برنامه آتی نظرگاه
نشست "جایگاه طرح جامع در مدیریت امروز شهر تهران" | سه شنبه 31 اردیبهشت ماه 1398 | از ساعت 17
Saturday, 25 May , 2019
امروز : شنبه, ۴ خرداد , ۱۳۹۸ - 21 رمضان 1440
شناسه خبر : 676
  پرینتخانه » هنر معاصر تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۹:۲۴ | 90 بازدید |

انیمیشن تبر / قسمت دوم

تکنیک دوبعدی “سل انیمیشن” بگونه ای بود که نقاشی ها با مداد و کاغذ، روی کاغذ انیمیشن (light box)6 و میز نور انیمیشن ترسیم می شد و پس از آن تست ها را با فیلم ۱۶ میلیمتری۷ تهیه می کردیم.

تکنیک دوبعدی “سل انیمیشن” بگونه ای بود که نقاشی ها با مداد و کاغذ، روی کاغذ انیمیشن (light box)6 و میز نور انیمیشن ترسیم می شد و پس از آن تست ها را با فیلم ۱۶ میلیمتری۷ تهیه می کردیم.
امروزه این کار با کامپیوتر انجام می شود. بعد از فیلم برداری فیلم ها را ظاهر می کردیم و پس از خشک شدن، (خشک کردن فیلم ها با آویزان کردن آن ها بر روی بند انجام می گرفت) فیلم ها به قرقره بسته می شدند.
بوسیله پرژکتور ۱۶ میلی متری تست ها دیده می شد و بعد از مشاهده و اصلاح حرکت کارها برای دسن آماده می شد.
سپس (دسیناتورها) کاغذها را روی پین مخصوص قرار می دادند و آنگاه با قرار دادن یک طلق بر روی آن، تمام قسمت های طراحی شده را با قلم راپیدوگراف می کشیدند. پس از اتمام مرحله دسن کاری، طلق ها آماده رنگ آمیزی بودند. برای رنگ آمیزی از رنگ پلاستیک استفاده می شد و از آنجا که ابتدای انقلاب بود، تهیه رنگ مخصوص طلق ها کار دشواری بود و به همین دلیل از رنگ پلاستیک استفاده می کردیم.
علت استفاده از این نوع رنگ این بود که از چسبندگی بالایی برخوردار بود و پس از رنگ آمیزی به آسانی از روی طلق جدا نمی شد.
رنگ پلاستیک بر حسب رنگی که شخصیت های انیمیشن داشتند ساخته می شد و هر رنگ مربوط به هر قسمت انیمیشن را در ظرفی جداگانه ریخته و روی آن را با برچسبی که نمایانگر هر قسمت از انیمیشن بود به عنوان مثال : (رنگ سر تبر)، (رنگ دسته تبر) قرار می دادند.
رنگ کارها رنگ مربوط به هر قسمت را برداشته و از پشت بر روی طلق رنگ آمیزی می کردند و پس از آماده شدن رنگ گذاری، طلق ها در پوشه های مربوط به هر پلان نگهداری و برای فیلم برداری آماده می شد.
Backgroun
انیمیشن تبر

 ها و دکورها را هم آقای عربانی بر روی مقوا طراحی میکرد.

پس زمینه ها و دکورها متناسب با نمای شخصیت بود. یعنی می دانستیم که شخصیت در کجا و درختان در کدام قسمت هستند و در چه محلی شخصیت از روی درخت عبور می کند، و این صحنه ها از قبل آماده و سپس کار آماده فیلم برداری بود.
کارها بر روی (نگاتیو) ۳۵ میلیمتری و بوسیله دوربین (cross) آلمانی فیلم برداری شد. در فیلم تبر از تکنیک (مولتی پلان) نیز در چند مورد استفاده شده است.
مولتی پلان در انیمیشن ستنی دو نوع است: نوع اول اختلاف بین شخصیت هاست. هر شخصیت بر روی یک سطح و background بر روی سطح دیگری قرار داشت و همه سطوح با هم اختلاف سطح داشتند.
مولتی پلانی که در فیلم تبر استفاده شده اختلاف سطحی نداشت و همه شخصیت ها بر روی یک سطح قرار داشتند.
اما به دلیل اختلاف سرعت حس (بُعد) داشتن را بوجود آوردیم و شخصیت ها و درختانی که به دوربین نزدیک بودند را با سرعت بیشتری و درخت هایی که در سطح دیگری قرار داشتند را با سرعت کمتری پلان می کردیم. بدین طریق در بعضی از پلان ها حس بعد داشتن انیمیشن را در نظر بیننده ایجاد کردیم.
تصاویر بر روی نگاتیو (Negative) ها را مونتاژ کرده و صداگذاری انجام شد و پس از آن فیلم آماده و عرضه گردید.(علیمراد ۸۹-۱۰-۱۲ )

نتیجه گیری
در این مقاله کوتاه تکنیک ها و روش های جان بخشی به تصاویر دوبعدی انیمیشن تبر توضیح داده شد.
و در پایان شایسته است تجربیات و تلاش های اساتید پویا نمایی این مرز و بوم را ارج نهاده از تجربیات آن ها بهره مند گردیم و بر دانش خود بیفزائیم.

پی نویس

۱٫ Animation انیمیشن
فرایند انیمیشن شامل طراحی کارکتر در وضعیت های پی در پی است برای ساختن حرکت واقعی مانند راه رفتن ؛ دست تکان دادن؛ دویدن ؛ یا پریدن . با انتقال ژست ها و حالت های کارکتر به طراحی ها تصویری از زندگی به آن می بخشیم.( آموزش نقاشی متحرک طراح: والتر فاستر ترجمه : سونیا رضاپور ناشر : انتشارات یاساولی)
۲٫ احمد عربانی
سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. از کودکی به نقاشی علاقه داشت. در ۲۱ سالگی به مجله توفیق رفت و پس از یک دوره آموزشی دو ماهه به صورت حرفه‌ای در آن نشریه مشغول به کار شد که این همکاری تا زمان توقیف «توفیق» ادامه داشت. پس از آن به دعوت کامبیز درم‌بخش به مجله کاریکاتور رفت و تا سال ۱۳۵۵ در آنجا بود. در همین زمان بود که آثارش کم‌کم در نشریات دیگر هم به چاپ رسیدند.
سال ۵۲ عربانی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوست. او در کانون به فعالیت در زمینه انیمیشن پرداخت و در ساخت چند فیلم انیمیشن با این سازمان همکاری کرد.
پس از انقلاب، عربانی پس از همکاری با نشریاتی چون فکاهیون، با آغاز انتشار هفته‌نامه گل‌آقا با این نشریه و دیگر نشریات گل‌آقا همکاری کرد و کار در زمینه انیمیشن را هم در کنار این فعالیت‌ها به فراموشی نسپرد. انیمیشن‌هایی مثل «تبر»۱۳۵۹، «گنج» ۱۳۶۷، «نقلی و گل‌های آفتابگردان» ۱۳۷۲ و «طرح‌های کوتاه» ۱۳۷۴ از نمونه آثاریست که عربانی برای کانون پرورش فکری ساخته است.
کسب مدال طلا و دیپلم افتخار از نمایشگاه کاریکاتور اسکوپیه ۱۹۷۱ و نمایشگاه‌های انفرادی در تالار نقش (سالهای ۵۵-۵۴) و چند نمایشگاه گروهی (سال ۵۶) از دیگر فعالیت‌های عربانی است.
۳٫ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
در دی‌ ماه ۱۳۴۴ به عنوان سازمان فرهنگی، هنری،بنیان نهاده‌شد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمانی است فرهنگی، و هنری و دارای گسترده‌ترین شبکه‌ی کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان و از شایان‌ترین و ارجمندترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های این کودکان و نوجوانان در ایران می باشد، کانون تهیه‌کننده‌ی فیلم‌ها و سایر فرآورده‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است که پس از انقلاب اسلامی، به‌عنوان شرکتی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
۴٫ عبدالله علی‌مراد
متولد ۱۳۲۶ فارغ التحصیل نقاشی متحرک
فعالیت به عنوان انیماتور ، فیلم‌بردار و کارگردان فیلم‌های انیمیشن و عروسکی.
فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان سازنده تیتراژ فیلم در سال ۱۳۵۲.
شروع فعالیت سینمایی با فیلم مدرسه عدل آفاق / مدرسه‌ای که می‌رفتیم (داریوش مهرجویی) به عنوان یکی از سازنده‌های تیتراژ فیلم در سال ۱۳۵۹
افسانه‌های ملل کهن ناشر: سازمان‌ پژوهش ‌و برنامه ‌ریزی ‌آموزشی، ‌انتشارات ‌مدرسه پدیدآور: محمدعلی دهقانی؛ نیلوفر میرمحمدی
۵٫ سلولویید
هنر انیمیشن حتى پیش از تولد سینما به دنیا آمد. اما اگر اختراع نوار سلولوئید عکس‌دار را مبدأ تاریخ سینما بدانیم، هنر انیمیشن در آغاز قرن بیستم توسط امیل کول در فرانسه ابداع شد و بعد طى دو دهه در اروپا و امریکا متداول گردید و در طول نیم قرن به بلوغ و تکامل رسید. این هنر نیز مانند دیگر پدیده‌هاى نوین با چند دهه تأخیر به ایران آمد و در طول دههٔ چهل و پنجاه توانست آیندهٔ دلگرم‌کننده‌اى را بشارت دهد.
همهٔ ما با فیلم کارتون به‌عنوان تفریحى همگانى به‌ویژه براى کودکان آشنائیم. اما نمونه‌هاى متعددى نیز از امکانات بالقوهٔ انیمیشن براى انتقال اندیشه‌هاى بصرى طنزآلود و روایت‌هاى جدى و پیچیده به تماشاگران بزرگسال یافت مى‌شود. نمونهٔ شناخته شده‌تر آن فیلم‌هاى آموزشى براى کودکان و بزرگسالان است. در این مقوله انیمیشن به نوعى زبان جدید بدل مى‌شود.
با کاربرد انیمیشن زمان لازم براى بیان اندیشه‌ها به یک چندم زمان شیوه‌هاى آموزشى مرسوم مى‌رسد. انیمیشن در مقایسه با رسانه‌هایى مانند هنرهاى زیبا و سینما و موسیقى به‌طورکلى رسانه‌اى فراموش شده است.
۶٫ Light box جعبه نور
عمده ترین کار در متحرک سازی ایجاد تغییراتی اندک در حرکت از طرحی به طرح دیگر است. بنابراین ضروری است دو یا چند طرح را در ارتباط با یکدیگر و در یک زمان ببینیم. بهترین راه دستیابی به این کار، روشن کردن سطح زیر کاغذ است. بنابراین توصیه می شود متحرک ساز از جعبه نور استفاده کند. یک جعبه نور ساده، قاب قابل تنظیمی دارد که از سطح کار بزرگ نگهداری میکند و می تواند برای ایجاد سهولت زاویه دار شود.

انیمیشن تبر

جعبه نور
کاغذ نیمه شفاف پلاستیکی از قاب قرار می گیرد و به اندازه کافی به دور از صفحه جعبه نور تعبیه می شود تا از آب شدن پلاستیک جلوگیری گردد. در زیر پلاستیک یک لامپ فلورسنت وجود دارد که با روشن شدن اجازه ورود نور از پلاستیک نیمه شفاف را می دهد. سپس بلافاصله میله پین به بالای پلاستیک و در جای مناسب چسبانیده می شود و کاغذ یا تلق نیز می تواند روی آن جای بگیرد.
۷٫ فیلم ۱۶ میلیمتری
این فیلم ها در سال ۱۹۲۳ به بازار آمدند و بیش از همه ، فیلم سازان آماتور را به عنوان مشتری در نظر داشتند ، زیرا هم ارزان بودند و هم کار با آنها آسان بود ، اما از طرفی ، چون امکانات قابل توجهی داشتند در فیلم سازی حرفه ای نیز مورد توجه قرار گرفتند.
از این فیلم ها در تولید فیلم های صنعتی ، دولتی و آموزشی بسیار استفاده می شد و می شود. با روی کار آمدن این فیلم ها ، دوربین های سبک ۱۶ میلیمتری به اصلی ترین وسیله تولید فیلم های خبری تلوزیونی بدل شد ، هر چند امروزه جای آنها را دوربین های سبک ویدئویی گرفته است. همچنین فیلم ۱۶ میلیمتری ، محبوب ترین فیلم برای تولید آثار مستند و تجربی بوده و هست و فیلم سازان مستقل معمولا علاقه خاصی به استفاده از آنها دارند. در حال حاضر فیلم های ۱۶ میلیمتری چنان کیفیت بالایی یافته اند که از آنها در تولید فیلم های بلند داستانی هم استفاده می کنند و سپس از آن ، نسخه ۳۵ میلیمتری تهیه می کنند ، تا این فیلم ها برای نمایش نیز ، مناسب شوند.

فهرست منابع

۱-دهقانی، محمد علی، میر محمدی، نیلوفر، افسانه‌های ملل کهن، سازمان‌ پژوهش ‌و برنامه ‌ریزی ‌آموزشی، ‌انتشارات ‌مدرسه
۲-فاستر، والتر(۱۳۸۴)آموزش نقاشی متحرک ، ترجمه : سونیا رضاپور، انتشارات یساولی
۳-وایت، تونی(۱۳۸۴) شیوه گام به گام متحرک سازی، مترجم: تهمینه سرباززاده، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php
http://forum.p30world.com/archive/index.php/t-106128.html
http://golagha.org/members/?ty=1&id=3
http:// kanoonnews.ir

نویسنده : حامد پورقرایی/ دانشجوی رشته نقاشی متحرک دانشگاه علمی وکاربردی/[email protected]

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.