پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • یکشنبه 2 مهر 1402 02:43
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

جای خالی «شهر – بندرهای لجستیک» در ایران

یونس غربالی‌مقدم نویسنده: یونس غربالی‌مقدم
یکشنبه 16 آذر 1399
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

اگر لجستیک را فرایند حمل و توزیع کالا از مبدا تا مقصد نهایی فرض کنیم، شهر لجستیک چه معنایی پیدا می ‌کند؟ این معنی در شهرهای بندری چه قدر اهمیت دارد؟ رویکرد جهانی به این موضوع چیست؟ و از همه مهمتر آیا شهربندرهای ایران قابلیت تبدیل شدن به شهر-بندر لجستیک را دارند؟ جهت دستیابی به این ارزش افزوده شهری چه باید کرد؟

در یک بندر با مقیاس کارکرد منطقه ‌ای، میلیون ها کانتینر و حجم انبوهی از کالا در سال جابجا می شود. کسب و کار بندری برخلاف کارکرد سنتی خود اکنون فراتر از تامین اشتغال ساده برای ساکنان محلی و فعالیت‌ های تخلیه و بارگیری و انبارداری رفته و با ظهور فناوری ‌های نوین به عنوان حلقه مهمی از زنجیره تامین کالا و خدمات فعالیت می ‌نماید. فرض کنید یک بندر که میان دریا و شهر واقع شده است، بیش از صد کانتینر در کمتر از یک ساعت می ‌بایستی از شناورهای وارده به بندر تخلیه و به کامیون انتقال و حمل شوند و بالعکس به همین ترتیب بارگیری انجام شود. همزمان با این عملیات فیزیکی کالا، عملیات اسنادی قابل توجهی که هر سه عامل زمان، اسناد و هزینه در آنها دخیل هستند انجام می ‌یابد. مدیریت و ردیابی اسناد، کالا و وسیله حمل موضوعی نیست که بدون بهره گیری از ظرفیت پایگاه داده ‎‌ای، اطلاعات مالی و جغرافیایی، ترافیک خشکی و دریا و ردیابی آنها میسر باشد. چرا که امروزه نظام‌ های سنتی انبارداری برای کالا و کانتینر در محوطه های بندری به جهت هزینه های قابل توجه آنها و همچنین رشد و توسعه مدیریت زنجیره تامین و لجستیک، کارایی خود را برای مشتریان جهانی از دست داده و رقابت پذیری ایجاب می نماید کالا و کانتینر برای صادرات و واردات به جای «ساکن شدن» در انبارها از تولید تا مصرف «در جریان» باشد. از این رو یکی از مهمترین عوامل پیش برنده چنین موفقیتی در شهر-بندرها هماهنگی کامل میان کارکرد بندر و شهر همجوار آن به نام شهر- بندر لجستیک است. در شهر – بندر لجستیک نظیر آنچه در حوزه دیجیتال در بندر برای نظارت و کنترل بر جریان ورود و خروج کالا و شناور اتفاق می ‌افتد در شهر نیز متناظر با آن اطلاعات باید ردیابی و مدیریت جریان کالا و کانتینر از طریق مقامات شهری و شرکت ها و آژانس های حمل و نقلی و لجستیکی استقرار یابد.

بیشتر بخوانید - Read More

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

جای خالی «شهر - بندرهای لجستیک» در ایران
تصویر 1: بندر روتردام؛ لجستیک عملیات کانتینری

ایجاد و تبدیل شهر بندری به شهر- بندر لجستیکی برای «جایگاه ‌یابی» شهر- بندر به عنوان حلقه مهم در زنجیره تامین نیازمند اینست که در تعریف و تدوین چشم انداز شهری تا طرح‌ های جامع و برنامه ‌ریزی های شهری از شهر – بندر به عنوان مرکز توزیع منطقه‌ ای/ بین ‌المللی کالا ترسیم شود و برای پایداری آن (نظیر شهر- بندرهای بزرگ جهانی همچون سنگاپور، هنگ کنگ، انتورپ و روتردام) علاوه بر ترسیم تسهیل جریان کالا از شهر به مباحث آلودگی صوتی و کیفیت هوا نیز مورد توجه قرار گیرد.

آمار موجود نشان می دهد که از 10 شهر بزرگ جهان 8 مورد آن شهر- بندر است. معمولا ضریب تراکم جمعیت در شهر- بندرها بالاتر از سایر شهرهاست. همچنین 20 تا 30 درصد از وسایط نقلیه که حامل کالا می ‌باشند، از کلان شهرها عبور می ‌نمایند و قطعا پیامدهای خارجی این ترددها برای شهر-بندرها بسیار حایز اهمیت است. در حال حاضر حدود 50 درصد از جمعیت جهان در شهرها استقرار یافته اند و براساس روندهای جاری انتظار می‌ رود این رقم تا سال 2050 به 70 درصد برسد. جهانی شدن اقتصاد و رشد تجارت جهانی اگرچه منجر به افزایش مبادلات جهانی به ویژه از بنادر گردیده است، اما با شیوع پاندومی ویروس کرونا به نظر می‌ رسد نه تنها روند رشد تجارت کالایی کاهش نخواهد یافت بلکه فشار برای توسعه لجستیک و تحویل کالا به صورت Door to Door از تولید تا مصرف و خریدهای آنلاین در سطح ملی و بین المللی را افزایش خواهد داد. لذا عوامل یادشده به عنوان واقعیت‌ هایی تلقی می ‌شود که جهت ‌گیری های راهبردی، برنامه‌ ریزی‌ ها و طراحی شهر-بندرهای آتی را به سوی شهر – بندر لجستیک رهنمون می‌ سازد. این موضوع از منظر ذی نفعان خصوصی که به طور مستقیم درگیر با توزیع و حمل و نقل کالاها هستند شامل ترافیک و محدودیت برای تردد کامیون‌ ها، هزینه‌ های تاخیر و عملیات کارا است. ولی از منظر بخش عمومی مسیرهای عبور و توزیع کالا و ارتباط آن با محدوده ‌های ساکنان شهری با پیامدهای خارجی آن مورد توجه است. آلودگی صوتی برای تعاملات اجتماعی و قابل سکونت بودن شهر و تضاد میان مسیرهای حرکت عابرین با جریان کالا و ملاحظات کیفیت هوا از جمله آنها محسوب می شود. به عبارت دیگر لجستیک شهری به دنبال دستیابی به شهر آرام و پایدار است.

جای خالی «شهر - بندرهای لجستیک» در ایران
تصویر 2: ردیابی؛ یکی از خدمات کلیدی در لجستیک شهری

باید اذعان داشت در اغلب شهر-بندرهای ایران چشم انداز بلندمدتی برای توسعه لجستیک مشاهده نمی‌ شود و راهبردهایی برای این منظور ترسیم نشده است. هرچند برنامه‌ ها و اقداماتی برای تسهیل ترافیک بندری و در برخی موارد تعامل شهر با بندر انجام شده است. برای این منظور ایجاد و یا تبدیل شهر- بندر لجستیک با توجه به سطوح عملکرد بندری در مقیاس ملی، منطقه ‌ای و بین ‌المللی ضروری می ‌باشد. در این ارتباط طرح‌ های راهبردی ملی و بین ‌المللی توسعه کریدورهای تجاری و مرکز لجستیک ملی و بین ‌المللی نیز به عنوان اسناد پشتیبان و همچنین تبدیل به شهر-بندر لجستیک به عنوان یک بازیگر منطقه ‌ای و بین ‌المللی حایز اهمیت است.

برچسب ها: تعامل شهر - بندرشهر - بندرلجستیک
نوشته قبلی

مشارکت ساکنان در طراحی و مدیریت محلی در بافت تاریخی یزد

نوشته بعدی

نوازندگان دوره ­گرد، منظر موسیقایی رو به فراموشی

یونس غربالی‌مقدم

یونس غربالی‌مقدم

پژوهشگر دکتری ساماندهی

مطالب مرتبط - Related Post

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

شنبه 18 شهریور 1402
در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

پنج‌شنبه 9 شهریور 1402

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

واکاوی علل به سرانجام نرسیدن وعده ساخت 4 میلیون مسکن در گفت و گوی بازار نیوز با سید امیر منصوری؛

نشست تخصصی «شهرسازی روی آب» 1 شهریور برگزار می شود

بهترین زمان سفر به چابهار در ماه های مختلف بر اساس پژوهش محققان

نوشته بعدی
نوازندگان دوره ­گرد، منظر موسیقایی رو به فراموشی

نوازندگان دوره ­گرد، منظر موسیقایی رو به فراموشی

رهاشدگانی که مدیریت شهری را مسئله دار کرده است

رهاشدگانی که مدیریت شهری را مسئله دار کرده است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *