• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 17 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

سعادتی: حساسیت اجتماعی تضمین‌کنندۀ موفقیت ایده‌هاست

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 10 شهریور 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, مصاحبه
A A
0

چندی پیش، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقۀ ۱۲، قلب تاریخی طهران، خبر از آغاز پویش جدیدی با نام #مهربان_باشیم در تهران داد. این حرکت اجتماعی به دنبال بازتعریف مهربانی شهروندان با خود، با یکدیگر و با محیط زیست شهری است. کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید پسماند شهری، تقویت روحیۀ تعاون و همکاری و صیانت از منابع طبیعی در شهر از اهداف این پویش است. نظرآنلاین در همین باره با علی‌محمد سعادتی گفتگو کرده است.

نظرآنلاین: برنامه برای مشارکت و آشنایی مردم با این پویش چیست؟

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

علی‌محمد سعادتی: موضوع مشارکت‌بخشی به اطلاع‌رسانی، جلب توجه افراد به مصادیقی که می‌تواند مهربانی با شهر و با خود را تعریف کند و یک بخش هم به تشویق کسانی که با شهر مهربان‌تر هستند، برمی‌گردد. گاهی به نظر می‌رسد یک اتفاق بزرگ مسیر سخت و پیچیده‌ای نیز داشته است در حالی که اگر یک اجتماع به کار سادۀ روزمره‌ای اهتمام داشته باشند می‌توان دستاوردهای بزرگی را از آن استخراج کرد مثل دغدغۀ کاهش تولید زباله، کاهش آلودگی هوا و مخاطرات جامعۀ شهری در محیط زیست. اگر هر تهرانی در هفته یک کیلوگرم کمتر زباله تولید کند در ‍‍‍پایان هفته نتیجۀ خوبی برای شهر خواهد داشت. با اینکه محصول، یک محصول بزرگ است ولی حاصل یک ساختار و فرایند ساده است.
بخش‌هایی از شهر هستند که همین امروز هم رفتار مهربانانه‌تری با شهر دارند، کسانی که همین الان هم باغاتی دارند که آن‌ها را تخریب نکرده‌اند. به نظر من این فضاها باید معرفی شوند و شرایط اقتصادی برای حفظ این باغات برای مالکان فراهم شود تا برای حفظ آن تلاش کنند. مدتی پیش خانمی را که برای حمل و نقل و کارهای روزمره خود و فرزندانش از دوچرخه استفاده می‌کرد در صفحۀ شخصی خودم در شبکه‌های اجتماعی مجازی معرفی کردم چون معتقدم باید از این افراد و تلاشی که به نفع شهر می‌کنند به نوعی تجلیل شود.
ممکن است این کار انگیزه‌ای فردی داشته باشد مثلاً دوچرخه به سلامتی خود کمک می‌کند پس با خودش مهربان است و چون به آلودگی محیط زیست کمک میکند با شهر هم مهربان است.

علی‌محمد سعادتی

نظرآنلاین: چه برنامه‌هایی وجود داره که تا قبل از حصول نتیجه و فرهنگ‌سازی برای مهربانی با تهران، این پویش مانند بسیاری کمپین‌های دیگر، ملغی و مشمول گذر زمان نشود؟

علی‌محمد سعادتی: کار اجتماعی کاری نیست که بتوان تداوم آن را تضمین کرد. تضمین آن خواست و مشارکت مردم است. من فکر می‌کنم هر قدم مثبت و هر تعداد نفری در شهر که به واسطۀ این پویش تصمیم بگیرند با شهر خود مهربان باشند، این پویش موفق خواهد بود. حرکت‌های اجتماعی این‌چنینی توان تغییر بزرگ و ناگهانی را ندارد و تدریجاً ایجاد حساسیت می‌کند. ما امیدواریم با تبدیل این ایده به یک مطالبۀ مردمی روز‌به‌روز موفقیت این پویش بیشتر شود.
به تعبیری در تحرکات اجتماعی عدم موفقیت معنی ندارد چون حتماً نفراتی هستند که تحت تأثیر این تحرکات اجتماعی آدم‌های مثبت‌تر و با انگیزه‌تری نسبت به مباحث شوند و این یعنی موفقیت. اما اگر به دنبال موفقیت‌های فراگیرتر باشیم راه آن مطالبۀ مردمی است. برای مثال تا چند سال گذشته حساسیت دربارۀ موضوع مصرف آب و کمبود منابع آبی در جامعه کمتر بود، اما امروز این دغدغه دربارۀ وابستگی کیفیت زندگی به آب، بیشتر شده است. توجه مردم به فرایند حفظ و مرمت آثار و بافت‌های ارزشمند تاریخی در سال‌های اخیر، یکی دیگر از نمونه‌های افزایش این حساسیت در جامعه است.
این مصادیق نشان می‌دهد که حساسیت اجتماعی است که تضمین‌کنندۀ موفقیت ایده‌هاست و من خوش‌بینم که اگر همه با هم تلاش کنیم و ناامید نشویم، آن موفقیت بزرگ نیز کسب خواهد شد.

برچسب ها: حساسیت اجتماعیمحیط زیست شهریپویش مهربان باشیم
نوشته قبلی

نقدی بر مداخلات شهری در بافت پیرامون حرم امام رضا (ع)

نوشته بعدی

تخریب حیاط خلوت دولت با تبدیل سازمان به وزارتخانه

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
تخریب حیاط خلوت دولت با تبدیل سازمان به وزارتخانه

تخریب حیاط خلوت دولت با تبدیل سازمان به وزارتخانه

«کاریکاتوری از بزرگترین‌ها»

«کاریکاتوری از بزرگترین‌ها»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم