پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

حیات‌شبانه حق طبیعی شهر تهران است

چکیده: حیات‌شبانه به واسطه حضور جمعیت و وجود فعالیت، مولد امنیت‌عمومی است و نگرانیهای حول آن نخواهد بود و با برنامه ریزی صحیح در کوتاه‌مدت به تعادل خواهد رسید.

حیات‌شبانه بخشی از زندگی و حیات طبیعی شهرها است. زندگی که زیبایی های خاص خود را داراست. بحثها و چالش های بسیاری برای استقرار فعالیت های شبانه و مدیریت آن در تهران وجود داشته است. موضوعات امنیتی، رونق کسب و کار، انتقال ترافیک به ساعات کم ترافیک، تخریب طبیعت و ساعت ارگانیک از جمله مواردی است که در این مورد مطرح شده است. اکانت منصوب به بهاره آروین در 18 اردیبهشت ماه 98 نوشت :

“تبصره مصوبه تحقق زیست شبانه، شهرداری را مکلف کرده است این طرح را در یک‌ دوره آزمایشی سه ماهه در پنج محور پررفت‌وآمد تهران همزمان با نیمه شعبان در اردیبهشت ۹۸ اجرا کند فردا در جلسه ‌کمیته شفافیت با معاونت اجتماعی و فرهنگی، برنامه این معاونت برای اجرای این تبصره را بررسی خواهیم کرد”

در همین تاریخ وی افزود :

“بررسی‌های حقوقی نشان داد که نامه‌ دریافت شده از فرمانداری مبنی بر مخالفت با مصوبه تحقق زیست شبانه، فاقد ارجاع به نظر هیئت تطبیق بوده و لذا فاقد وجاهت قانونی است. از آن‌جایی‌که مهلت قانونی هیئت تطبیق پایان یافته و اعتراضی از این هیئت دریافت نشده است، این مصوبه لازم‌الاجراست.”

این متن نشان دهنده درگیری و اختلاف بین نهادهای متولی برای شکل گیری حیات شبانه در تهران است. اما نظرات کاربران زیر این اکانت به شرح زیر است :

کاربر اول : پیگیری بفرمایید ماده ۱۶ قانون بهبود محیط کسب وکار راهم اجرا شود:  شهرداری موظف است برای فروشندگان کالاهای ایرانی، جا تمهید و دستفروشی را رسمی کند.

کاربر دوم : حیات شبانه در شهر هم مثل نورپردازی های شبانه نظم طبیعت را به هم می‌زند و باعث آلودگی صوتی و نوری در شب میشود که نه تنها برای انسان که برای گیاهان و حیواناتی که به استراحت در شب نیاز دارند هم آسیب زاست.

حیات شبانه حق شهر تهران است

نظرات اعضای شورای شهر و فرمانداری در خبرگزاری‌ها برای تکمیل موضع گیری ها و درک وضعیت نیز به شرح زیر است:

مصطفی موسوی‌لاری : فرمانداری تهران به دلیل مسائل امنیتی این طرح و اینکه همه ابعاد در آن دیده نشده است با مصوبه حیات‌شبانه مخالفت کرد. از این رو طرح دیگری را با عنوانی متفاوت در ماه مبارک رمضان به‌صورت آزمایشی اجرایی کرده‌ایم.

محمد سالاری : مخالفت با مصوبه زیست شبانه فاقد استنادات کارشناسی است.

بهاره آروین : از جمله اهداف اصلی این طرح این است که ترافیک روز را به شب منتقل کنیم و این فضا برای مردم فراهم باشد که برای انجام برخی از کارهایشان به جای روز از ساعات شب استفاده کنند.

حجت نظری : سال‌هاست حیات شبانه تهران محل بحث و گفت‌وگوست و نظرات متفاوت و متنوعی درمورد آن مطرح می‌شود اما هنوز طرفین به نقطه مشترکی نرسیده‌اند.

آنچه مسلم است، حیات‌شبانه را نباید از تهران گرفت. به نقل از نظرآنلاین این حیات به واسطه حضور جمعیت و وجود فعالیت، مولد امنیت‌عمومی است و نگرانی های حول این موضوع خیلی جدی نیست. ضمنا با برنامه ریزی صحیح و همکاری نیروهای انتظامی در کوتاه‌مدت فضای این زندگی و حیات به تعادل و ثبات خواهد رسید. امید است در آینده نزدیک، حیات شبانه بخش طبیعی و مستمر زندگی شهر تهران گردد و به رسمیت شناخته‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *