برنامه آتی نظرگاه
کارگاه نظریه های نو شماره 39 | نظریه، منشاء همه چیز | دوشنبه 15 بهمن ماه 1397
Sunday, 21 April , 2019
امروز : یکشنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۳۹۸ - 16 شعبان 1440
شناسه خبر : 3054
  پرینتخانه » اخبار, برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ | 43 بازدید |

کمبود ناوگان در خطوط مترو، مشکل این روزهای پایتخت

نبود ناوگان مورد نیاز برای بهره برداری بهینه از سایر خطوطی که افتتاح شده، باعث شده است تا ستون فقرات حمل و نقل عمومی پایتخت با مشکلات زیادی روبه رو شود.

قدیمی بودن ناوگان مورد استفاده در برخی ازخطوط مترو تهران از یک سو و از سوی دیگر با توجه به استقبال شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک در تردد های روزانه باعث شده تا کمبود ناوگان در این بخش بخه شدت احساس شود. یکی ازگلایه های شهروندان تهرانی از شهرداری تهران کافی نبودن ناوگان مورد نیاز در برخی از خطوط مترو است.

آنطور که مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اعلام می کند؛ به رغم آنکه خطوط مترو بر اساس سر فاصله دو دقیقه ای طراحی شده اما کمبود دو هزار واگن و عدم احداث و تجهیز پارکینگ ها دلایل اصلی محقق نشدن کاهش سرفاصله ها است .البته یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در عدم کاهش سرفاصله قطارهای مترو پیش نیازهای فنی است.

نبود پارکینگ مورد نیاز دربرخی از خطوط مترو تهران با هدف ایجاد فضایی برای اورهال کردن قطارهای قدیمی مترو یکی دیگر از مشکلاتی است که فرنوش نوبخت به آن اشاره می کند و تاکید دارد: به عنوان مثال خط ۳ مترو تهران در شمال و جنوب خط فاقد پارکینگ است که احداث این پارکینگ نیز در برنامه قرار دارد. در مجموع اگر بتوانیم تعدادی از واگن های مورد نیاز را تامین کنیم و در کنار آن کمبود امکانات نیز برطرف شود، می توانیم به کاهش سرفاصله قطارها امیدوار باشیم.

 

برآوردهای مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران حکایت از آن دارد که برای راه اندازی خط ۶ به چهار رام قطار نیاز است. به همین دلیل اولویت شرکت بهره برداری برای به کارگیری قطار جدید، خط ۷ است چرا که در حال حاضر این خط با فاصله حرکت هر ۱۵ دقیقه یک قطار سرویس ارائه می کند و برای کاهش آن به ۳ رام قطار نیاز داریم.

به رغم آنکه ۷۰ واگن مترو در گمرک خاک می خورد، اما آنطور که نوبخت اعلام کرده، این ۷۰ واگن مترو که شامل ۱۰ رام مترو می شود تا تیر ماه سال آینده امکان ورود به چرخه مترو تهران را پیدا می کند.

بررسی های نشان می دهد، در صورت تامین قطار و افزایش تعداد قطارهای خط فرودگاه تعداد سرویس های این مسیر نیز افزایش پیدا خواهد کرد، البته کاهش یک دقیقه ای سرفاصله در خطوط شش گانه مستلزم تامین ۱۰ رام در خط ۱، هشت رام در خط ۲ و شش رام در خط ۴ است.

کمبود ناوگان مورد نیاز از جمله انتقادهایی است که دردوره جدید مدیریت شهری از سوی مدیران شهری نسبت به عملکرد مدیریت سابق شهر تهران اعلام شد. تمرکز شهردار سابق به توسعه عمرانی خطوط مترو باعث شده بود تا بودجه ای برای تامین ناوگان مورد نیاز خطوطی که تکمیل و به بهره برداری می رسد، قرار داده نمی شد و به همین دلیل بالا بودن سرفاصله قطارهای مترو در خطوط جدید از جمله ایراداتی بود که به نحوی مدیریت مترو در دروه گذشته عنوان می شد.

کما اینکه محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران نیز در دوره مدیریتی خود اعلام کرده بود: مهمترین مشکل ما در بخش حمل و نقل عمومی چه مترو و چه اتوبوسرانی کمبود ناوگان از نظر زیرساخت است.

نجفی یادآور شده بود: امروز۱۳۰۰ واگن در مترو تهران مسافران را جابه جا می‌کند و این تعداد باید به ۲ برابر افزایش یابد. بنابراین کمبود اساسی در اتوبوسرانی و مترو وجود دارد و مشکل اساسی کمبود منابع مالی است؛ شهرداری منابع مالی کافی در اختیار ندارد و دولت هم در حدی که باید حمایت می‌کرده، به علت مشکلات بودجه‌ای حمایت نکرده است.

| منبع خبر : تیتر شهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.