برنامه آتی نظرگاه
نشست "احیای لاله زار | تعظیم کدام گذشته | چهارشنبه 24 مهرماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Thursday, 14 November , 2019
امروز : پنج شنبه, ۲۳ آبان , ۱۳۹۸ - 17 ربيع أول 1441
شناسه خبر : 3820
  پرینتخانه » گردشگری, منتخب تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ | 209 بازدید
استفاده از رنگ و نماد و نشان برای معرفی شهرها و استان‌ها

برندسازی شهرها با رنگ

نقش رنگ‌ها زمانی مؤثر است که با هویت یک برند تطابق داشته و نسبت به رقبا متمایز باشد. رنگ مورد استفاده در برند باید با آنچه عرضه می‌شود، تناسب داشته باشد.

مفهوم برندسازی در مقاصد گردشگری در اواخر دهۀ ۱۹۹۰ به کار رفت. این مفهوم زمانی مورد توجه قرار گرفت که تصمیم‌گیران و سیاست‌گزاران صنعت گردشگری دریافتند که مقاصد به دلیل تصاویر اولیه‌ای که در ذهن افراد ایجاد می‌کنند، مورد بازدید قرار می‌گیرند و گردشگران سراسر دنیا به سمت آنها جلب و جذب می‌شوند. یک برند، نشان یا نماد، علامتی از یکپارچگی و شهرت و منعکس‌کنندۀ تمام محصولات و خدمات یک مقصد گردشگری است که پیوسته در ذهن مصرف‌کنندگان آن مقصد شکل می‌گیرد و از تجربه‌ها، یادها و نظرهای دیگر گردشگران نیز متأثر می‌شود. مقاصد مختلف گردشگری از نام، سمبل، لوگو، عبارت یا اشکال گرافیکی در برند خود بهره می‌گیرند که نه تنها مقصد را متمایز می‌سازد، بلکه تداعی‌گر یک سفر به‌یاد‌ماندنی و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد است. گردشگری یک صنعت عمدتاً خدماتی است و محصول آن نیز به صورت خلق تجربیات گوناگون نمود پیدا می‌کند. برای خلق تجربۀ جدید و متفاوت برای جذب گردشگر بیشتر، طبعاً به ایجاد تمایز نیاز است که باعث به‌وجود‌آمدن رقابت شدید میان شهرها شده است، و شهرها را ناگزیر به یافتن راهکارهایی جهت متمایزشدن از سایر شهرها و مقاصد گردشگری کرده است.

رنگ

عامل دیگری که می‌تواند در این روند اثرگذار باشد، استفاده از رنگ است. رنگ یکی از اصلی‌ترین عناصر اثرگذار و خاطره‌ساز است و هر رنگ به اقتضای ویژگی‌های خود، در روان انسان تأثیر می‌گذارد. همچنین، این عنصر در اثرگذاری در حوزۀ ارتباطات و رفتار مشتری نیز مؤثر است و در بسیاری از موارد، قضاوت و ارزیابی انسان در خصوص کیفیت محصولات یا خدمات متأثر از آن است. بنابراین استفادۀ درست از رنگ‌ها در برند، به ایجاد تصویری مثبت در ذهن مصرف‌کنندگان کمک می‌کند؛ چون رنگ به سرعت در ذهن افراد جای می‌گیرد و دیرتر فراموش می‌شود. در برندسازی، نقش رنگ‌ها زمانی مؤثر است که با هویت مطلوب یک برند تطابق داشته و نسبت به رقبا قابل تمایز باشد. بنابراین رنگ مورد استفاده در برند باید با آنچه عرضه می‌شود، تناسب داشته باشد. علاوه بر این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در تمدن و میراث ملموس و ناملموس بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله ایران، از دیرباز تاکنون رنگ‌ها حامل بار معنایی و مفهومی عمیقی بوده و تنها جنبۀ تزیینی نداشته‌‌اند. بنابراین در برند گردشگری شهرهای خلاق ایران، شهرهایی که در صنایع خلاق سرآمدند، کاربرد یک نماد رنگین ضروری است. با این اوصاف و با توجه به مفاهیم نهفته در رنگ‌های صنایع خلاق شهرهای ایران، برند گردشگری این شهرهای خلاق نمی‌تواند بدون یک نماد رنگی مطرح شود.

بنابراین به‌کارگیری یک نماد، نشان و رنگ با توجه به شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک شهر برای آن موجب معرفی و شناخت بیشتر و بهتر نسبت به آن شهر می‌شود و می‌تواند آن شهر را در مقیاس جهانی معرفی کند. کما اینکه یونسکو در سال ۲۰۰۴ شبکه‌ای از شهرهای خلاق را به وجود آورد که در حال حاضر ۶۱۱ شهر را در خود جای داده و دربردارندۀ ۷ حوزۀ گوناگون در صنایع خلاق است که عبارتند از: صنایع دستی و هنرهای بومی، طراحی، فیلم، خوراک، ادبیات، هنرهای رسانه‌ای و موسیقی. در سال ۲۰۱۵ نیز دو شهر رشت و اصفهان از کشور ایران در این فهرست قرار گرفته‌اند. با به‌کارگیری و عملی‌کردن تصمیم تازه‌ای که از طرف مدیر هنرهای تجسمی اعلام شده، می‌توان تعداد بیشتری از شهرهای ایران را در مقیاس جهانی معرفی کرد و در این فهرست قرار داد.

متن مرجع: مجلۀ هنر و تمدن شرق

0/5 ( 0 نظر )
| منبع خبر : مجله هنر و تمدن شرق
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.