• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر فرهنگی

یادمان های شهدا؛ ارزش‌های منزوی شهر

فرنوش مخلص نویسنده: فرنوش مخلص
چهارشنبه 27 شهریور 1398
در منظر فرهنگی, منتخب, منظر, نقد
A A
0

شهادت یکی از نمودهای خاص و ارزشی از روایت همبستگی اجتماعی است که بیانگر بروز واکنشی همگانی به فرایند «حماسۀ سرزمینی» در دوره‌ای خاص است. بنابراین این واژه از جنس مردم بوده و در دل اجتماع زاده و خوانش می‌شود.

تب ساخت یادبودهایی برای شهدا با رویکرد «مذهبی- حماسی» و با مقیاس‌هایی بزرگ، سازه‌هایی ناهمگن با محیط و در مکانی دور از اجتماع، به فرایندی همه‌گیر و بنیادی در همۀ شهرها تبدیل شده است. این رویکرد، امروزه به یکی از دلایل فاصلۀ جامعه از این یادواره اجتماعی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

«محمد میرزایی»*، سازندۀ یادمان شهدا در دانشگاه جامع امام حسین (ع)، در سایت خبرگزاری خبرآنلاین، به طراحی این یادمان، با رویکرد «مذهبی-حماسی» اشاره دارد و لازمۀ پاسخ به آن را طراحی سرشار از معنویت می‌داند. در توضیحات این اثر به ادراک ذهنی مخاطب «خاص» اشاره دارد که «به صورت قرارگاه و پاتوقی طراحی شد که دعوت‌شوندگان به آن، با هر بار رجوع مجدد و مکرر، برایشان ارزشمند جلوه کند و بارِ ارزشی داشته و با حس تعلق فضایی به نماد مقتدرانه‌ترین، مکتبی‌ترین و «مردمی‌ترین» دفاع ،پیوندی احساسی با شاخص‌های مکانی برقرار نماید و این رابطه‌ مستحکم و پرمعنا و ابعاد هوشمندی (ادراکی، شناختی و احساسی) به القای روحیه خاص و تقویت روحیه مخاطب، منجر شود».

یادمان های شهدا؛ ارزش‌های منزوی شهر
بنای یادبود شهدای جنگ در پاریس که در چرخه ارتباط اجتماع، تداوم ارزشی داشته است

امر شهادت رویدادی اجتماعی-حماسی است نه مذهبی و از ارزش‌های والای اجتماعی در بطن جامعه برخوردار است. الزاماً امری ارزشی همگام با مذهب نیست. این ارزش از جنس حرمت و عزت ملی است. شهید از جنس مردم کوچه و بازار بوده و مخاطب این آثار نیز جامعه هستند نه مخاطبین خاص.

نشانه و عناصر یادمانی در شهر، به ویژه یادمان‌هایی با حرمت اجتماعی، در چرخۀ ارتباط و تبادل، و در مقیاس واقعی روایت ارزشی آن، هویت یافته و به عنوان عناصری نمادین در چگونگی ارتباط با محیط خوانش می‌شوند و در طول زمان ارزش و حیات می‌یابند. بقای این ارزش وابسته به تداوم حرمت اجتماعی است نه مذهب. سهولت دسترسی، همگن بودن با محیط و آمیزش مفهوم آن با زندگی روزمرۀ جامعه، بر ارزش مفهومی عناصر و نشانه‌های نمادین در طول زمان می‌افزاید و ارتباط معنایی مخاطبین به دلیل پیوستگی حیات با آنان، بیشتر می‌شود.

یادمان های شهدا؛ ارزش‌های منزوی شهر
بنای یادبود شهدای جنگ در دانشگاه جامع امام حسین (ع) که دور از اجتماع قرار دارد و به ارزشی منزوی سوق داده شده است.

شاخص کردن یک مفهوم با عناصری کالبدی و در نهایت با متمایز کردن از رویدادهای جاری شهر، منجر به کاهش ارتباط ذهنی مخاطبان با آن شده و کم‌کم از چرخۀ یادمانی اجتماع خارج می‌شود. بنای شهدا یک یادوارۀ اجتماعی از حماسه‌ای ملی است نه مکان مذهبی و زیارتی که بتوان برای گروهای خاص ایزوله نگه داشت.

منبع:

  • خبر آنلاین، (1396). بنایی که تداعی‌کننده خاطرات نوستالژیک ملی است/ محمد میرزایی از یادمان شهدای گمنام می‌گوید.
برچسب ها: ارزش منزویمکان حماسییادمان
نوشته قبلی

منصور شادکام: «درخواست اصلی ما مناسب‌سازی شهر برای نابینایان است».

نوشته بعدی

برداشتن حصار دانشگاه تهران راهکاری برای کاهش مجادله دانشگاه و بافت اطراف؟

فرنوش مخلص

فرنوش مخلص

دکتری منظر شهری، پژوهشکده‌نظر، ایران/ دانشگاه پاریس 8 _فرانسه

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
برداشتن حصار دانشگاه تهران راهکاری برای کاهش مجادله دانشگاه و بافت اطراف؟

برداشتن حصار دانشگاه تهران راهکاری برای کاهش مجادله دانشگاه و بافت اطراف؟

شهناز رمارم: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) یک طرح ملی و فراملی است.

شهناز رمارم: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) یک طرح ملی و فراملی است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم