پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

«باد» هم دلیل و هم راه حل آلودگی هوای تهران

چکیده: وقت آن است که شهردار تهران برای کاهش آلودگی هوا الگویی جز افزایش محدودۀ طرح ترافیک در روزهای آلوده و امید به وزیدن باد موافق طراحی کند.

با انتشار خبر شیوع کرونا ویروس در ایران و کاهش سفرهای غیرضروری، دورکاری گروه‌ها و نعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، خیابان‌های تهران از دو هفتۀ گذشته، کم‌تردد و خلوت شده‌اند. با این وجود، روز دوشنبه هوا برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد. در حالی که در آخرین برآورد شهرداری از عوامل آلوده کنندۀ هوا، وسایل نقلیه، بیشترین سهم در ایجاد آلاینده در تهران را داشتند.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دلیل آلودگی هوا را علی‌رغم کاهش تردد خودروها در این روزها، کاهش ضریب تهویه یا همان باد دانسته است.
رحمت به پدر ضریب تهویه، که همواره دستگیر شهرداری تهران در مسألۀ آلودگی هوا بوده است، انتظار برای وزیدن آن راهکار رفع آلودگی و نوزیدن آن دلیل آلودگی هوا است.

«باد» هم دلیل و هم راه حل آلودگی هوای تهران
کاهش ۴۰ درصدی ضریب تهویه هوا نسبت به سال گذشته به تغییرات اقلیمی وابسته است و تصمیم شخصی باد است که نوزد؟ یا شهرداری برای خود سهمی در این کاهش قائل است؟
مدیریت ناقص شهر بر مبنای اسناد بالادستی که خود نیز ناقص هستند، ساخت و ساز در مسیر بادهای غربی و جنوبی تهران و تبدیل باغات به توده‌های ساختمانی در کاهش این ضریب تهویه تأثیر نداشته‌ است؟
وقت آن است که شهردار امروز تهران، که سال ۹۴ در مقام دبیر شورای عالی ایدۀ تأمین منافع مالکان باغ و اصلاح رویه در ساخت و ساز شهر را داده بود و شهرداری را ملزم به ارائۀ تأثیر عملکرد ساختمانی خود بر آلودگی هوا می‌دانست، برای کاهش آلودگی هوا الگویی جز افزایش محدودۀ طرح ترافیک در روزهای آلوده، طراحی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *