پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

انتشار لیست املاک واگذار شده شهرداری تهران، مطالبه عمومی یا بازی سیاسی؟

چکیده: هدف اصلی انتشار لیست املاک مشغول کردن ذهن عموم و انحراف آن از بحران های واقعی مدیریت فعلی شهر تهران با روشی پوپولیستی بوده است.

شورای اسلامی پنجم شهر تهران با شعار شفاف سازی، سکان هدایت مدیریت شهری را به دست پیروز حناچی سپرد. حالا پس از گذشت نزدیک به سه سال از مدیریت جدید شهری، یکی از اولین تعهدهای شورا که با تبلیغات گسترده رسانه های نزدیک به شهرداری و شورا تبدیل به یکی از مطالبات عمومی شده بود، به تازگی و در آخرین سال عمر این دوره محقق شد. مدت ها بود که همه منتظر بودند که لیست مالکان املاک و مستغلات مجهولی که تحت عنوان املاک شهرداری شهرت پیدا کردند منتشر شود و در اختیار عموم قرار گیرد.

پیش تر ادعا شده بود که املاک و دارایی های شهرداری تهران به صورت قانونی و غیرقانونی به اشخاص یا سازمان و نهادهایی واگذار شده است. به نظر می رسید به نام خیریه ها، موسسات فرهنگی، خانه های سازمانی، دفتر کار و غیره از املاک شهرداری استفاده های شخصی می شود.

در حالی که بحث پیرامون بهره برداران این املاک، واگذاری قانونی یا غیرقانونی، ضرورت تخلیه یا امکان ادامه روند، ارزش این دارایی ها و موضوعاتی از این دست، لحظه به لحظه شدت پیدا می کرد و شورای شهر مرتبا شهرداری را به افشای اسامی تهدید می کرد، دلیل اصلی این ماجرا مغفول مانده بود.

مطرح شدن این موضوع در سطح مطالبات عمومی، پوشش خبری گسترده، شاخ و برگ دادن به موضوع و اغراق در عمق مسئله، کش مکش های طولانی مدت شورا با شهرداری و «بگم بگم» شورا و نهایتا انتشار لیست املاک ماده 6 شهرداری در سال آخر این دوره از مدیریت شهری تهران توسط یک خبرگزاری خصوصی که به افشاگری شهرت دارد، نشانه هایی از مدیریت موضوع و هدفمند بودن زمان اعلام نهایی دارد.

انتشار لیست املاک واگذار شده شهرداری تهران، مطالبه عمومی یا بازی سیاسی؟
تصویر 1: انتشار لیست املاک واگذار شده شهرداری تهران، مطالبه عمومی یا بازی سیاسی

گزارش کوتاه تصویری که در این خصوص منتشر شده، قضیه را جالب تر می کند. از عنوان گزارش که «املاک ماده6 شهرداری-قسمت اول» نام دارد تا آهنگ زمینه آن و نحوه بیان موضوع با لحنی حماسی در حالی که در واقع هیچ اطلاعات خاصی را به مخاطب ارائه نمی دهد، و انتساب غیر مستقیم موضوعات به شهردار قبلی، همگی به نظر نمایشی مدیریت شده با اهداف سیاسی است نه شفاف سازی.

بررسی لیست املاک در مناطق 22گانه شهرداری تهران نیز نشان می دهد اتفاق آنقدر بزرگی نبوده که با تصور مردم از شهرداری هماهنگی نداشته باشد. مغایرت کاربری تعریف شده و موجود در برخی املاک یکی از مسائل مطرح شده است، که بیشتر نوعی تخلف فنی است نه فساد مالی و اداری.

انتشار لیست املاک واگذار شده شهرداری تهران، مطالبه عمومی یا بازی سیاسی؟
تصویر 2: بازی شهرداری و شورا به بهانه شفاف سازی

بازی شورا و شهرداری مدت ها بود که همه را سردرگم کرده بود؛ حالا که لیست املاک منتشر شده به نظر می‌رسد هدف اصلی مشغول کردن ذهن عموم با موضوع املاک و انحراف از بحران های واقعی مدیریت فعلی شهر تهران با روشی پوپولیستی در جهت تحقق اهداف سیاسی خاصی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری
میزان مطالعه مطلب