پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

بازیابی عظمت رن با پروژۀ سامسیک

تیمی به رهبری معمار Julien de Smedt، برندۀ یک پروژۀ ۳۲۰۰۰ مترمربعی در EuroRennes شامل چهار ساختمان، دفتر مرکزی گروه سامسیک و یک ساختمان مسکونی 26 طبقه شده است که پروژه‌های Louis Arretche  و Georges Maillols در رن را بازنگری می‌کنند.

در سراسر فرانسه مسألۀ ارتفاع محل چالش است و رن هم علی‌رغم مشورت‌های فراوان در مورد طرح جامع شهری PLU، در چندین پروژه با برخی از ساکنان مشکل دارند. آیا پروژۀ بلندپروازانۀ گروه Samsic وBâti Armor به EuroRennes، از آن جمله خواهد بود؟

از یک سو به نظر می‌رسد این محلۀ جدید که در اطراف ایستگاه رن در حال توسعه است، به عنوان یک استثنا در نظر گرفته می‌شود. از زمان ایجاد ZAC، جزیرۀ Féval به عنوان یکی از سایت‌هایی که می‌توانند یک ساختمان بلند داشته باشند، شناسایی شد.

از سوی دیگر، پروژۀ انتخاب شده، بخشی از یک سنت معماری است: تفسیر مجددی از برج مسکونی اسپور، اثرLouis Arretche، و همچنین کار Georges Maillols با هندسه، الگوهای آن و ظرافت بتن.

اولین IGH (ساختمان بلند) برای استفادۀ مسکونی در فرانسه در شهر رن ساخته شده است. تقریبا 50 سال از زمان ساخت برج Horizons (1970) توسط Georges Maillols و celle de l’Éperon  (1975) می‌گذرد.

همچنین، 9 ژوئیه [2019]، در تاریخ معماری رن، با اعلام برنده پروژه معماری جزیره فوال برای اجرای پروژۀ مسکونی 32000 مترمربعی شامل ستاد آیندۀ سامسیک، روز بسیار ویژه‌ای بود.

در پاییز سال 2018، رقابت، 84 تیم بین‌المللی را بسیج کرد، که پنج گروه از آن‌ها انتخاب شدند و در اولین حضور خود در 30 آوریل 2019، به رقابت پرداختند. در پایان این جلسه، تیم‌هایی که توسط Julien de Smedt  و Marc Mimram هدایت شده بودند، فینالیست شده و پروژۀ خود را بهینه‌سازی کردند.

بازیابی عظمت رن با پروژۀ سامسیک

  • جاه‌طلب و بی‌انتها

پروژۀ سامسیک در نهایت توسط گروهی از آژانس Julien de Smedt  (کپنهاگ و بروکسل)، Stéphane Maupin  (پاریس)، Maurer  وGilbert Architectes  (رن) و Think Tank (پاریس) که در این رقابت شرکت کردند، اجرا شد.

هر ساختمان دارای یک شکل خاص است و در ارتباط قوی با برنامه آن قرار دارد: یک رستوران با تراسی بر روی شهر، یک آتریوم گیاهی برای دفاتر و مسکن که در برج  قرار دارد و هر یک با تراسی محافظت شده‌اند.

فشرده‌سازی حجم در برج، اتلاف حرارت را محدود می‌کند. در همۀ بخش‌های اشتراکی پروژه، گیاهان حضور دارند: یک سطح کاشته شده در نیمه ارتفاع برج برای ایجاد یک باغ مشترک، باغ بام برای مساکن، باغ زمستانی یکپارچه در نمای داخلی ساختمان دفاتر یا یک «آبشار گیاهی» برای نمای جنوبی ساختمان‌ها، در مرکز این جزیره.

منبع خبر: سایت lemoniteur.fr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *