• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

برندسازی شهرها با رنگ

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1398
در گردشگری, منتخب
A A
0

مفهوم برندسازی در مقاصد گردشگری در اواخر دهۀ ۱۹۹۰ به کار رفت. این مفهوم زمانی مورد توجه قرار گرفت که تصمیم‌گیران و سیاست‌گزاران صنعت گردشگری دریافتند که مقاصد به دلیل تصاویر اولیه‌ای که در ذهن افراد ایجاد می‌کنند، مورد بازدید قرار می‌گیرند و گردشگران سراسر دنیا به سمت آنها جلب و جذب می‌شوند. یک برند، نشان یا نماد، علامتی از یکپارچگی و شهرت و منعکس‌کنندۀ تمام محصولات و خدمات یک مقصد گردشگری است که پیوسته در ذهن مصرف‌کنندگان آن مقصد شکل می‌گیرد و از تجربه‌ها، یادها و نظرهای دیگر گردشگران نیز متأثر می‌شود. مقاصد مختلف گردشگری از نام، سمبل، لوگو، عبارت یا اشکال گرافیکی در برند خود بهره می‌گیرند که نه تنها مقصد را متمایز می‌سازد، بلکه تداعی‌گر یک سفر به‌یاد‌ماندنی و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد است. گردشگری یک صنعت عمدتاً خدماتی است و محصول آن نیز به صورت خلق تجربیات گوناگون نمود پیدا می‌کند. برای خلق تجربۀ جدید و متفاوت برای جذب گردشگر بیشتر، طبعاً به ایجاد تمایز نیاز است که باعث به‌وجود‌آمدن رقابت شدید میان شهرها شده است، و شهرها را ناگزیر به یافتن راهکارهایی جهت متمایزشدن از سایر شهرها و مقاصد گردشگری کرده است.

رنگ

عامل دیگری که می‌تواند در این روند اثرگذار باشد، استفاده از رنگ است. رنگ یکی از اصلی‌ترین عناصر اثرگذار و خاطره‌ساز است و هر رنگ به اقتضای ویژگی‌های خود، در روان انسان تأثیر می‌گذارد. همچنین، این عنصر در اثرگذاری در حوزۀ ارتباطات و رفتار مشتری نیز مؤثر است و در بسیاری از موارد، قضاوت و ارزیابی انسان در خصوص کیفیت محصولات یا خدمات متأثر از آن است. بنابراین استفادۀ درست از رنگ‌ها در برند، به ایجاد تصویری مثبت در ذهن مصرف‌کنندگان کمک می‌کند؛ چون رنگ به سرعت در ذهن افراد جای می‌گیرد و دیرتر فراموش می‌شود. در برندسازی، نقش رنگ‌ها زمانی مؤثر است که با هویت مطلوب یک برند تطابق داشته و نسبت به رقبا قابل تمایز باشد. بنابراین رنگ مورد استفاده در برند باید با آنچه عرضه می‌شود، تناسب داشته باشد. علاوه بر این پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که در تمدن و میراث ملموس و ناملموس بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله ايران، از ديرباز تاكنون رنگ‌ها حامل بار معنایی و مفهومی عمیقی بوده و تنها جنبۀ تزييني نداشته‌‌اند. بنابراین در برند گردشگري شهرهای خلاق ایران، شهرهایی که در صنایع خلاق سرآمدند، كاربرد يك نماد رنگين ضروري است. با این اوصاف و با توجه به مفاهيم نهفته در رنگ‌های صنایع خلاق شهرهای ایران، برند گردشگری اين شهرهای خلاق نمی‌تواند بدون یک نماد رنگی مطرح شود.

بیشتر بخوانید

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

چرا ما کارناوال نداریم؟!

بنابراین به‌کارگیری یک نماد، نشان و رنگ با توجه به شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک شهر برای آن موجب معرفی و شناخت بیشتر و بهتر نسبت به آن شهر می‌شود و می‌تواند آن شهر را در مقیاس جهانی معرفی کند. کما اینکه یونسکو در سال ۲۰۰۴ شبکه‌ای از شهرهای خلاق را به وجود آورد که در حال حاضر ۶۱۱ شهر را در خود جای داده و دربردارندۀ ۷ حوزۀ گوناگون در صنایع خلاق است که عبارتند از: صنایع دستی و هنرهای بومی، طراحی، فیلم، خوراک، ادبیات، هنرهای رسانه‌ای و موسیقی. در سال ۲۰۱۵ نیز دو شهر رشت و اصفهان از کشور ایران در این فهرست قرار گرفته‌اند. با به‌کارگیری و عملی‌کردن تصمیم تازه‌ای که از طرف مدیر هنرهای تجسمی اعلام شده، می‌توان تعداد بیشتری از شهرهای ایران را در مقیاس جهانی معرفی کرد و در این فهرست قرار داد.

متن مرجع: مجلۀ هنر و تمدن شرق

برچسب ها: رنگ در شهرهاشهر خلاقگردشگرینماد رنگی شهرها
نوشته قبلی

برنامه‌های شورای شهر برای اعمال نظر مخاطبان در طرح‌های پیاده‌محور شهری

نوشته‌ی بعدی

یک دلار هزینه در سرویس‌های بهداشتی، ۹ دلار کاهش هزینه‌های درمانی

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

پنج‌شنبه 19 خرداد 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

ولگردی را تجربه کنید!

قصه گویی در سفر

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

نوشته‌ی بعدی
یک دلار هزینه در سرویس‌های بهداشتی، ۹ دلار کاهش هزینه‌های درمانی

یک دلار هزینه در سرویس‌های بهداشتی، ۹ دلار کاهش هزینه‌های درمانی

همه‌چیز به جز بین‌الحرمین

همه‌چیز به جز بین‌الحرمین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم