• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 13 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری رفتار اجتماعی

ایران مال، مقیاس ابَر انسانی!

هانی ارجمندی نویسنده: هانی ارجمندی
سه‌شنبه 21 مرداد 1399
در رفتار اجتماعی, معماری
A A
0

پاساژها و مراکز خرید در ایران اماکنی امن برای حضور زنان در جامعه شده اند. اگرچه زنانه شدن چنین فضاهایی گاها چون فیلتری برای حضور زنان در فضاهای عمومی شهری عمل می ­کنند، اما امروزه، امر خرید کردن نیز به عنوان یک رفتار زنانه بازتعریف شده است. پاساژها در درک فرایند هویت ­یابی زن معاصر موثر بوده و مفاهیم مصرف، هویت و جنسیت را در قالب اقتصاد به یکدیگر مرتبط ساخته است.

ایران ­مال، پروژه ­ای است که به لحاظ وسعت هم ردیف پروژه­ های بزرگ دنیا مانند The Trafford center در انگلستان و Mall of America در آمریکا می ­ایستد. همچنین این وسعت به اندازه فاصله میدان منیریه تا تجریش تخمین زده شده است. اما آیا وسعتی در این سطح که در قیاس با مال های کشورهای اطراف در جایگاه «ترین»­ها قرار گرفته است، می تواند نیازهای انسانی را برآورده سازد؟

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

ایران مال، مقیاس ابَر انسانی!
تصویر 1: ایران مال به عنوان بزرگترین مرکز خرید در خاورمیانه چنان خودنمایی می­ کند که مخاطبین شاید آن را با صفت موفق ­ترین نیز در هم آمیزند. اما آیا در میان این «ترین» ها، زنان تاثیر گذارند؟ اگر امروزه خرید را به عنوان یک امر زنانه تلقی می ­کنند، آیا ایران مال، مؤلفه ­های مطلوب زنان را داراست؟

اگر رویکرد اقتصاد، جذب زنان در مراکز خرید در راستای افزایش فرهنگ مصرف است، فضایی موفق تر است که ویژگی ­هایی زنانه را داشته باشد. ابرسازه ای چون ایران مال با فضاهای تو در تو و ناخوانا، همچنین با مقیاس غیر انسانی به خصوصی، بعید است که فضایی مطلوب برای زنان را رقم بزند تا رغبت بازگشت به این فضا ایجاد شود. فضاهایی خردتر، دنج­تر و شفافتر برای زنان قابل درک ترند. در مطالعاتی اشاره شده است که زنان حتا درباره ارتفاع محل سکونتشان نسبت به مردان حساسیت بیشتری نشان می ­دهند و در فضاهایی با ارتفاع کمتر احساس امنیت بیشتری دارند.

فضاهای در هم پیچیده با ارتفاع هایی بسیار زیاد، وسعت پهناور که گنگی و آدرس ناپذیر بودن را القا می ­کند باعث می شوند که زنان به دلیل عدم توانایی درک فضا، آن­جا را برای پرسه زنی، برای گذران وقت و خرید انتخاب نکنند. هویت نامشخص فضا، کولاژگونگی آن از نظر فضایی، سبک و مقیاس، درک فضا را برای مخاطبین به خصوص زنان را بسیار مشکل می ­نماید. حال پروژه ­ای با این ابعاد، سرمایه و اعتبار چگونه می خواهد مهمترین مخاطبین خود، زنان، را به خود جذب کند؟ آیا نه این است که فضاهای تجاری موفقیتشان در گرو برآورده سازی نیازهای زنان در وهله­ ی اول هستند؟!

برچسب ها: ایران مالخریدفضای زنانهمقیاس انسانی
نوشته قبلی

قانون گذاری نمایندگان ملت و واگذاری حق عمومی

نوشته بعدی

مسکن اقدام ملی، آسیب شناسی مسکن و آسیب شناسی تقاضا

هانی ارجمندی

هانی ارجمندی

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
مسکن اقدام ملی، آسیب شناسی مسکن و آسیب شناسی تقاضا

مسکن اقدام ملی، آسیب شناسی مسکن و آسیب شناسی تقاضا

بادگیر، عنصری دارای ارزش­ یا ضدارزش­؟!

بادگیر، عنصری دارای ارزش­ یا ضدارزش­؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم