• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر نوسازی شهری

پلاسکو تکرار خواهد شد

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
شنبه 6 بهمن 1397
در نوسازی شهری, اخبار, شهر
A A
0

پلاسکو فروریخت اما ساختمان قدیمی و بی در و پیکر سیاست‌گذاری کشور در«ایمنی»، کوچک‌ترین تکانی نخورده است. شهرداری، وزارت کار، وزارت کشور، سازمان آتش‌نشانی، بنیاد مستضعفان، کارفرما و… هرکدام از این مقصران حادثه پلاسکو سنگری از مجموعه قوانین قدیم و جدید، دستورالعمل و بخشنامه، صورت‌مجلس و تفاهم‌نامه برای خود ساخته بودند و توپ را از سنگر خود به سنگر دیگری می‌انداختند.

مسئولیت در حادثه پلاسکو شقه‌شقه شده بود. نهادهای متعدد و موازی با مسئولیت‌های متعدد و موازی مانع این شده بودند که طرح جامعی از «تکلیف بازرسی از کارگاه» ترسیم شود. هر یک از این نهادها مجموعه قوانینی داشتند که به استناد آن می‌خواستند مسئولیت را از سرخود باز کنند. جزیره‌های متعدد و مکرری از قوانین متفرق و متکثر که زمین و زمینه را برای فرار از مسئولیت فراهم می‌کرد. طبیعی است که در حوزه ایمنی و به طور مشخص بازرسی از کارگاه‌ها، بایستی قوانین یا مقررات مرتبط با حوزه مسئولیت و صلاحیت بازرسی از کارگاه دقیق، غیر تفسیربردار و مشخص باشد.

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چالش‌ها مطرح شده بود: ساختمان کارگاه یا بنای کارگاه؟ کارگاه‌های بدون مجوز یا دارای مجوز؟ کارگاه‌های تولیدی یا غیرتولیدی؟ کارگاه‌های شهری یا غیر شهری؟ و… متغیرهای مختلفِ چالش برانگیزی که در نهایت با عدم تعیینِ صریح محدوده صلاحیت بازرسی کارگاه در یک سند جامع، بهانه را به اضلاع مختلف این شکل هندسی از مسئولیت می‌دهد که هرکدام از مقصران اولویت و صلاحیت تکلیف بازرسی را از سر خود باز کنند و بر گردن ضلع دیگر بیندازند.

قانونگذار در ماده ۸۵ قانون کار هدف از بازرسی را مشخص کرده و صراحتاً گفته است که هدف از بازرسی «صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور» است. قانونگذار، در حمایت از حفاظت فنی و بهداشت کار از عبارت «نیروی انسانی و منابع مادی کشور» توامان و در یک عبارت استفاده نموده و صیانت از هر دو را هدف تقنین دانسته و تکلیف را روشن کرده است. حفظ جان کارگر هدف بازرسی است. اما از همان سال ۱۳۶۸ که قانون کار تصویب شده است، کارگران همچنان بابت عدم رعایت ایمنی محل کار دچار حادثه می شوند و جانشان را از دست می‌دهند. هیچگاه بررسی جدی توسط هیچ ارگانی انجام نشده است که چرا قوانین متعدد قدیمی درباره حفاظت فنی و بهداشت کار بعد از ۳۰ سال، موجب کاهش آمار مرگ کارگران نشده است؟ پاسخ این یادداشت به این پرسش این است: ایمنی در کشور متولی ندارد. پیشگیری از حوادث کار در کشور نیازمند سیاستگذاری‌های جدی و تغییر اساسیِ ساختار‌های به‌غلط شکل گرفته است، اما ایمنی در کشور متولی ندارد.

پلاسکو تکرار خواهد شد

تشکیل «سازمان ملی ایمنی» پیشنهادی است که می‌تواند تکلیف، مسئولیت و صلاحیت دستگاه‌های مختلف و بالتبع ایمنی محل کار کارگران را دقیق و روشن تعیین کند. «سازمان ملی ایمنی» به عنوان یک آژانس اجتماعی با نقش شبه قانونی، شبه قضایی و شبه اجرایی می‌تواند مسئولیت ایمنی در کشور را بر عهده بگیرد. سازمانی که به تداخل مسئولیت‌‌ها و تکلیف‌های بدون ضمانت اجرا پایان دهد. ایمنی جاده‌ها، ایمنی حمل و نقل، ایمنی ساختمان، ایمنی خودرو و ایمنی محل کار کارگران و… می‌بایست ذیل یک سند واحد، متولی واحد پیدا کند: «سند ملی ایمنی».

بدیهی است که تدوین «سند ملی ایمنی» و تشکیل «سازمان ملی ایمنی» مستلزم مداخله و نقش‌آفرینی تشکل‌های مستقل در حوزه‌های مربوطه است و بایستی بر بنیان‌های مشارکتی استوار شود. «سازمان ملی ایمنی» باید بر پایه‌های دموکراتیک بنا شده و شورایی از ذی‌نفعان واقعی آن را اداره کنند و با «استقلال ساختاری» بحران «تضاد منافع» را نیز برطرف کند.

ساختمان حقوقی کشور در جهت رفع تداخل در وظایف قانونی نیازمند تعیین نقشه راه یا به عبارت بهتر، تعیین خطی مشی و سیاستگذاری واحد در حوزه ایمنی در قالب «سند ملی ایمنی» است.

در برخی کشورها درباره ایمنی و مقررات HSE مقررات جامع و واحدی به عنوان یک سند تصویب شده و توسط یک متولی واحد اجرای آن ارزشیابی می شود. انگلستان قانون «سلامت و ایمنی» را در سال ۱۹۷۴ تصویب کرده است. سند و محور اصلی مقوله رعایت ایمنی و ضوابط HSE  در انگلستان همین سند است. اما این سند به تنهایی و بدون ضمانت اجرای عینی منجر به کاهش حوادث ناشی از فقدان ایمنی نخواهد شد. برای جلوگیری از اینکه سند ملی ایمنی به یک منشورحقوقی روی کاغذ تبدیل نشود قانون «جرائم سلامت و ایمنی» (Health and Safety Offences) در سال ۲۰۰۸ تصویب شد. این قانون اسناد واحد  قبلی را تقویت کرد و ضمانت اجراهایش را نیز عملیاتی نمود. در قدم بعدی در راستای نظارت بر اجرای این قوانین و مقررات، نهاد دولتی به نام (UK Health and Safety Executive) متولی امر شد و بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های اجرای این قوانین را بر عهده گرفت.

در قوانین و مقررات کشور ما اما سالهاست کارفرمایان و دستگاه‌های ناظر، در فقدان ضمانت اجراهای موثر و کارآ، به ایمنی کارگران و حفظ جان آنها بی‌توجهند و در نبود یک نهاد واحد مستقل متولی ایمنی، مسئولیت بین دستگاه‌های مسئول بازرسی و کارفرمایان و مالکان کارگاه پاس‌کاری می‌شود.

«سند ملی ایمنی» و «سازمان ملی ایمنی» به پشتوانه پژوهش‌های علمی و کارشناسانه مستقل در مرحله تدوین، به پشتوانه مشارکت و مداخله ذی‌نفعان واقعی در مرحله نظارت و به پشتوانه تقویت و ایجاد تشکل‌های مستقل در مرحله اجرا، می‌تواند در کاهش حوادث ناشی از کار، حداقل هدف قانونگذار مبنی بر «صیانت از نیروی انسانی » را تامین کند.

برچسب ها: پلاسکودستورالعملمقصر
نوشته قبلی

تشکیل کمیته‌های جدید نماهای ساختمانی برای جلوگیری از امضاهای طلایی

نوشته بعدی

بی اعتمادی مانعی برای مشارکت پذیری

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
بی اعتمادی مانعی برای مشارکت پذیری

بی اعتمادی مانعی برای مشارکت پذیری

سمن‌ها بازوی اجرایی شهرداری نشوند

سمن‌ها بازوی اجرایی شهرداری نشوند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم