پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

شورای خوب

چکیده: جوهر وظیفه شورا، نظارت است. نظارت یک کار بی‌خاصیت نیست. باید مفهوم نظارت فعال در جامعه و ادبیات مدیریت شهر شناخته و اعمال شود تا شوراها از ورشکستگی نجات یابند.

وظیفه شورای‌شهر چیست؟

  • حضور اعضای شورا در متن مردم و اطلاع از فهرست مشکلات و خواسته ‌های آنها ضروری است.
  • اطلاع اعضای شورا از تجربه شهرهای توسعه‌ یافته جهان ضروری است.
  • اطلاع اعضای شورا از دانش های مرتبط با شهر ضروری است‌.
  • اطلاع اعضای شورا از گردش کار شهرداری ضروری است.
  • اطلاع اعضای شورا از نظریه ‌های روز مرتبط با مدیریت شهر ضروری است.

به این فهرست باز هم می ‌توان اضافه کرد. این که وظیفه عضو شورای چیست تعیین می‌ کند که او تا چه حد به داده‌ های بدست آمده از فعالیت‌ های بالا نیاز دارد.

شورای خوب

شورا نه برنامه ‌ریز است و نه مجری‌. وکیل مردم است برای تایید صحت فرآیند برنامه‌ ریزی و اجرا‌.

گام اول آن که تعیین هدف و سیاست ‌های کلی است، باید به تایید شورا برسد. در بقیه مراحل شورا باید نظارت کند تا مطابق مقررات انجام شود‌. هرکجا مقررات نقص داشت، برای اصلاحش اقدام کند. اقدام او ممکن است از جنس مطالبه از دستگاه مسئول دیگر باشد.

این که عضو شورا در بررسی ‌های میدانی به داده ‌هایی دست یابد که همان را مبنای اقدام قرار دهد صحیح نیست. داده ‌ها باید مبنای سیاست گذاری شوند؛ یا موضوع اعمال نظارت بر فرآیند معیوب گردش کار سیستم قرار گیرند. این که عضو شورا مشکلات را ببیند و دنبال حل مستقیم آنها برود عاقبت خوبی ندارد. از مشکل باید به مسئله و نقص سیستم پی ببرد.

تا وقتی شوراییان بر اساس وظیفه جوهری شورا عمل نکنند، شوراها موفق نخواهند شد. جوهر وظیفه شورا، نظارت است. نظارت یک کار بی‌خاصیت نیست. باید مفهوم نظارت فعال در جامعه و ادبیات مدیریت شهر شناخته و اعمال شود تا شوراها از ورشکستگی نجات یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سید امیر منصوری

سید امیر منصوری

رئیس پژوهشکده نظر
میزان مطالعه مطلب