پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به کام چه کسانی است؟

چکیده: تصمیم بازدید رایگان موزه ها در روز جهانی آن هدفی تقویمی و سمبلیک دارد. تأثیر این روز را نه می‌توان در تعداد بازدیدکنندگان و نه در رونق موزه ها تحلیل نمود.

همه ساله در روز ۲۸ اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، بازدید از تمامی موزه ها و محوطه های جهانی و ملی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رایگان است. به نقل از نظرآنلاین، محمدرضا کارگر مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی گفت «۲۸ اردیبهشت، بازدید از موزه‌های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری رایگان است.» همچنین در صورتی که شرایط این مکان ها برای خدمت رسانی تا ساعت ۲۰ مهیا باشد، علاقمندان و بازدیدکنندگان امکان استفاده از این موزه ها و محوطه ها را  تا این ساعت خواهند داشت.

موزه

اما سوال این است که آیا با رایگان کردن یک روزه موزه‌ها، سهم بازدید ساکنین شهرها تغییر چشمگیری می‌کند؟ به نظر می‌رسد این تصمیم صرفاً در جهت همراهی با یک روز جهانی است، لذا هدفی تقویمی و سمبلیک دارد. تأثیر این روز را نه می‌توان در تعداد بازدیدکنندگان و نه در رونق بازدیدکنندگان تحلیل نمود. ساعات کار موزه‌ها به شکلی است که جمعیت بسیاری از ساکنین شهرها امکان مراجعه به آنها را ندارند. چرا که با ساعات کاری همپوشانی دارد. اگر هدفگذاری روزی مثل روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، جلب ساکنین شهرها باشد، بهترین گزینه باز بودن موزه ها در ساعات پایانی شب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *