ایجاد یک چارچوب منطقی پیشنهاداتی را ارائه نموده که در صورت بررسی کارشناسی می تواند در راستای جلوگیری از نخلفات ساختمانی اقدامات منطقی و قابل تامل را انجام داد. تعدادی از این پیشنهادات به شرح زیر می باشد:

برنامه های اقتصادی و مالی شهرداری کرمانشاه:

  • برنامه راهبردی تقویت منابع درآمدی پایدار
  • ساماندهی وکاهش هزینه ها با انجام حسابرسی ‌های منظم دوره‌ ای
  • پیگیری وصول عوارض انواع عوارض پیش بینی شده در قانون
  • استفاده از ظرفیت و مشارکت سرمایه گذاران جهت تامین منابع مالی پروژه های سرمایه گذاری
  • اجرای طرح جامع ممیزی املاک شهر کرمانشاه با توجه به الزامات قانونی و نیز نقش بی بدیل آن درآمدزایی و برنامه ریزی شهری
  • پيگيري پرداخت زيان هاي شهرداري در اثر اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها به استناد بند ج ماده 8 قانون مذكور
  • تكميل پرونده ها و دريافت كامل اجاره املاک و اراضي شهرداري بعنوان یکی از منابع عظیم وویژه درآمدی شهرداری و…

 

بی تردید شهرداری به عنوان یکی از بازیگران اصلی توسعه در کشور در عرصه مدیریتی و امور اجرایی دارای جایگاه خاصی است و اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، با هدف جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز و شهر فروشی در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیریست تا مدیران شهری به دنبال شناسایی درآمدهای پایدار باشند و شهرداری ها شرایط را طوری فراهم نمایند که پروانه ساختمانی بر اساس طرح های جامع و تفصیلی صادر شود و از این طریق شهر فروشی و درآمدهای حاصل از ماده صد از بین خواهد رفت.

برچسب ها: تخلفات ساختمانیکمیسون ماده صدمنابع درآمدی پایدار
نوشته قبلی

نحوه جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته شهرسازی

نوشته‌ی بعدی

نسبت پروژه های عمرانی به مسائل زیست محیطی در مشهد چیست؟

بهزاد مسعودی‌اصل

بهزاد مسعودی‌اصل

دکتری معماری، معاون شهرداری کرمانشاه

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
نسبت پروژه های عمرانی به مسائل زیست محیطی در مشهد چیست؟

نسبت پروژه های عمرانی به مسائل زیست محیطی در مشهد چیست؟

نوسازی بافت تاریخی شهر لاهیجان، فرصت سبز بودن را از آن گرفته است!

نوسازی بافت تاریخی شهر لاهیجان، فرصت سبز بودن را از آن گرفته است!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم