پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

واقعه الوثبه ،زندگی و مرگ میان واقعيت و تخيل

چکیده: خشونتی که اتفاق افتاده و چهره‌های راضی و سرخوش مردمی که شاهد این واقعه هستند، تصوير را به واقعه‌ای فارغ از هرگونه ضابطۀ عقلاني تبدیل کرده است.

تصویر، یک مرد برهنه را در حالی که از مچ پا از تیر چراغ قرمز آویزان شده و به دور او ده‌ها انسان حلقه زده‌اند، نشان می‌دهد. انگار آن‌ها شاهدین یک جنایت وحشیانه و ضد انسانی هستند. اما چهره‌های ایشان خندان و شاد است و بعضی از آن‌ها در حال ثبت این لحظات با دوربین‌های موبایل خود هستند.

عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفته است که شخص کشته‌شده، نوجوان ١٦ ساله‌ای به نام هیثم علی اسماعیل است که برخی معترضان در میدان الوثبه روبه‌روی منزلشان جمع می‌شدند، به همین دلیل تنشی بین معترضان و این شخص نوجوان به وجود می‌آید و این شخص با اسلحه، چند تیر هوایی شلیک مى‌کند. سپس برخی از معترضان وارد خانۀ وی شده و او را مى‌کشند و جسد وی را آویزان مى‌کنند. روایت دیگری هم هست که می‌گوید هیثم، چهار تن از تظاهرکنندگان را کشته است.

واقعه الوثبه ،زندگی و مرگ میان واقعيت و تخيل

جدا از این که این نوجوان چه کرده، خشونتی که اتفاق افتاده و چهره‌های راضی و سرخوش مردمی که شاهد این واقعه هستند، تصوير را به واقعه‌ای فارغ از هرگونه ضابطۀ عقلاني تبدیل کرده است. انگار ممكن و ناممكن با هم در آميخته‌اند که با جهان مانوس بسيار متفاوت است. انسان‌هایی با اوهام ديرين، با ترس‌ها و آرزوهايي بي‌رحم در سكوتی با شوق، شاهد خشونتی غیر قابل وصف هستند و با موبایل‌های خود مرد برهنه را ثبت می‌کنند.

از این پس برای شاهدان حاضر در منطقه الوثبه نزدیک میدان الخلانی ورودی شورجه، زندگي و مرگ عنصری میان واقعيت و تخيل خواهد بود و تصویر مرد برهنه لاغر اندامی که از مچ پا به یک تیر چراغ قرمز آویزان شده صحنه مستند شنیع و خشنی هست که درندۀ خويي انسان معاصر را به آیندگان نشان خواهد داد و ثبت‌کنندگان این صحنه کسانی هستند که با شادی به این صحنۀ وحشتناک خیره شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *