برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Saturday, 11 July , 2020
امروز : شنبه, ۲۱ تیر , ۱۳۹۹ - 21 ذو القعدة 1441
شناسه خبر : 6169
  پرینتخانه » مطالعات هنر, نقد هنر تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۰۰ | 15 بازدید | ارسال توسط :
مهمترین نما از فیلم کیارستمی

یک نما، یک نظر

این عکس، مهمترین نما از فیلم است. در قاب، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای مخاطب ساخته و مضمون فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند.

این عکس، مهمترین نما از فیلم «خانه دوست کجاست» اثر «عباس کیارستمی» و تولید سال ۱۳۶۵ خورشیدی است. داستان فیلم درباره کودکی مدرسه‌ای است که دفتر دوستش را به اشتباه برداشته و تلاش می‌کند تا او را پیدا کرده و دفتر را پس دهد اما راهی دشوار و ناهموار در پیش دارد. چکیده روایی اثر به خوبی در این نما نهفته است. مسیری زیگزاگ در راهِ تک درختی سبز بر قله یک تپه. این نما، کارکرد مصرعی مجرد اما متعهد در شعر فارسی را دارد؛ شبیه عنوان فیلم که قطعه‌ای از شعر سهراب بوده و پشتوانه‌ای ادبی دارد.

در این قاب چشم‌نواز، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای چشمان مخاطب ساخته و در راه هدف که در اینجا همان درخت است، مضمون امیدوارنه فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند. راهی که به سمت راست و چپ منحرف شده، بیانگر دور و نزدیک‌شدن‌های پیاپی انسان به خواسته‌هایش هست و از این رو نشانی فلسفی می‌یابد. جایی که حرف از رفتن و ماندن نیست بلکه از چگونه زیستن است.

۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : حامد سلیمان‌زاده | منبع خبر : نظرآنلاین
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.