• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 2 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

فرصتی به شهر برای دیده شدن

فرزانه آزادی توسط فرزانه آزادی
پنج‌شنبه 8 مهر 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

آیا از پتانسیل های شهر تهران برای دیده شدن به درستی استفاده شده است؟

در طول تاریخ بشر، قبل از ایجاد شهر ها هرگز اطلاعات بصری در این حجم در قسمت های مختلف شهر در اختیار ساکنان قرار نمیگرفته است. رشد جمعیت، شهرنشینی و تغییرات فناوری در سال های اخیر انسان را به فکر و طراحی فضاه…….ایی به روش های جدید در جوامع بشری با هدف ایجاد سکونت گاه های انسانی پایدارتر از نظر اجتماعی سوق داده است.

می توان شهرها را به عنوان مجموعه ای از خیابان ها، ساختمان ها و فقط محل زندگی افراد در فضا تصور کرد در حالی که شهرها در ارتباطات، پیوندها و تصاویر مشترک ذهنی شهروندان آنها معنا می شوند. یکی از راه های ایجاد پایداری در شهر ها ایجاد تصویر مشترک ذهنی و البته انتخاب این تصاویر بین هزاران تصویر موجود در شهر ها است تا از این طریق هم به شهر فرصتی برای دیده شدن داده شده و هم به ساکنان فرصتی برای ارتباط با شهر و ایجاد احساس تعلق.

بیشتر بخوانید

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

 در سلسله مراتب نیازهای مازلو، احساس تعلق در رتبه سوم، بالاتر از نیازهای اساسی فیزیولوژیکی و ایمنی قرار دارد. تعریف وی از این مفهوم نیز به ارتباط گره خورده است. احساس تعلق لزوماً از طریق تعاملات با افراد ایجاد نمی شود، بلکه مکان و خاطرات مشترک در آن مکان می توانند ایجادکننده این احساس در انسان باشند. با حضور در فضا و ثبت تصویر مشترک با سایر افراد حاضر در شهر به یکی از مولفه های اصلی ایجاد احساس تعلق، شکل گیری و تحکیم روابط با شهر دست خواهیم یافت.

این امر در حالی است که متاسفانه تمرکز بر ایجاد اتصال بین ساکنان و شهری به بزرگی تهران و تاکید بر مهمترین خصوصیات آن در نقاط مختلف شهر کمتر مشاهده می شود. در طرح جامع شهر تهران به عنوان مثال به ظرفیت های منظرین شهر، ویژگی های منحصر به فرد بصری، نظرگاه ها و منظره ها اشاره ای نشده و مورد بی توجهی قرار گرفته است.

فرصتی به شهر برای دیده شدن
تصویر 1: نمونه ای از بی توجهی به منظر شهری

در بند 4-13 طرح جامع شهر در قسمت حفاظت از میراث تاریخی شهر به رعایت كلیه ضوابط و مقررات موضوعه حفاظت از کلیه عناصر و اجزای میراث طبیعی – تاریخی و فرهنگی شهر تهران، شامل محوطه های باستانی، بافت ها و مجموعه های تاریخی، محورهای طبیعی – تاریخی، راسته های ارزشمند (تاریخی، فرهنگـی و معاصـر)، باغات قدیمی و قنوات و چشمه ها، الزامی اشاره شده و مورد بررسی قرار گرفته، اما با این حال منظره های ارزشمند شهری مورد بی توجهی قرار گرفته است.

همچنین در بند 7-3 طرح جامع شهر تهران احداث بناهای بلندمرتبه، در برخی از پهنه ها، با رعایت ضوابط مربوطه طبق جدولی و در جهت حفظ سیما و منظر شهری پس از تهیه و تصویب ضوابط طرح بلندمرتبه سازی در كمیسیون ماده پنج شهر تهران و با ارائه گزارش توجیهی و نقشه های طرح اولیه و سه بعدی پروژه، پس از تایید معاونت شهرسازی و معماری، بلامانع اعلام شده است. با این حال همچنان در نقاط مختلف شهر شاهد رشد ساختمان های بلند بدون توجه به مناظر ایجاد شده و از بین بردن این ثروت های شهری می باشیم.

فرصتی به شهر برای دیده شدن
تصویر 2: قابی از شهر تهران

عدم استفاده از پتانسیلهای نظرگاهی تهران برای دیده شدن شهر

موقعیت استراتژیک و ویژه شهر تهران از نظر طبیعی و اختلاف سطح زیاد در مناطق مختلف شهر، گرچه از نظر زیست محیطی، آلودگی هوا و عدم امکان استفاده از وسایل نقلیه بدون آلاینده مشکل آفرین بوده اما پتانسیل خوبی برای دیده شدن شهر به عنوان نظرگاه در اختیار شهروندان شهر قرار داده است. این امکان در قسمت های مختلف شهر از شرق تا غرب فراهم بوده به وسیله بستر طبیعی شهر برای ساکنان مکان سازی شده است. اما هیچ گونه ضابطه و برنامه مشخصی برای استفاده از این پتانسیل های شهری دیده نمی شود. از این روست که در تهران، کوه های البرز پنهان شده و نشانه های تاریخی مغفول مانده است.

این فضاهای شهری باید به عنوان یک سرمایه اجتماعی در نظر گرفته شده و فرصتی برای حس مشترک بین شهروندان و نهایتا ارتباط با شهر ایجاد نماید. به این ترتیب لازم است با سرمایه گذاری در این فضاهای شهری به قاب های ماندگار در تهران تاکید شده و اسناد و قوانین به ارائه برنامه برای استفاده از پتانسیل های بصری شهر بپردازند.

برچسب ها: احساس تعلقسرمایه اجتماعیقاب شهری
نوشته قبلی

تناقض در آیین نامه و شیوه نامه نشریات علمی

نوشته‌ی بعدی

ضرورت ساماندهی سیما و منظر شهر کرمانشاه

فرزانه آزادی

فرزانه آزادی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس

مطالب مرتبط - Related Post

احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

نوشته‌ی بعدی
ضرورت ساماندهی سیما و منظر شهر کرمانشاه

ضرورت ساماندهی سیما و منظر شهر کرمانشاه

بررسی معرفت ‌شناسانه: «خودتنهاانگاری»

بررسی معرفت ‌شناسانه: «خودتنهاانگاری»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم