• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

نقدی بر پوستر فیلم مستند زیر صفر مرزی

مائده محقق بنایی نویسنده: مائده محقق بنایی
سه‌شنبه 9 بهمن 1397
در نقد
A A
0

پوستر فیلم مستند زیر صفر مرزی، از یک عکس عمودی تشکیل شده است. این عکس با دو خط عمود بر هم به چهار قسمت مساوی تقسیم شده و دو قسمت پایینی پوستر به صورت رنگی و دو قسمت بالای آن به صورت سیاه و سفید ثبت شده است. دو خط عمود بر هم که خطوط داخل منظره­‌یاب یک پریسکوپ را تداعی می‌­کند، باعث شده چهار قسمت تصویر از یکدیگر جدا بمانند و تنها خط عمودی در قسمت پائینی تصویر به داخل مستطیل‌هایی با نوشته­‌های سفید می­‌رسد تا شاید نگاه مخاطب به نوشته­‌های داخل مستطیل‌ها هدایت شود. ولی این نوشته­‌ها انگار وظیفه دارند تا دو قسمت پائینی تصویر را که امتداد خط عمودی آن­‌ها را از یک‌دیگر جدا می‌­کند را به یکدیگر بدوزد.

اجزای تشکیل‌دهندۀ تصویر شامل حجمی از آب مواج، چادر سیاه و ساحلی در دورست است. حجم آب در دو بخش پائینی تصویر به رنگ آبی دریاست و در دو قسمت بالایی خاکستری ثبت شده است. در بخش چپ تصویر زنی با چادر مشکی از پشت نمایش داده شده است که قد بلندی دارد و انگار بر روی آب قرار گرفته و چین‌های چادرش نشان از در حال‌حرکت‌بودن او به سمت ساحل است. چادر زن دو بخش سمت چپ از تصویر را از آن خود کرده است. ساحل قسمتی کوچک از بخش بالایی سمت راست تصویر را به خود اختصاص داده. بر روی خط ساحل چند تیر برق، یک ساختمان کوتاه و چیزی شبیه یک برج مراقبت  قرار گرفته است. ارتباط خط ساحل با بقیۀ عناصر تصویر ناچیز است و تنها قسمت کوچکی از ساحل در بخش بالا سمت چپ به چادر زن رسیده است. در این تصویر حجم بزرگ اختصاص‌یافته به چادر و بلندی نامتعارف قد زن بیننده را به یاد تصاویر غربی فرشتۀ مرگ، عزرائیل می­‌اندازد که سایه‌اش را بر دریا انداخته و پروازکنان به سمت ساحل در حرکت است.

بیشتر بخوانید - Read More

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

تمامی تصویر شاید به‌خاطر رطوبت و گرمای هوا کمی کدر شده است. تنها قسمتی که در تصویر از خطوط واضحی برخوردار است، بالای برج دیده‌بانی بر روی ساحل است که چیزی شبیه یک آرم بر آن قرار داده شده است. وضوح این آرم نشان از آن دارد که به عکس اصلی این آرم اضافه شده است. بالای آرم، چیزی شبیه سه برگ نخل قرار گرفته که نحوه در کنارهم قرار گرفتن آن­‌ها شمایل عقابی را تداعی می­‌کند که بال­‌های خود را گشوده است. در پایین این سه برگ نخل، فرمی گنبدی قرار دارد و کلیت این آرم شبیه نشان فتح است (تصویر ۲). «نشان فتح» به عنوان مدال افتخاری از طرف فرماندۀ کل قوا به قهرمانان جنگ اهدا می‌­شود.

سؤالاتی که برای منتقد ایجاد می‌­شود این است که اگر نقش زن محجبه را در تصویر، مثبت در نظر بگیریم نگاه پشت به دوربین زن در تصویر، حامل چه معنایی است؟

نشان فتح در این پوستر، بالای یک برج نگهبانی چه می‌­کند؟ اگر این آرم معنایی مجازی دارد، شایسته است طراح پوستر بگوید چه منظوری از قراردادن این آرم یا لوگو در داخل پوستر داشته است. الصاق یا (اهدای) مدال فتح به دکل نفت چه معنایی دارد؟ آیا این فیلم که به سفارش وزارت نفت ساخته شده می­‌خواهد خشک‌شدن هور را به گردن جنگ ایران و عراق بیندازد و نقش وزارت نفت را در خشک‌شدن هور در نظر نگیرد؟ اصلاً آیا مخاطب از روزنۀ یک پریسکوپ نگاه می­‌کند یا دوربین یک سلاح دقیق نقطه‌زن‌؟ اگر از منظره‌­یاب سلاح به ساحل می­‌نگریم چرا دقیقاً زن را نشانه نگرفته بلکه خاک ساحل در مرکز مگسک قرار گرفته است.

به گفتۀ کارگردان فیلم مستند زیر صفر مرزی، مهدی افشارنیک، موضوع اثر دربارۀ تاریخ دفاع مقدس و به ویژه زندگی «شهید علی هاشمی» است که از او به عنوان «یوسف گم‌گشتۀ هور» یاد می‌­کنند. در واقع آن­چه از فیلم برمی‌­آید دکل دیده‌بانی، یک دکل نفتی کوچک است و در هور خشک‌شده دکل‌های کوچک توسط شرکت نفت ایران احداث شده است. در پایان اگر زن محجبه، آرم داخل تصویر و سیاه‌و‌سفید‌کردن دو بخش عکس را در کنار یک­دیگر قرار دهیم می‌­توان به عنوان نتیجه­‌گیری گفت طراح و سفارش‌دهنده سعی دارند با استفاده از گفتمان‌­های آشنایی هم­چون چادر زن به نتیجه‌ای مخالف باورها و گفتمان مسلط جامعه برسد و دست به دامان نمادهایی همچون نشان فتح شده که اگر مورد اعتراض قرار گرفت، بتواند خود را پشت گفتمان‌­های آشنا پنهان کند.

نقدی بر پوستر فیلم مستند زیر صفر مرزی
۱. نشان فتح
نقدی بر پوستر فیلم مستند زیر صفر مرزی
۲. پوستر فیلم زیر صفر مرزی
برچسب ها: فیلم مستند زیر صفر مرزینقد
نوشته قبلی

شهرداری تنها 60 میلیارد تومان از محل عوارض طرح ترافیک درآمد داشته است

نوشته بعدی

طرح مساله، سوال و نتیجه راهبردی

مائده محقق بنایی

مائده محقق بنایی

مطالب مرتبط - Related Post

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

پنج‌شنبه 31 شهریور 1401
دانشگاه ها در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی ناتوان هستند

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

سه‌شنبه 14 دی 1400

نقدی بر مقاله ساحل زنان

جایگاه بینش انتقادی در نگرش اسلامی کجاست؟

نقد مصوبه ضوابط عام استقرار ساختمان‌های بلند در کشور، مصوب مهرماه 1397

واقعه الوثبه ،زندگی و مرگ میان واقعيت و تخيل

نوشته بعدی
طرح مساله، سوال و نتیجه راهبردی

طرح مساله، سوال و نتیجه راهبردی

نگارش قانون برای نگارش قانون

نگارش قانون برای نگارش قانون

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم