پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

باغ و خانه‌های باغی و ترس از درخت کاری

چکیده: باغ در عرف مفهومی دارد. زمین شامل عرف باغ نمی شود. نباید کاری کرد که مردم جرات کاشت درخت نداشته و نگران باشند اگر درخت بکارند در زمان پروانه دچار مشکل شوند.

آیا تعاریفی که از باغ و خانه‌های باغی ارائه می‌شود، موجب ترس مردم از درخت‌کاری نمی‌شود؟ چه راهکاری برای تشویق مردم به کاشت درخت در عین حفاظت از باغات وجود دارد؟

علی اعطا در جلسۀ شورای شهر در مخالفت با رای کمیسیون مبنی بر تشخیص باغ برای یک ملک با کاربری مسکونی به دلیل داشتن برگۀ عمرانی گفت: «برگه عمران برای تشخیص باغ یا غیرباغ بودن کفایت نمی کند».

اعطا اضافه کرد: «باغ در عرف مفهومی دارد که این زمین شامل عرف باغ نمی شود ما نباید کاری کنیم که مردم جرات کاشت درخت نداشته باشند و نگران باشند اگر درختی بکارند در زمان پروانه تخریب و نوسازی دچار مشکل شوند».

باغ و خانه‌های باغی و ترس از درخت کاری

در همین باره نظرآنلاین از محمدرضا کریمی وکیل دعاوی دیوان عدالت اداری و شهرداری در رابطه با ضوابط تشخیص باغ و نگرانی‌های مالکین از این مصوبه‌ها و محدودیت پرسید:

کریمی: نگرانی مردم به جاست. چون کاشت و مراقبت از نهال برای شهر حقوق مکتسبه ایجاد می‌کند. مانند دانشجویانی که با سرمایه‌های دولتی و عمومی پرورش می‌یابند، با دارایی‌های شهر بارگرفته و جزو دارایی‌های آن محسوب می شود پس شهرداری نسبت به آن ذی‌حق است.

از طرفی اگر شخصی ملکی لم‌یزرع را که جزو فضای سبز شهر محسوب نمی شده است به باغ تبدیل کند، قانون موجود، حقوق مالکانه را از او سلب می‌کند. در درون شهر کمیسیون باغات و در خارج از محدودۀ شهر جهاد در این باره ادعای حق می‌کند.

تعریف باغ را تعداد درختان آن تعیین میکند درختان به مکانی که در آن هستند هویت باغی می‌بخشند. مطابق ضابطۀ تشخیص باغات،به نظر می‌رسد که این تعاریف و مشخصه‌ها برای تشخیص و نگه‌داری باغات، به تنهایی کافی نیستند، شاید اضافه کردن شروطی مانند عمر درختان، نسبت مساحت ملک به تعداد درختان و … در تعیین صحیح باغات اثرگذار باشد.

مطابق تعریف درج‌شده در بند فراز ۱۱ ماده ۱ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب ۱۹ دهه ۱۳۴۰ باغ میوه زمینی است که در آن درختان میوه یا و به وسیله اشخاص قرص و تعداد درخت میوه یا مرغ در هر هکتار آن از 100اصله کمتر نباشد و در مورد درختان خرما و زیتون تعداد در هر هکتار از ۵۰ اصل کمتر نباشد بر اساس ماده یک قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۵۹ شورای انقلاب به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر و میادین بزرگراه ها پارک ها و بوستان‌ها باغات و نیز محل هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و با رعایت ضوابط مربوط ممنوع است روابط و چگونگی اجرای این ماده در چارچوب آیین نامه مربوط با رعایت شرایط متنوع مناطق مختلف کشور توسط وزارت کشور با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی سازمان حفاظت محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری تهران تهیه و به تصویب شورای عالی استان‌ها می‌رسد شورای عالی استان‌ها در سی و دومین اجلاس مورخ ۰۲/۱۵/۱۳۸۹آیین نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب۲۰/۴ /۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام را با هماهنگی وزارت کشور وزارت مسکن و شهرسازی وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری  تهیه و تنظیم گردیده مستند به ماده یک قانون مذکور تصویب کرد ماده۷ آیین‌نامه مذکور مقرر می نماید به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و آیین نامه اجرایی آن و تشخیص باغات کمیسیون مرکب از اعضای زیر در هر شهرداری تشکیل می‌شود الف یکی از اعضای شورای اسلامی شهر و انتخاب شورا به یک نفر به انتخاب شهردار ترجیحاً معاون شهرسازی یا معاون خدمات شهری شهرداری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز و در صورت عدم وجود سازمان پارکها و فضای سبز در شهرداری مسئول فضای سبز شهردار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب