پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

روایتی از مجسمه پطر اول در سن پترزبورگ

چکیده: و از جمله چیزهاییکه عجیبه است در این شهر این است که صورت پطر اول را در بالای اسبی گذارده‌اند. اسب و صورت مزبور را از برنج و مس ساخته‌اند.

روایتی از مجسمه پطر اول در سن پترزبورگ

«و از جمله چیزهاییکه عجیبه است در این شهر این است که صورت پطر اول را در بالای اسبی گذارده‌اند. اسب و صورت مزبور را از برنج و مس ساخته‌اند. بسیار صورت بزرگی است. مجموع را در قالب ریخته‌اند و در بالای تخته‌سنگی نصب کرده‌اند… درجاییکه اولا سنگ مزبور را پیدا کرده الی جاییکه صورت و اسب پادشاه را در آن نصب کرده‌اند یکفرسخ و ربع بوده… گلوله‌های بزرگ آهنین در زیر آن گذارده و بزور اهرم در بالای گلوله آن را گردانیده در همه راه آورده. هرچه سنگ از گلوله گذشته او را بعقب گذارده مجدداً گلوله دیگر را برداشته در پیش سنگ گذارده و باین نهج سنگ را در میانه شهر، مقابل نارنج‌قلعه مزبور گذارده و صورت مزبور را سواره در بالای سنگ نصب کرده… بالفعل هرکس از ولایات بعیده محض از برای دیدن تصویر پطر و سنگ مزبور بپطرپورغ می‌آیند»

برگرفته از سفرنامه میرزاصالح شیرازی که جزو اولین محصلین اعزامی به اروپا در دوره فتحعلیشاه قاجار (1815م.)

این بریده توصیفی از مجسمه شهری و نام‌بردن از آن به عنوان پدیده‌ای عجیب نشان از اولین مواجهه‌ها با چنین مقوله‌ای در فضای شهری است. این مجسمه از تاریخ نصب (1782 م.) تا امروز همچنان پابرجا و از نمادهای شهر سن پترزبورگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *