ستاد هماهنگی خدمات سفر نام ستادی است که در بهمن ماه سال ۹۲ به استناد مصوبه هیئت وزیران به منظور توسعه گردشگری داخلی ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائۀ خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران و همچنین مدیریت یکپارچه، سیاستگزاری، برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیتهای سفر ایجاد شد.
این ستاد در ابتدا مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری(تعزیرات)، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران(امداد و نجات) و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. و در اولین جلسه مقرر گردید وزارت صنعت، معدن و تجارت- سازمان حفاظت محیط زیست- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور به ماده یک تصویبنامه مذکور به عنوان اعضای جدید اضافه گردند.
هم اکنون ستاد مذکور با عضویت ۱۸ دستگاه/سازمان مرتبط با امر سفر و گردشگری و طبق مصوبه هیات محترم وزیران مشغول خدمات رسانی به مسافران می باشد.از وظایف این ستاد میتوان به موارد زیر اشاره کرد
۱. سیاستگذاری، برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر خدمات سفر در سطح کشور
۲. استفاده از توانمندی، ظرفیتها و امکانات دستگاههای مرتبط با امر سفر به منظور ارائۀ خدمات بهینه به مسافران
۳. بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائۀ خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاههای ذیربط
۴. بررسی معضلات و مشکلات مربوط به سفر و ارائۀ راهکار قانونی در جهت رفع آنها
۵. بررسی و ارائه طرح های مرتبط با توسعه تسهیلات گردشگری در کشور
۶. برنامهریزی و توزیع سفر به مناطق کمترشناختهشده
۷. مدیریت یکپارچۀ ابعاد فرهنگی، اطلاعرسانی و تبلیغات سفر
۸. شناسایی و استفادۀ بهینه از ظرفیتهای بخش خصوصی در راستای ارائۀ خدمات بهتر به مسافران
۹. نظارت بر حسن انجام وظایف دستگاههای دولتی ذیربط در امور خدمات رسانی به مسافران
۱۰. تقویت بنیانهای فرهنگی (تنوع فرهنگی، آداب، سنن، رسوم، آیینها) از طریق اشاعۀ فرهنگ سفر
۱۱. پیشبینی، تأمین و هدایت منابع مالی و اعتبارات تخصیصیافته در راستای ارائۀ خدمات مطلوب به مسافران
۱۲. تهیۀ شاخصهای آماری مسافرت در کشور و تهیۀ گزارش اصواری از اقدامات ستاد
ستاد هماهنگی خدمات سفر با حضور ارگانهای مختلف انتظامی و امدادی و خدمت رسان نقش مهمی در برنامه ریزی در ارائه خدمات به مسافرین و ایجاد امنیت فیزیکی و روانی دارد و با مجتمع شدن نمایندگان نهاد ها در این ستاد، تصمیمات و اقداماتی که در شرایط مختلف باید صورت بگیرد