• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

نقدی بر عملکرد کمیسیون ماده صد و جدیدترین اصلاحات آن

الهام نهاوندی توسط الهام نهاوندی
یکشنبه 13 تیر 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

چه راهکاری برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی  وجود دارد؟ آیا  کمیسیون ماده صد در جلوگیری از تخلفات ساختمانی موفق عمل کرده است؟ طبق مادۀ 100 قانون شهرداری‌ ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدودۀ خدماتی باید قبل از ساخت‌ و ساز از شهرداری ‌ها پروانۀ ساختمان بگیرند و شهردار‌ی ها موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات‌ ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری کنند.

به رغم متن ساده و قابل درک ماده صد قانون شهرداری ها این ماده دارای تبصره های زیادی است که تماما به اشکال مختلف تفسیر پذیر هستند. برداشت اولیه که از ماده صد قانون شهرداری می شود این است که این قانون به منظور جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون پروانه است و اگر تخلفی در حیطه ساختمان سازی (که در ایران شغلی است که نیاز به هیچگونه تخصصی ندارد و هر کسی با هر تحصیلات و مهارتی می تواند ساختمان ساز باشد.)

کمیسیون ماده صد موظف به رسیدگی است. بر طبق این قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مرجعی است برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. (به نقل از خبرگزاری تابناک، اردیبهشت 1397) به طور کلی اگر شهروندان که در ساخت و ساز دست دارند در حوزه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می ‌گیرد.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

پس هدف کمیسیون ماده صد را می توان اینگونه بر شمرد:

  • جلوگیری از ساخت و ساز غیراستاندارد
  • نظم بخشی و ساماندهی به سیما و کالبد شهر.

برای جلوگیری از این تخلفات و ساخت و ساز غیر استاندارد یک راهکار قهری وجود دارد که به عبارتی همان قلع و قمع کردن بنا است. دیدگاه دیگر جلوگیری جدی از ساختن بناهای غیر مجاز و پایش آن است که نیازی به تخریب بنا نباشد زیرا تخریب خود دارای تبعات اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی است. آگاهی دادن به مردم در خصوص لازم الاجرا بودن قوانین، جلوگیری از ساخت بناهای غیر مجاز دربدو امر راهکارهای بهینه تری هستند. اما آیا در واقعیت کمیسیون ماده صد موفق به جلوگیری از تخلفات ساختمانی (به هر طریق) شده است؟ آیا هدف قانون گذار از ماده 100 قانون شهرداری ها محقق شد؟ آنچه در واقعیت مشاهده می شود چیز دیگری است …

نقدی بر عملکرد کمیسیون ماده صد و جدیدترین اصلاحات آن
تصویر 1: اجرای حكم تخريب ساختمان مسكوني در یزد، منبع: وبگاه شهرداری یزد

کمیسیون ماده صد در عمل مانعی برای تخلفات ساختمانی نشد و قوانین تنها وسیله انجام تخلف با پول بود یعنی تخلفات چون جرم محسوب نمی شدند به پول فروخته می شدند. وقتی صحبت از پرداخت جریمه انجام تخلف های ساختمانی طبق فرمول کمیسیون ماده صد است یعنی مالک می تواند برخلاف قوانین شهری (با قصد و آگاهی قبلی به امید کمیسیون ماده صد) با پرداخت هزینه هرآنگونه که دوست دارد عمل کند، در نتیجه بی نظمی شهرهای امروز حاصل گردد.

در حقیقت کمیسیون ماده صد تبدیل به مرجعی برای تخلف فروشی شده است. یعنی هر سازنده ای هر خلافی بخواهد می کند و خلاف آن را در کمیسیون ماده صد پرداخت می کند. کمیسیون ماده صد به جای اینکه از تخلفات ساختمانی جلوگیری کند به منبع درآمد شهرداری تبدیل شده است. این موضوع اخیرا مورد توجه مسئولین و رسانه های کشور (اعم از رسانه ملی تا شبکه های اجتماعی) قرار گرفته است و قانون اصلاحی آن در حال تصویب است و در این اصلاحیه با ابهام زدایی از برخی کلمات راه ها برای «تخلف فروشی» کمتر خواهد شد.

علاوه بر این (به نقل از خبرگزاری تسنیم، اردیبهشت 1400) اصلاحات صورت‌ گرفته (که شامل تفکیک اراضی هم می ‌شود) بسیار محکم است و مقرر شده است مأموران شهرداری ‌ها آموزش ببینند و توسط دادستانی به‌عنوان ضابط قضائی محسوب شوند بنابراین هنگام اعمال قانون حکم قضائی دارند و می ‌توانند به ‌صورت قانونی مانع ساخت ‌و ساز شوند.

برچسب ها: شهرداریکمیسیون ماده صد
نوشته قبلی

فراتحلیل پژوهشهای آکادمیک داخلی در رابطه با موضوع ریسک مخاطرات طبیعی

نوشته‌ی بعدی

تخریب منابع طبیعی، اقدامی نادرست در سایه سکوت مسئولین

الهام نهاوندی

الهام نهاوندی

دکتری شهرسازی، پژوهشگر و نویسنده

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
تخریب منابع طبیعی، اقدامی نادرست در سایه سکوت مسئولین

تخریب منابع طبیعی، اقدامی نادرست در سایه سکوت مسئولین

بررسی طرح تفصیلی شهر کرمانشاه

بررسی طرح تفصیلی شهر کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم