پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

با پروژه سامسیک، رن عظمت معماری خود را دوباره پیدا کرد

در سراسر فرانسه سوال ارتفاع مورد بحث است. رن به هیچ وجه به این روند نرسیده است و علیرغم مشورت‌های فراوان در مورد طرح جامع شهری PLU، در چندین پروژه با برخی از ساکنان مشکل دارند. پروژه بلند پروازانه گروه Samsic و Bâti Armor به EuroRennes، از آن خواهد بود؟

از یک طرف، این محله جدید که در اطراف ایستگاه رن در حال توسعه است، به نظر می‌رسد به عنوان یک استثنا در نظر گرفته می‌شود، ناحیه‌ای جدا از رن، حتی اگر نه تنها یک منطقه تجاری و آنرا یک ترکیب واقعی نشان ‌دهد.

از زمان ایجاد ZAC، جزیره Féval در میان سایت‌هایی که می‌تواند یک ساختمان بلند داشته باشد، شناسایی شده است.

از سوی دیگر، پروژه انتخاب شده، بخشی از یک سنت معماری است، تفسیر مجددی از برج مسکونی اسپور، اثر معمارLouis Arretche، و همچنین کار وGeorges Maillols در هندسه، الگوهای آن و کار ظریف با بتن.

پس از همه اینها، در رن است که اولین IGH (ساختمان بلند) برای استفاده مسکونی در فرانسه ساخته شده است. تقریبا 50 سال از زمان ساخت برج Horizons (1970) توسط Georges Maillols و celle de l’Éperon  (1975) گذشته است.

همچنین، روز سه شنبه، 9 ژوئیه [2019]، در تاریخ معماری رن، با اعلام برنده پروژه معماری جزیره فوال برای اجرای یک برنامه املاک 32000 متر مربع (چهار ساختمان) از جمله ستاد آینده سامسیک، روز بسیار ویژه‌ای بود.

در پاییز سال 2018، رقابت، 84 تیم بین‌المللی را بسیج کرد، که پنج نفر آنها برای شرکت در این رقابت انتخاب شدند و در اولین حضور خود در 30 آوریل 2019، شرکت کردند. در پایان این جلسه، تیم‌هایی که توسط Julien de Smedt  و Marc Mimram هدایت شدند، فینالیست بودند و پروژه خود را بهینه‌سازی کردند.

با پروژه سامسیک، رن عظمت معماری خود را دوباره پیدا کرد

 

 

  • جاه‌طلب و بی‌انتها

این پروژه در نهایت توسط گروهی از آژانس Julien de Smedt  (کپنهاگ و بروکسل)، Stéphane Maupin  (پاریس)، Maurer  وGilbert Architectes  (رن) و Think Tank (پاریس) که در این رقابت شرکت کردند، انجام شد.

این پروژه با ویژگی‌های مورد انتظار، برنامه‌های مختلف و یک طراحی معماری بلند پروازانه و بی‌نظیر مانند Spurs و Horizons، دو برج خواهران بزرگ است.

هر ساختمان دارای یک شکل خاص است و در ارتباط قوی با برنامه آن قرار دارد : یک رستوران با بالکنی بر روی شهر، یک آتریوم گیاهی برای دفاتر و مسکن که در چارچوب برج  قرار دارد و هر یک با یک تراس محافظت شده‌اند.

در کل برج، اصل کابلی‌های پیوندی، اجازه می‌دهد حجم آن افزایش یابد. این در حالی است که با حداقل رساندن اثر ساخت، سطح توسعه، بهینه‌سازی شده و پس از آن می‌تواند فضای کاری را برآورد سازد. فشرده‌سازی حجم، اتلاف حرارت را محدود می‌کند. حضور گیاهان برابر با مکان‌های مشترک برای ساکنان، در هر عنصر پروژه است، با یک سطح کاشته شده در نیمه ارتفاع برج برای ایجاد یک باغ مشترک، باغ بام برای مساکن، باغ زمستانی یکپارچه در نمای داخلی ساختمان دفاتر یا یک «آبشار گیاهی» برای نمای جنوبی ساختمان‌های ترکیبی، در قلب این جزیره.

 

  • عملکرد و تنوع زیست محیطی

اگر برنامه از ابتدا با ارتفاع زیاد آن مشخص شود، هدف او همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی و یک اثر بسیار ضعیف کربن است. به شبکه گرمایش شهر متصل شده و هدف آن رسیدن به سطح عملکرد انرژی E3 C1 است. مطابق با الزامات برنامه مسکن محلی ZAC EuroRennes، برج شامل 28 واحد مسکونی اجتماعی (FSO) از مجموع 180 خانه است. پس از تحویل، در سال 2024، نخستین ساختمان بلند با ترکیب مسکن و مسکن اجتماعی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرنوش مخلص

فرنوش مخلص

دکتری منظر شهری، پژوهشکده‌نظر، ایران/ دانشگاه پاریس 8 _فرانسه
میزان مطالعه مطلب