پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تهدید حمله به ۵۲ نقطۀ فرهنگی ایران، چه می‌گوید؟

چکیده: تهدید نسبت به آثار فرهنگی، هشدار به مدیران کشور بود که چیزهایی که به عنوان هدف نیروی خارجی شناخته می‌شوند، همان‌هایی هستند که در ایران در حال تخریب است.

در روزهای گذشته، ایران دوبار از سوی رئیس جمهور آمریکا تهدید شده است که در صورت به خطر افتادن جان شهروندان آمریکایی، این کشور ۵۲ نقطۀ فرهنگی در ایران را هدف قرار خواهد داد.

طبق معاهدۀ ۱۹۵۴ لاهه، حملۀ نظامی و هرگونه عمل انتقامی علیه آثار فرهنگی در جریان درگیری نظامی میان کشورها، ممنوع است. با اعلام این تهدید از سوی دونالد ترامپ، مقامات داخلی و خارجی نسبت‌به ارتکاب به این جنایت جنگی واکنش نشان داده و آن را با عملکرد طالبان و داعش در از بین بردن میراث فرهنگی کشورها مقایسه کردند.

تهدید حمله به ۵۲ نقطۀ فرهنگی ایران، چه می‌گوید؟

پیام این تهدید برای ایران، توجه به این نکته بود که میراث فرهنگی، دارایی باارزشی است که در مواقع حساس این‌چنینی ارزش خود را بیش از پیش مشخص می‌کند. تهدید خارجی نسبت به آثار فرهنگی، اعلان این هشدار به مدیران کشور بود که چیزهایی که به عنوان هدف نیروهای خارجی شناخته می‌شوند، همان‌هایی هستند که تحت خطر فعالیت‌های عمرانی و عدم نگهداری در ایران، خود به خود در حال تخریب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *