• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

آیا خیابان استاد معین، خیابانی اجتماعی است؟

سروین الهی توسط سروین الهی
چهارشنبه 30 مهر 1399
در منظر شهری, منظر
A A
0

آیا توجه صرف به زیرساخت های شهری می تواند نیازهای اجتماعی در یک خیابان را برآورده نموده و معرف یک خیابان کامل اجتماعی  باشد؟

تبصره سوم ماده 52 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران (1402-1398)، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، بر بازآرايي يك خيابان شرياني يا جمع‌ كننده در هر منطقه به منظور بهره برداری به عنوان خيابان كامل در هر سال تاکید کرده است. در این راستا، در مرداد ماه سال 99 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مهندس صفا صبوری دیلمی از تحقق «خیابان کامل در استاد معین جنوبی به عنوان خیابان اجتماعی تهران» خبر داد و اظهار کرد که «بیش از ۸۰ درصد ایده ‌ها و معیارهای لازم برای احداث یک خیابان کامل در پروژه احداث بلوار استاد معین جنوبی» رعایت شده است. وی بیان کرد خیابان کامل معبری است که در آن تمام موارد بهره ‌برداری از قبیل جمع‌ آوری و هدایت آب‌ های سطحی، مسیرهای مجزای کندرو و تندرو، مسیر دوچرخه سواری و مسیر پیاده ‌راه چاره‌ اندیشی شده باشد. صبوری دیلمی توضیح داد که در خیابان استاد معین  به منظور تقسیم عادلانه خیابان بین ماشین و عابران پیاده، پیاده‌ راهی عریض در طول خیابان اجرا و در آن مبلمان های شهری نصب شده است. همچنین به منظور ارتقای امنیت خیابان اجتماعی، در ابتدا و انتهای این خیابان محل استقرار پلیس راهور و پلیس انتظامی در نظر گرفته اند.

آیا خیابان استاد معین، خیابانی اجتماعی است؟
تصویر 1: کانسپت خیابان کامل و زندگی اجتماعی جاری در خیابان. ماخذ: https://www.ssfm.com

شهر به عنوان بستر تعاملات اجتماعی مردم ، نقش به سزایی در پایداری اجتماعی جامعه دارد. شهرهای ایرانی در گذشته با زندگی روزانه مردم عجین بوده و غالبا فعالیت های جمعی نظیر برگزاری جشن ها و به جا آوردن آداب و رسوم در فضاهای جمعی و خیابان های شهرها رقم می خورده است. درگذشته، پیوند تنگاتنگ زندگی جاری روزانه و فضاهای شهری، حضور، مکث و تردد کاربران مختلف در گروه سنی های متفاوت و در بازه های زمانی گوناگون، خیابانها را به بستری امن برای زندگی اجتماعی تبدیل کرده بود که این امر پایداری اجتماعی جامعه را نیز در پی داشت. جین کوبز معتقد است شــهر را مي تــوان بــا خيابان های آن شناخت. یان گل نیز اظهار داشته که خیابان ها و فضاهای عمومی شهری تاثیر مستقیم بر زندگی اجتماعی شهروندان دارد. لذا خیابان به عنوان نقطه اتصال فرد با محیط پیرامونی در پایداری اجتماعی و ارتقای زندگی شهری اثرگذاربوده و ارتباطی متقابل میان زندگی روزانه، فعالیت های اجتماعی و خیابان های شهر (به عنوان عرصه نمود زندگی روزانه شهری) وجود دارد . در تعریف کلی خیابان کامل، خیابانی است که با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهری، تامین نیازها و خواسته های کاربران پیاده  و دوچرخه سواران را بر حمل و نقل الویت قرار می دهد تا شهری پایدار، پویا، ایمن با فضاهای جمعی  مناسب و شبکه حمل و نقل عمومی با عملکرد بالا را خلق نماید.

بیشتر بخوانید

قرائت منظر شهری

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با وجود تجربیات ارزشمند داخلی در گذشته و تجارب بین المللی و تبیین نقش حائز اهمیت زندگی روزانه و تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری  به منظور ارتقای ابعاد اجتماعی پایداری شهری جای بسی تعجب است که چگونه معاون شهرداری تهران، نه تنها اهمیت خیابان را به عنوان بستری برای تعاملات اجتماعی شهروندان و تجلی‌ حیات مدنی نادیده گرفته ، بلکه نقش و تعریف خیابان را با درنظر گرفتن ابتدایی ترین ویژگی های عملکردی مانند آبروها، مسیر کندرو و تندرو، سواره و پیاده صرفا به یک معبر تنزل داده و در نهایت «عنوان خیابان اجتماعی» را به این معبر نسبت می دهد. تفکیک خیابان به دو قسمت پیاده و سواره و جانمایی کانکس های پلیس در ابتدا و انتهای آن به منظور ارتقای امنیت و پایداری اجتماعی بیانگر این امر است که «ضرورت شناخت و تامین نیازهای ساکنین و جاری سازی زندگی روزانه و اختلاط فعالیت های اجتماعی در سطح محله» در پروسه بررسی، تحلیل و طراحی پروژه، به صورت کامل مغفول مانده و علیرغم هزینه کرد فراوان و بازآرایی معبر، ناپایداری اجتماعی در مقیاس محله و شهر تشدید خواهد شد.

برچسب ها: خیابان کاملزندگی روزانه شهریمدیریت شهری
نوشته قبلی

منظر سیاه و سفید شهری

نوشته‌ی بعدی

بررسی تغییرات زندگی خیابانهای منطقه منهتن نیویورک در 50 سال اخیر

سروین الهی

سروین الهی

پژوهشگر دکتری معماری و طراحی شهری دانشگاه تکنولوژی سیدنی

مطالب مرتبط - Related Post

قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نوشته‌ی بعدی
بررسی تغییرات زندگی خیابانهای منطقه منهتن نیویورک در 50 سال اخیر

بررسی تغییرات زندگی خیابانهای منطقه منهتن نیویورک در 50 سال اخیر

بازی مسکن در زمین خالی

بازی مسکن در زمین خالی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم