• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 11 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

مردم از رفتار و كردار رهبران و مسئولينشان تبعيت می‌كنند

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 19 خرداد 1398
در نقد, منتخب, هنر, یادداشت
A A
0

تصویر گروهی از رزمندگان با یونیفرم­های سپاه و بسیج را نمایش می­‌دهد. تعداد رزمندگان حدود پانزده تا بیست نفر است و در جاده­ای خاکی پر از قلوه سنگ در ردیف‌های سه نفره و چند نفره به صف شده، در حال راه رفتن به سمت عکاس هستند. هیچ یک از ایشان به حضور عکاس توجهی ندارد. رزمنده­ای که در وسط کادر قرار گرفته، کمی از دیگران بلند قد تر است و چشم بیننده را به خود می­کشد. او انگشت شست دست چپش را به کمربند خود گیر داده و دست دیگرش را بر سینه گذاشته است. پیراهن یونیفرمش، یونیفرم سپاه و شلوارش شلوار خاکی نظامی است. او پوتین یا کفشی بر پا ندارد. گروهی از رزمندگان حاضر در تصویر که این رزمنده را همراهی می­کنند، نیز پاپوشی بر پا ندارند و همگی قسمت پایینی شلوار را گتر[1] کرده­اند. هر کدام یونیفرمی متفاوت بر تن دارند. رزمنده ای که در کنار اوست نیز دست راستش را بر سینه قرار داده و هم گام با رزمنده وسط کادر پای راستش از زمین جدا شده است. رزمنده سوم هم با همان گام، دو رزمنده دیگر را همراهی می­کند ولی دستهایش در کنار بدنش است. عضلات چهره­اش را در هم کشیده است. انگار درد می­کشد. سه ردیف سه نفری عقب ایشان با ضرباهنگ پای ردیف اول متفاوت است اما رزمندگان ردیف جلویی را دنبال می­کنند. در ردیف‌های بعدی بعضی پوتین به پا دارند و بعضی چیزی بر پا ندارند. در سمت چپ تصویر یک ماشین تویوتای لندکروز خاکی که گل مالی نشده و در پس زمینه یک وانت تویوتا حضور دارند. چند درخت در پس زمینه و چند تپه دورتر از درختان دیده می­شود و فضا بیشتر به یک منطقه دور از خط مقدم شبیه است.

مردم از رفتار و كردار رهبران و مسئولينشان تبعيت می‌كنند

بیشتر بخوانید - Read More

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

دست­های دو رزمنده ردیف اول نمایان­گر این مسأله است که این گروه اشعاری مذهبی می­خوانند و به همین دلیل همراه با قدم‌زدن سینه می‌زنند. به‌خاطر این­که گروهی در عقب گروه رزمندگان پوتین به پا دارند، نمایانگر این مساله است که این رزمندگان به دلیل مذهبی، پوتین از پای در نیاورده‌­اند. پس می‌­توان حدس زد این رزمندگان برای تنبیه پوتین از پای در آورده‌اند. اما سؤال این است که چه کسی دستور این تنبیه را صادر کرده است؟ تنها کسی که خود نیز پوتین به پا ندارد و می‌­تواند فرمانده این گروه باشد همان رزمندۀ بلندقد میانۀ کادر است. پس کسی که دستور تنبیه را صادر کرده، خود اولین نفری است که در کنار رزمندگان حاضر شده، پوتین از پا کنده و تنبیهی که خود دستور داده به جان می‌­خرد و اجرا می­‌کند. زیرا اگر این رزمندگان اشتباهی کرده‌­اند، فرمانده باور دارد قسمتی از خطای نیروهای تحت امرش به‌خاطر اوست. در روایتی منسوب به امیرالمومنین علی (ع) نقل شده: أَلنّاسُ عَلی دِینِ مُلُوکِهِمْ.[2] وقتی رزمندگان فرمانده خود را بدون پوتین در صف اول می‌­بینند، به این باور می‌­رسند که فرمانده با جان و دل در خوشی و سختی درکنار ایشان خواهد بود. خود را از ایشان می‌­داند و مسئولیت شکست و پیروزی بر عهدۀ تک‌تک اعضای گروه است. پس این‌گونه بود که شاهد هستیم در نبردی نابرابر نتیجۀ نهایی به سود رزمندگان تمام شد. متأسفانه پس از دوران دفاع مقدس چنین روحیۀ مدیریتی نیز از میان رفت. این روزها برای ساده‌ترین کارها، ارباب رجوع هفته‌ها پشت درهای بستۀ اتاق مدیران منتظر طرح مسائل روزمرۀ خود می‌مانند. انتصاب مدیران تراز اول و چندم، در ایران پس از دفاع مقدس، به صورت قبیله‌ای و غیرقانون‌مند بدون توجه به توان‌مندی‌های افراد انجام می‌شود. صندوق‌های انتقادات و پیشنهادات به ارگان‌های مختلف٬ صندوق‌های تشریفاتی‌ای است که سال‌ها دست‌نخورده باقی می‌ماند. امروز مدیران در ایران، بر خلاف فرماندهان جنگی، اشتباهات خود را نپذیرفته و به دنبال توجیه عملکرد خود هستند. مدیران در عوض برقراری ارتباط با سایر اعضای سازمان‌ها یا مؤسسات، روحیۀ خبرچینی را در میان این افراد تقویت می‌کنند. کم‌شدن روحیۀ جهادی و مسئولیت‌پذیری به عنوان عضو ارشد در میان مدیران، باعث شده تا این افراد از حقوق و مزایای بیش‌تری نسبت به همکاران رده‌پایین خود برخوردار باشند. آیا بهتر نیست برای بحران‌های پیش‌رو دوباره به این رویه بازگردیم تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم­­؟

 

[1] کشی است که پاچه شلوار را با آن تنظیم می­کنند تا به اندازه مناسب در آید.

[2] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۷، موسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ق؛ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج ۲، ص ۲۱، مکتبة هاشمی، تبریز، ۱۳۸۱ق.

برچسب ها: تفسیر عکسرویکرد مدیریتیشهریار خونساری
نوشته قبلی

از فکر تا عمل، فرایند برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های شهری تهران

نوشته بعدی

مجسمۀ میادین تهران از اقتدارگرایی پیکره‌ای تا فردگرایی انتزاعی

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

پنج‌شنبه 31 شهریور 1401
خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

نوشته بعدی
مجسمۀ میادین تهران از اقتدارگرایی پیکره‌ای تا فردگرایی انتزاعی

مجسمۀ میادین تهران از اقتدارگرایی پیکره‌ای تا فردگرایی انتزاعی

علیرضا عندلیب

مصاحبه با علیرضا عندلیب به بهانۀ راه‌اندازی مجدد «نهاد برنامه‌ریزی توسعۀ شهری»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم