برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Friday, 23 October , 2020
امروز : جمعه, ۲ آبان , ۱۳۹۹ - 7 ربيع أول 1442
شناسه خبر : 6419
  پرینتخانه » رفتار اجتماعی, معماری تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ | 32 بازدید | ارسال توسط :
مشکلات ایران مال برای زنان مخاطب

ایران مال، مقیاس ابَر انسانی!

در ایران مال هویت نامشخص فضا، کولاژگونگی آن از نظر فضایی، سبک و مقیاس، درک فضا را برای مخاطبین به خصوص زنان را بسیار مشکل می ­نماید.

پاساژها و مراکز خرید در ایران اماکنی امن برای حضور زنان در جامعه شده اند. اگرچه زنانه شدن چنین فضاهایی گاها چون فیلتری برای حضور زنان در فضاهای عمومی شهری عمل می ­کنند، اما امروزه، امر خرید کردن نیز به عنوان یک رفتار زنانه بازتعریف شده است. پاساژها در درک فرایند هویت ­یابی زن معاصر موثر بوده و مفاهیم مصرف، هویت و جنسیت را در قالب اقتصاد به یکدیگر مرتبط ساخته است.

ایران ­مال، پروژه ­ای است که به لحاظ وسعت هم ردیف پروژه­ های بزرگ دنیا مانند The Trafford center در انگلستان و Mall of America در آمریکا می ­ایستد. همچنین این وسعت به اندازه فاصله میدان منیریه تا تجریش تخمین زده شده است. اما آیا وسعتی در این سطح که در قیاس با مال های کشورهای اطراف در جایگاه «ترین»­ها قرار گرفته است، می تواند نیازهای انسانی را برآورده سازد؟

تصویر ۱: ایران مال به عنوان بزرگترین مرکز خرید در خاورمیانه چنان خودنمایی می­ کند که مخاطبین شاید آن را با صفت موفق ­ترین نیز در هم آمیزند. اما آیا در میان این «ترین» ها، زنان تاثیر گذارند؟ اگر امروزه خرید را به عنوان یک امر زنانه تلقی می ­کنند، آیا ایران مال، مؤلفه ­های مطلوب زنان را داراست؟

اگر رویکرد اقتصاد، جذب زنان در مراکز خرید در راستای افزایش فرهنگ مصرف است، فضایی موفق تر است که ویژگی ­هایی زنانه را داشته باشد. ابرسازه ای چون ایران مال با فضاهای تو در تو و ناخوانا، همچنین با مقیاس غیر انسانی به خصوصی، بعید است که فضایی مطلوب برای زنان را رقم بزند تا رغبت بازگشت به این فضا ایجاد شود. فضاهایی خردتر، دنج­تر و شفافتر برای زنان قابل درک ترند. در مطالعاتی اشاره شده است که زنان حتا درباره ارتفاع محل سکونتشان نسبت به مردان حساسیت بیشتری نشان می ­دهند و در فضاهایی با ارتفاع کمتر احساس امنیت بیشتری دارند.

فضاهای در هم پیچیده با ارتفاع هایی بسیار زیاد، وسعت پهناور که گنگی و آدرس ناپذیر بودن را القا می ­کند باعث می شوند که زنان به دلیل عدم توانایی درک فضا، آن­جا را برای پرسه زنی، برای گذران وقت و خرید انتخاب نکنند. هویت نامشخص فضا، کولاژگونگی آن از نظر فضایی، سبک و مقیاس، درک فضا را برای مخاطبین به خصوص زنان را بسیار مشکل می ­نماید. حال پروژه ­ای با این ابعاد، سرمایه و اعتبار چگونه می خواهد مهمترین مخاطبین خود، زنان، را به خود جذب کند؟ آیا نه این است که فضاهای تجاری موفقیتشان در گرو برآورده سازی نیازهای زنان در وهله­ ی اول هستند؟!

۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : هانی ارجمندی | منبع خبر : نظرآنلاین
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.