• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر

عباس آذری توسط عباس آذری
سه‌شنبه 18 شهریور 1399
در منظر شهری, منظر
A A
0

رلف در کتاب مکان و بی مکانی، با نگاهی پدیدارشناسانه در پی چگونگی و چرایی معنی دار شدن مکانها برای مردم است. وی مکان را در سه وجه کالبد، فعالیت و معنا تعریف می کند و معتقد است که از میان این سه وجه، معنا نسبت به دو وجه دیگر از اهمیتی بیشتر برخوردار است و دشوارتر از بقیه به دست می آید. مدیران و متخصصین شهری همواره به دنبال ایجاد حس مکان و هویت به شهر هستند و در این راستا اقدامات متعددی را انجام می دهند تا شهری خاص و هویتمند را داشته باشند. یکی از عناصری که نقش مهمی در هویت  ومعنا بخشی شهری ایجاد می کند، نماد های شهری است. نماد ها دارای مفهومی عینی هستند و می توانند تعاملات مردم با شهر را تسهیل نموده و بر افزایش خوانایی شهر نقشی به سزا بگذارند. برخی از نماد های شهری طبیعی بود و برخی انسان ساخت هستند. نماد های انسان ساخت از جنبه های مختلف قابل بررسی هستند.

نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر
تصویر 1: برج میلاد و عدم ارتباط با شهر و طبیعت

اول اینکه فرم فیزیکی و کالبدی آن است دومی ارتباط با  طبیعت و سومی ارتباط نماد با شهر هستند. اصولاْ در کشور ما به جنبه اول یعنی فرم تاکید می شود و ارتباط با طبیعت و شهر یا در حقیقت زمینه نماد توجه کافی انجام مبذول نمی شود به عبارت ساده تر نماد های شهری گاها در جای درست خود ساخته نشده است و این باعث شده است که اصولا این نماد ها با شهر نتوانند ارتباطی معنا دار و منسجم پیدا کنند.

نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر
تصویر 2: پل طبیعت و همزیستی با شهر و طبیعت

به عنوان نمونه برج میلاد با توجه به اینکه با شهر به خوبی در ارتباط نبوده است و جانمایی درستی برای آن انجام نشده با طبیعت شهر در ارتباط نبوده است و علی رغم تاکیدات شهرداری تهران به عنوان نماد شهر تهران نتوانسته است که به عنوان نماد شهر تهران شناخته شود. حس مکانی پیرامون این برج کاملا جزیره وار بوده و ارتباط منسجمی با فضاهای شهری ندارد و صرفا افراد برای بازدید اختصاصی خود برج و یا سالن همایش ها و رستوران ها و… به این نماد مراجعه دارند. در مقابل پل طبیعت با توجه اینکه در ارتباط منطقی با طبیعت وشهر قرار گرفته است .توانسته خود را به نمادی ویژه برای شهر تهران تبدیل کند.

بیشتر بخوانید

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

پس معنا بخشی به نماد ها تنها از طریق ارتباط با شهر وطبیعت امکان پذیر است که بایستی در طراحی نماد های شهری مد نظر قرار گیرد لذا نیاز به تغییر نگرش و تمرکز بر معنا می تواند نماد هایی برای شهر ایجاد کنند و نه صرفا نماد هایی که در شهر قرار گرفته اند.

برچسب ها: معنانماد شهریهویت
نوشته قبلی

چرا مدیریت شهری در ایران شکست می خورد؟

نوشته‌ی بعدی

سیمای ­شهر و حکومت ­شهری

عباس آذری

عباس آذری

دکتری شهرسازی پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر

مطالب مرتبط - Related Post

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

نوشته‌ی بعدی
سیمای ­شهر و حکومت ­شهری

سیمای ­شهر و حکومت ­شهری

روایت های بومی و ایدئولوژیک در بازتولید نشانه های بصری شهری در مقیاس خُرد

روایت های بومی و ایدئولوژیک در بازتولید نشانه های بصری شهری در مقیاس خُرد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم