• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نظرگاه

نمایشگاه نقاشی خط “رحیم حسن نائینی”

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
شنبه 11 اسفند 1397
در نظرگاه, نقد اول
A A
0

از دهه 1340 ه. ش. برخی از خوشنویسان بر آن شدند تا خوشنویسی را با نقاشی ترکیب کنند و آن را به هنر تصویری و یا برعکس درآورند. هنرمندان نهضت سقاخانه به استفاده از خوشنویسی به عنوان منبع اصلی الهام در آثارشان روی نهادند. با این حال می‌توان تفاوت‌های مشخصی را در رویکرد این افراد به خوشنویسی مشاهده کرد. هنرمندان سقاخانه و پیروان آنها از جوانب مختلف سنت تصویری ایران به عنوان منبع الهام بهره بردند که خوشنویسی نیز جزئی از آن بود. به همین صورت در نقاشیخط نیز خوشنویسی به عنوان منبع بصری برآمده از سنت به طور عمده مورد تاکید و استفاده قرار گرفت. هنرمندان معاصر و در امتداد مکتب سقاخانه نیز سعی داشتند از خط، که از عناصر مهم هویت فرهنگی و هنری ایرانیان محسوب می‌شد، جهت هویت‌دهی به آثار معاصرشان بهره‌برداری کنند. هدف از این نگاه به هنر تجسمی از طریق خوشنویسی را می‌توان به عنوان یک جریان و تلاش برای تعیین جایگاه هنر معاصر ایران به لحاظ فرهنگی به شمار آورد.

نمایشگاه نقاشی خط "رحیم حسن نائینی"

بیشتر بخوانید - Read More

لزوم تعامل معماری با منظر

صنعت نفت، فرصت ‌ساز و تهدیدکننده منظر سرزمینی

استاد رحیم حسن نایینی (متولد 1327) از 30 سال پیش به طراحی و خطاطی و تذهیب روی آورده و از محضر اساتید خط و نگارگری همچون استاد فلاح و آقامیری بهره بردند. ایشان رفته رفته به سبکی ناب و منحصربه فرد دست پیدا کردند که بسیار امروزی و مدرن بوده تا حدی که به خط نقاشان نسل گذشته و هم‌نسلان خودش تعلق ندارد و سبک خاص ایشان آثار او را از هنرمندان متعارف امروزی جدا می‌کند.

  • افتتاحیه نمایشگاه: جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ از ساعت ۱۶ تا ۱۹
  • اختتامیه: چهارشنبه ۱۵ اسفند از ساعت ۱۷

اعضای پانل : شهره جوادی ، میترا معنوی راد ، منصور مهرنگار ، رحیم حسن نائینی

آدرس : خیابان دکتر قریب، شماره ۲۳،گالری نظرگاه

برچسب ها: رحیم حسن نائینینقاشی خطنمایشگاه
نوشته قبلی

هیئت ۱۷نفرۀ نظارت بر تولید و نشر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس ؛ مضرات و آسیب‌ها

نوشته بعدی

حلقۀ گمشدۀ طرح نوسازی و بهسازی حرم امام رضا (ع)

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

لزوم تعامل معماری با منظر

لزوم تعامل معماری با منظر

یکشنبه 23 آبان 1400
صنعت نفت، فرصت ‌ساز و تهدیدکنندۀ منظر سرزمینی

صنعت نفت، فرصت ‌ساز و تهدیدکننده منظر سرزمینی

چهارشنبه 21 اسفند 1398

گردشگری مذهبی، واسطه‌ای برای رونق گردشگری داخلی و خارجی

بیانیه کارگاه “نواحی صنعتی تهدید یا فرصت برای نواحی سرزمینی”

معماری بعد از انقلاب فاقد سبک است

گزارش نشست ضدراهبرد در برنامۀ گردشگری

نوشته بعدی
حلقۀ گمشدۀ طرح نوسازی و بهسازی حرم امام رضا (ع)

حلقۀ گمشدۀ طرح نوسازی و بهسازی حرم امام رضا (ع)

بی‌تدبیری مدیریت شهری یا بی‌فرهنگی شهروندان ؟!

بی‌تدبیری مدیریت شهری یا بی‌فرهنگی شهروندان ؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم