• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

سعادتی: حساسیت اجتماعی تضمین‌کنندۀ موفقیت ایده‌هاست

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
یکشنبه 10 شهریور 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, مصاحبه
A A
0

چندی پیش، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقۀ ۱۲، قلب تاریخی طهران، خبر از آغاز پویش جدیدی با نام #مهربان_باشیم در تهران داد. این حرکت اجتماعی به دنبال بازتعریف مهربانی شهروندان با خود، با یکدیگر و با محیط زیست شهری است. کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید پسماند شهری، تقویت روحیۀ تعاون و همکاری و صیانت از منابع طبیعی در شهر از اهداف این پویش است. نظرآنلاین در همین باره با علی‌محمد سعادتی گفتگو کرده است.

نظرآنلاین: برنامه برای مشارکت و آشنایی مردم با این پویش چیست؟

علی‌محمد سعادتی: موضوع مشارکت‌بخشی به اطلاع‌رسانی، جلب توجه افراد به مصادیقی که می‌تواند مهربانی با شهر و با خود را تعریف کند و یک بخش هم به تشویق کسانی که با شهر مهربان‌تر هستند، برمی‌گردد. گاهی به نظر می‌رسد یک اتفاق بزرگ مسیر سخت و پیچیده‌ای نیز داشته است در حالی که اگر یک اجتماع به کار سادۀ روزمره‌ای اهتمام داشته باشند می‌توان دستاوردهای بزرگی را از آن استخراج کرد مثل دغدغۀ کاهش تولید زباله، کاهش آلودگی هوا و مخاطرات جامعۀ شهری در محیط زیست. اگر هر تهرانی در هفته یک کیلوگرم کمتر زباله تولید کند در ‍‍‍پایان هفته نتیجۀ خوبی برای شهر خواهد داشت. با اینکه محصول، یک محصول بزرگ است ولی حاصل یک ساختار و فرایند ساده است.
بخش‌هایی از شهر هستند که همین امروز هم رفتار مهربانانه‌تری با شهر دارند، کسانی که همین الان هم باغاتی دارند که آن‌ها را تخریب نکرده‌اند. به نظر من این فضاها باید معرفی شوند و شرایط اقتصادی برای حفظ این باغات برای مالکان فراهم شود تا برای حفظ آن تلاش کنند. مدتی پیش خانمی را که برای حمل و نقل و کارهای روزمره خود و فرزندانش از دوچرخه استفاده می‌کرد در صفحۀ شخصی خودم در شبکه‌های اجتماعی مجازی معرفی کردم چون معتقدم باید از این افراد و تلاشی که به نفع شهر می‌کنند به نوعی تجلیل شود.
ممکن است این کار انگیزه‌ای فردی داشته باشد مثلاً دوچرخه به سلامتی خود کمک می‌کند پس با خودش مهربان است و چون به آلودگی محیط زیست کمک میکند با شهر هم مهربان است.

بیشتر بخوانید

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

علی‌محمد سعادتی

نظرآنلاین: چه برنامه‌هایی وجود داره که تا قبل از حصول نتیجه و فرهنگ‌سازی برای مهربانی با تهران، این پویش مانند بسیاری کمپین‌های دیگر، ملغی و مشمول گذر زمان نشود؟

علی‌محمد سعادتی: کار اجتماعی کاری نیست که بتوان تداوم آن را تضمین کرد. تضمین آن خواست و مشارکت مردم است. من فکر می‌کنم هر قدم مثبت و هر تعداد نفری در شهر که به واسطۀ این پویش تصمیم بگیرند با شهر خود مهربان باشند، این پویش موفق خواهد بود. حرکت‌های اجتماعی این‌چنینی توان تغییر بزرگ و ناگهانی را ندارد و تدریجاً ایجاد حساسیت می‌کند. ما امیدواریم با تبدیل این ایده به یک مطالبۀ مردمی روز‌به‌روز موفقیت این پویش بیشتر شود.
به تعبیری در تحرکات اجتماعی عدم موفقیت معنی ندارد چون حتماً نفراتی هستند که تحت تأثیر این تحرکات اجتماعی آدم‌های مثبت‌تر و با انگیزه‌تری نسبت به مباحث شوند و این یعنی موفقیت. اما اگر به دنبال موفقیت‌های فراگیرتر باشیم راه آن مطالبۀ مردمی است. برای مثال تا چند سال گذشته حساسیت دربارۀ موضوع مصرف آب و کمبود منابع آبی در جامعه کمتر بود، اما امروز این دغدغه دربارۀ وابستگی کیفیت زندگی به آب، بیشتر شده است. توجه مردم به فرایند حفظ و مرمت آثار و بافت‌های ارزشمند تاریخی در سال‌های اخیر، یکی دیگر از نمونه‌های افزایش این حساسیت در جامعه است.
این مصادیق نشان می‌دهد که حساسیت اجتماعی است که تضمین‌کنندۀ موفقیت ایده‌هاست و من خوش‌بینم که اگر همه با هم تلاش کنیم و ناامید نشویم، آن موفقیت بزرگ نیز کسب خواهد شد.

برچسب ها: پویش مهربان باشیمحساسیت اجتماعیمحیط زیست شهری
نوشته قبلی

نقدی بر مداخلات شهری در بافت پیرامون حرم امام رضا (ع)

نوشته‌ی بعدی

تخریب حیاط خلوت دولت با تبدیل سازمان به وزارتخانه

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

نوشته‌ی بعدی
تخریب حیاط خلوت دولت با تبدیل سازمان به وزارتخانه

تخریب حیاط خلوت دولت با تبدیل سازمان به وزارتخانه

«کاریکاتوری از بزرگترین‌ها»

«کاریکاتوری از بزرگترین‌ها»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم