پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تفاوت برنامه و آرزو!

چکیده: از مشخصات برنامه، داشتن پیوست کارشناسی است. برنامه لازم است اولویت ها و مشکلات را تشخیص دهد و برای رفع آنها راهکار مشخص و قابل اندازه گیری ارائه کند.

اپیزود اول:

 اگر من رای بیارم، کاری میکنم که پاریس جلومون لنگ بندازه، لندن بهمون قبطه بخوره و بهتون قول میدم چنان شعفی بندازم تو شهر که به قول سهراب، پاسبانها همه شاعر بشن. خلاصه، میخوام، آنچنان رونقی ایجاد کنم که خواننده ها به جای کردان بخونن:

 هشتک لاکچری تهران!  (#لاکچری_تهران)!

 اپیزود دوم:(ارقام به تومان است)

من با بررسی هایی که کرده ام بودجه شهرداری ملارد در سال 1400 حدود 350 میلیارد است که بیش از 60 درصد یعنی  200 میلیارد آن هزینه جاری این شهرداری است. بنابراین، بودجه عمرانی این شهرداری در حدود یکصد و پنجاه میلیارد است. اگر دیون و اقساط شهرداری مذکور را هم از این بودجه کم کنیم باقی مانده آن یکصد میلیارد خواهد بود. همانطور که میدانیم بودجه شهرداری ملارد اگر محقق نشود، یعنی مردم طبق پیش بینی ها از آن شهرداری جواز نخرند و یا هزینه تخلفات مردم کمتر باشد یا اینکه دولت ارزش افزوده شهرداری ملارد را پرداخت نکند قطعا حقوق و مزایای پرسنل و دیگر هزینه های جاری کم نخواهد شد. بنابراین، خطر کسری بودجه، همین یکصد میلیارد را هم تهدید میکند.

تفاوت برنامه و آرزو!

تا اینجا را داشته باشید:

بررسی های من نشان می دهد که کارشناسان، مهمترین مساله و تهدید شهر ملارد را مشکل بافت فرسوده تشخیص داده اند و گزارش ها حاکی از آن است که  وقوع یک زلزله معمولی، ساکنان بافت فرسوده این شهر را قتل و عام خواهد کرد. نظر به اینکه حفظ جان شهروندان، اوجب واجبات است، اولویت کاری بنده رفع مشکل بافت فرسوده در شهر ملارد است و بیشترین مقدار از آن یکصد میلیارد را به رفع مشکل بافت فرسوده اختصاص خواهم داد.

راهکار مشخص من در این خصوص این است که در محله های دارای بافت فرسوده، مراکز امن محله ایجاد کنم و همزمان برای تشویق و کمک به ساکنان بافت فرسوده،  هزینه جواز آنها را ببخشم. شرط تامین پارکینگ از قطعات کوچک را بر خواهم داشت تا امکان صدور پروانه برای قطعات کوچک فراهم شود. لذا ….

نتیجه:

اپیزود اول از جنس آرزو است که البته بر نوجوانان عیب نیست. اما اپیزود دوم، برنامه است که مبتنی بر بودجه تهیه شده است و واقع نگر و قابل نقد و بررسی و رصد تحقق پذیری است.

اپیزود اول زیبا و دلفریب است اما با واقعیتها و محدودیت های موجود، رابطه ندارد. راهکار ارایه نمی دهد و خواسته ها را به اجزای کوچکتر هم تقسیم نمی کند. مشکل دیگر آرزو این است که مسیر رسیدن و درصد تحقق هم ندارد.

کارشناسان، سالهاست که فریاد میزنند نامزد های انتخاباتی باید برای مسایل اصلی جامعه خود برنامه اراِیه دهند و برنامه ها باید مبتنی و منطبق بر بودجه باشد.

از مشخصات برنامه، داشتن پیوست کارشناسی است. برنامه لازم است اولویت ها و مشکلات را تشخیص دهد و برای رفع آنها راهکار مشخص و قابل اندازه گیری ارائه کند. برنامه باید معلوم کند که پولش از کجا می آید و راهکارش برای رفع مساله چیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانش طاهرآبادی

دانش طاهرآبادی

کارشناس ارشد معماری، دانشگاه تهران
میزان مطالعه مطلب