برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Monday, 1 June , 2020
امروز : دوشنبه, ۱۲ خرداد , ۱۳۹۹ - 10 شوال 1441
شناسه خبر : 3264
  پرینتخانه » برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, منتخب تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ | 57 بازدید | ارسال توسط :
پیاده مداری یکی از برنامه های کاهش آلودگی هوا

بی‌توجهی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا به آمار روزهای ناسالم و جواب نظرسنجی مردم

زندگی پیاده، پیاده‌روی نیست، پیاده‌مداری است. توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، ایجاد مسیرهای پیاده، استفاده از موتور برقی و ... از جمله اقدامات کاهش آلودگی هوا است.

تعداد روزهای آلودۀ هوای تهران در دهۀ ۹۰، از ۱۶۴ تا ۴۲ روز در هر سال متغیر بوده است. در طول این دهه، تهران ۷۰۶ روز، حدود دو سال، هوای ناسالم را تجربه کرده است. با آگاهی از تعداد روزهای ناسالم تهران و همچنین جواب نظرسنجی از مردم در سال ۹۶، انتظار می‌رفت برنامه‌ای مشخص و قاطع برای رفع آلودگی در تهران، وجود داشته باشد.

برنامه‌ریزی برای توسعۀ «زندگی‌پیاده» یک راهبرد اصلی در رفع آلودگی هواست.
بی‌توجهی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا به آمار روزهای ناسالم و جواب نظرسنجی مردم

 

زندگی پیاده، پیاده‌روی نیست، بلکه پیاده‌مداری است. توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، ایجاد مسیرهای پیاده‌مدار با امکان استفاده از مدل‌های مختلف رفت‌و‌آمد، جایگزینی موتور بنزینی با موتور برقی، کاستن از سرعت حرکت، اختصاصی‌سازی بخشی از معابر برای حمل‌و‌نقل عمومی، مدیریت تقاضای سفر از طریق بازنگری سازمان فضایی شهر، الگوی قلمروهای فضایی و توسعه نظام محله‌ای از جمله اقدامات زندگی پیاده در شهر است.

شهرداری تهران فرصت داشت در تعیین بودجه با متمرکز کردن منابع خود بر گسترش اصولی زندگی پیاده، به کاهش روزهای آلوده و شدت آلودگی هوا در تهران کمک کند. بخش قابل برنامه‌ریزی بودجۀ ۹۸ شهرداری با تصمیم‌گیری نادرست شهرداری و تخصیص اعتبار عمده به مترو در بندهای مختلف٬ بدون بازدهی و ناکارآمد شده است.

۰/۵ ( ۰ نظر )
| منبع خبر : نظرآنلاین
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.