• آرشیو
  • نویسندگان
سه‌شنبه 1 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر

پارادایم حاکم بر تدوین طرحهای جامع بندری، پاسخگوی نیازهای صنعت نیست.

یونس غربالی‌مقدم نویسنده: یونس غربالی‌مقدم
دوشنبه 31 خرداد 1400
در منظر, منظر شهری
A A
0

طرح جامع بنادر بازرگانی کشور در سال 1399 به تصویب سازمان بنادر و دریانوردی رسید و مبنای توسعه هر یک از بنادر کشور تا سال 1404 قرار گرفت. طرح یادشده که مهمترین طرح مطالعاتی این سازمان محسوب می ‌شود نظیر طرح ‏های جامع قبلی تدوین شده در دو دهه قبلی همواره مورد نقد و پرسش های فراوانی بوده و متخصصین و کارشناسان موضوع را به اجماع نظر و اقناع نظر نمی ‏رساند. اما مشکل اصلی کجاست و در کدام یک از اجزای تحقیق نهفته شده است؟

مرور اجمالی بر طرح ‏های پیشین مبین این واقعیت است که همه طرح ‌های جامع بندری تدوین شده در سال 1353، 1374، 1384، 1393 و بازنگری آن در سال 1397 که توسط مهندسین مشاور و با بهره ‏گیری از اساتید دانشگاهی در شرکت‌ های مذکور انجام شده، یک پارادایم و الگوی غالب تقریبا بر همه این مطالعات حاکم بوده است که عناصر آن عبارت است از:

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

  • «آمار وضعیت موجود، روند عملکرد خطی سال های پیشین، طرح های توسعه فعالیت‌ های مرتبط داخلی و ایجاد کننده تقاضا بندری»
  • «پیش بینی تقاضا براساس ظرفیت های داخلی و روندی عملکردی»

به عبارت دیگر، پارادایم غالب در این مطالعات، نتیجه طرح‌ های تدوین شده را به سمت تامین انتظارات سازمان بنادر از طریق تحقق پیش بینی‌ ها با واقعیت ‌های عملکردی رهنمون نمی ‌سازد و این موضوع با تغییر و تحولات محیط حاکم بر تجارت دریایی از اجرای اولین طرح جامع بنادر با وقوع انقلاب اسلامی متاثر شده و سپس با جنگ تحمیلی، تحریم‏ های اقتصادی و تشدید بی ‌ثباتی اقتصادی و نوسانات در تجارت خارجی و تغییرات مکرر قوانین و مقررات مربوط و … تداوم یافته و تا آخرین طرح جامع بنادر بازرگانی، آنرا متاثر ساخته است.

پارادایم حاکم بر تدوین طرح ‌های جامع بندری، پاسخگوی نیازهای صنعت نیست.

اما کانون توجه این نوشتار انتقادی به تهیه و تدوین کنندگان طرح‏ های جامع بندری و جامعه علمی ذینفع در آن ‎ها می باشد. موضوع اصلی در اینجا، دعاوی دانش در سپهر پارادایمی است. وقتی در عرصه دانشی گفته می ‎شود متدولوژی مطالعات در طرح‎ های جامع بندری با نیم قرن اخیر تغییر کرده و پارادایم پیشین در امر مطالعات اینچنینی به لحاظ علمی و تجربی تغییرات قابل توجهی در عرصه علم و دانش جهانی پیدا کرده است، مراد این است روش های منسوخ تکراری پاسخگوی نیاز امروزی صنعت بندری و دریایی نمی‎ تواند باشد. لذا تا زمانی که پارادایم، سرویس کافی می ‏دهد تا شما حل معما بکنید پابرجاست.

لیکن وقتی مشاهده می‎ شود انتقادات شدید و فزاینده ‏ای روز به روز بر مطالعات وارد می ‎شود، بدین معناست که روش ‎ها، ابزارها و هنجارهای حاکم بر عناصر تشکیل دهنده پارادایم کارایی خود را از دست داده و دچار بحران شده است و زمینه های چرخش پارادایمی شکل می ‏گیرد. خوشبختانه زمینه‎ های چرخش پارادایمی در جوامع علمی و پیشگام صورت گرفته و کشورهای متاخر بهره ‎برداران آن با حداقل هزینه هستند.

اما متاسفانه تعصب و پافشاری بر ورود دانش جدید به عرصه مطالعات به ویژه از سوی گروه های ذینفع مالی که معمولا با شکاف دانشی قابل توجهی با دانش روز دنیا قرار دارند، به لحاظ فکری مانع تحول در نظام برنامه ‏ریزی در سازمان ها می ‏شوند و با تدوین طرح ‏های جامع بلند مدت منفعلانه، جمود سازمان ها را تعمیق می ‏بخشند.

برچسب ها: بنادر بازرگانیپارادایمطرح جامع
نوشته قبلی

حرم، شهر یا حرمشهر

نوشته بعدی

کلان مساله های مشهد در مدیریت شهری پیش رو

یونس غربالی‌مقدم

یونس غربالی‌مقدم

پژوهشگر دکتری ساماندهی

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
کلان مساله های مشهد در مدیریت شهری پیش رو

کلان مساله های مشهد در مدیریت شهری پیش رو

شکل گیری سلیقه در سیمای شهر

شکل گیری سلیقه در سیمای شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم