پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

شیو ه های درآمدزایی مبتنی بر مداخلات انسانی در طبیعت باید اصلاح شود

چکیده: میزان بارگذاری در شهر تهران هم اکنون از ظرفیت آن هم عبور کرده و به همین سبب ما شاهد کاهش جدی سرانه های خدماتی و زیستی و افزایش مداخله در طبیعت هستیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در پی بارش های اخیر که بروز سیل در شهرهای کشور را در پی داشت  موجب شده نگرانی هایی از بابت تاب آوری شهر هایی مانند تهران در برابر این بارش ها ایجاد شود اما سوال اصلی این است که چه عواملی به جاری شدن سیلاب ها در شهری مانند تهران کمک می کند و چگونه باید از این حوادث غیر مترقبه جلوگیری کرد.

 محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران بارگذاری بیش از اندازه ظرفیت شهر تهران را عاملی در جهت تغییرات اکولوژیک شهر می داند  و لذا بازنگری در طرح تفصیلی و میزان بارگذاری مسکونی و تغیییر رویکرد های درآمد زایی مدیریت شهری تهران را از مهمترین عوامل پیشگیری حوادث اینچنینی بر می شمارد.

سالاری در این باره معتقد است: ظرفیت ساخت و ساز و بارگذاری و مداخلات انسانی در اقلیم و جغرافیای طبیعی شهر تهران و حریم آن اشباع شده و حتی از حد اشباع هم عبور کرده  است.

او در ادامه می گوید: این محدوده سرزمینی، دارای ظرفیت طبیعی اکولوژیکی و زیستی محدود است ولی طی دهه های گذشته به موجب تصمیم گیری های اشتباه هم در عدم تحقق سند آمایش سرزمینی در سطح ایران و هم در رویکرد درآمدزایی در محدوده شهر تهران برای اداره آن منجر شده ما شاهد تغییرات قابل توجهی شامل تغییر کاربری اراضی باز و فضای سبز و  حریم به کاربری های دیگر باشیم.

شیو ه های درآمدزایی مبتنی بر مداخلات انسانی در طبیعت باید اصلاح شود

سالاری با بیان اینکه میزان بارگذاری در شهر تهران در سطحی بوده که هم اکنون از ظرفیت شهر تهران هم عبور کرده و به همین سبب ما شاهد کاهش جدی سرانه های خدماتی و زیستی هستیم می گوید: لذا مدیریت شهری و ما به عنوان پارلمان شهری می بایستی مجموعه ای از سیاست گذاری هایی را پیش بگیریم که دیگر این حجم بارگذاری ها و مداخلات انسانی نه تنها بیشتر از این نشود بلکه تصمیماتی برای اصلاح اقدامات گذشته مانند مداخلات در مسیر رود دره ها، از بین بردن بستر طبیعی رودخانه های شهر تهران و البته بارگزاری ها در حریم، بگیریم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا اتخاذ چنین رویکرد هایی که در گذشته منجر به ایجاد درآمد می شده را با توجه به تنگناهای مالی شهرداری تهران در شرایط فعلی یک تصمیم گیری بسیار سخت و حساس می داند و می گوید: روش های جایگزین درآمدزایی در طی دهه های گذشته آغاز نشده و هزینه اداره شهر تهران هم همواره در یک سیر صعودی با سرعت بالا افزایش یافته ولی آنچه مسلم است ما به عنوان شورا در این برهه تاریخی می بایستی این هزینه را بپردازیم و با استفاده از نظرات اصحاب دانش و فکر و صاحب نظران حوزه شهرسازی می بایستی روش های جایگزین درآمدزایی را اتخاذ کنیم و رویه های گذشته تغییر کاربری و بارگذاری را متوقف کنیم.

سالاری در ادامه می افزاید: در همین راستا کمیسیون شهر سازی و معماری  طی طرحی که در شورا نیز مصوبه شده است شهرداری را مکلف به بازنگری اساسی در طرح تفصیلی شهر تهران کرده است.

رییس کمیسیون شهرسازی شورا رویکرد لغو مصوبه برج باغها، نظارت بر فرآیند تصمیم گیریهای شوراهای معماری مناطق و کمیسیون های ماده 100 همه را مبین حرکت  کمیسیون در این راستا دانسته و در ادامه می گوید: ما به میزان قابل توجهی سعی کردیم ایفای نقش نظارتی را به درستی انجام دهیم هر چند تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله داریم و  امیدواریم با همراهی نظارت همگانی موفق باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *