پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مسائل توقف موقت ساخت‌وساز محدود به نقشه‌ها نمی‌شود.

چکیده: ابتدا قرار بود ساختمان شمالی پلاسکو با پلاسکو نو، به صورت یک ساختمان طراحی و ساخته شود. این تصمیم با مخالفت جدی مالکان آن روبرو شد.

نظرآنلاین: لطفا ایده طرح را برای مخاطبین نظرآنلاین توضیح دهید؟

کورش رفیعی: در برنامه طرح جدید برج پلاسکو، علاوه بر 15 طبقه روی زمین، 5 طبقه تجاری در زیرزمین هم خواسته شده بود. که یکی از طبقات روی زمین به فضای یادمان شهدای آتش نشان اختصاص می یافت.

در طراحی این پروژه به دلیل برنامه فشرده آن محدودیت‌های زیادی ایجاد شده بود. تنها جایی که قابلیت مانور معمارانه داشت طبقه ای بود که به موزه اختصاص می یافت. از نظر ما، طبقه همکف بدلیل دسترسی مستقیم از معبر عمومی و طبقه پنجم بدلیل دسترسی به بام ساختمان بجای مانده پنج طبقه پلاسکو و زنده کردن یاد ساختمان تخریب شده، مناسب‌ترین طبقات برای فضای مربوط به یادمان شهدا بودند. ما هر دو را منظور کردیم بطوری که دو طبقه همکف و پنجم به صورت پلکانی متصل شدند تا سطحی برابر  با مساحت یک طبقه ولی در طبقات مختلف را شکل دادند.

بنیاد مستضعفان، شهریور 1400 را تاریخ اتمام پلاسکو نو اعلام کرده است.

نظرآنلاین: تاریخ اتمام پروژه چه زمانی است؟

کورش رفیعی: بنیاد مستضعفان، نیمه دوم 1399را اعلام کرده و برنامه زمان بندی پروژه نیز بر همین اساس نوشته شده است. سعی ما این است که به تاریخ مورد نظر برسیم. البته عوامل زیادی در پروژه دخیل هستند و باید دید در عمل چه اتفاقی می افتد.

نظرآنلاین: همانطور که در خبرها آمده در این طرح پارکینگ دیده نشده است. تأمین پارکینگ برای استفاده کنندگان چگونه امکان پذیر خواهد بود؟

کورش رفیعی: در برنامه ای که به ما ارائه دادند، برای این ساختمان پارکینگی در نظر گرفته نشده بود و به نظر می رسد دلایل موجهی هم برای این امر داشته باشند. چون موقعیت قرارگیری آن در محلی است که حمل و نقل عمومی برای تردد مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر ورودی برای پارکینگ داشته باشیم خط بی آر تی را قطع می کند. برای تامین پارکینگ گویا مذاکراتی انجام شده که تعداد مورد نیاز این ساختمان در پارکینگ پروانه تامین شود که روبروی همین ساختمان قرار دارد. بنابر این طراحی ما نیز بر این اساس قرار گرفت.

نظرآنلاین: موضوع مالیکت‌ها چگونه حل و فصل شده است؟ آیا قرار بر آن است که همان مالکان قبلی بهره‌برداران پلاسکو نو باشند؟

کورش رفیعی: بله قرار است همان کسبه قبلی به اینجا بیایند. من در این مدت با نمایندگان کسبه که بهره‌برداران نهایی این پروژه هستند، دیدارهایی داشتم. آن‌ها در جریان محل، متراژ و جزئیات مغازه‌های خود در پلاسکو نو هستند و نظرات متعددی دارند که تمام آن‌ها قابل اعمال در طرح نبود اما تمام تلاش خود را می کنیم. مشکل اصلی اینجاست که در رای کمیسیون ماده 5 یک طبقه جا افتاده است. در واقع طبقه ای که به موزه اختصاص یافته یک طبقه از طبقات اصلی را کم کرده است و ما مجبوریم به طریقی این کمبود فضا را در طراحی جبران کنیم. علاوه بر آن، مقررات جدید آتش نشانی و مواردی مثل درز انقطاع باعث می شود نتوانیم مساحت مفیدی معادل قبل داشته باشیم. گرچه ملک جدید نوساز و استاندارد و از کیفیت فضایی بهتری برخوردار است و تا حدودی این موضوع را جبران می‌کند.

نظرآنلاین: در حال حاضر ساخت ساختمان جدید پلاسکو در چه وضعیتی است؟

در حال حاضر اسکلت ساختمان تا طبقه همکف نصب شده است و همزمان به دنبال مجوزهای لازم از سازمانهای ذیربط هستیم.

نظرآنلاین: آقایان گلپایگانی و سعادتی در شهرداری تهران و منطقه در باره این پروژه گفته اند که پلاسکو نو به دلیل نداشتن مجوز متوقف شده است؟

کورش رفیعی: تا آنجایی که به گروه طراحی مربوط است، ما در چند نوبت نقشه ها را به شهرداری و آتش نشانی ارائه کرده ایم و من تصویر تاییدیه ها را دارم. اما مساِئل محدود به نقشه‌ها نمی شود. در حال حاضر مسئولین بنیاد و شهرداری جلساتی در این خصوص دارند و فکر می کنم مسئله حل شود.

نظرآنلاین: ساختمان شمالی پلاسکو در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

کورش رفیعی: آنطور که کسبه بخش شمالی به من گفته اند، مقاوم‌سازی ساختمان شمالی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد. در ابتدای شروع پروژه، ارتباطی میان گروه طراحی و مالکان وجود نداشت. اما رفته رفته آن‌ها هم به سراغ ما آمدند. این دو ساختمان به لحاظ دسترسی از خیابان به ناچار به یکدیگر وابسته هستند چون ساختمان شمالی دسترسی مناسبی از خیابان شمالی‌اش ندارد و پلاسکو نو بایستی دسترسی آن را طبق گذشته به خیابان اصلی ایجاد نماید. بنابراین مانند قبل این دو ساختمان در طبقاتی با یکدیگر ارتباط خواهند داشت.

نظرآنلاین: آیا این پروژه طبق طرح شما که رتبه دوم را در مسابقه پلاسکو نو کسب کرده است پیش می‌رود یا در فاز 2 یا مراحل اجرایی، تغییراتی متوجه آن شده است؟

کورش رفیعی: از ابتدای پروژه تاکنون، پروژه به جهت مطابقت با خواسته های کسبه و کارفرما و همچنین اجرایی‌شدن این طرح تغییراتی را در آن اعمال کرده ایم. ایدۀ این پروژه یعنی ارتباط خیابان از طریق گالری و موزه شهدا به طبقه پنجم کماکان بر قوت خود باقی است،گرچه بارها در جلسات فی مابین امکان حذف آن می رفت و هنوز هم این خطر وجود دارد. در هر صورت پروژه بسیار سخت و پیچیده و حاشیه داری است و ما هم به اندازه کافی انعطاف به خرج داده ایم تا ببینیم در آینده چه پیش می آید.

بنیاد مستضعفان، شهریور 1400 را تاریخ اتمام پلاسکو نو اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *