• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر مبانی نظری منظر

نسبت «قدرت رسانه» و «فهم منظر»

امیر هاشمی‌زادگان نویسنده: امیر هاشمی‌زادگان
چهارشنبه 30 تیر 1400
در مبانی نظری منظر, منظر
A A
0

تصویرسازی ذهنی (مثبت یا منفی) از طریق رسانه چگونه و تا چه حد می تواند «تجربه و فهم یک منظر» را نزد مخاطبانش مستقل یا متفاوت از «واقعیت بدنمند» آن محیط کند؟

تصویرسازی ذهنی یکی از رایج ترین و پرقدرت ترین راهبرد های تبلیغ در دوران کنونی است. در رسانه های رسمی، فضای مجازی، بروشورها، سایت ها و غیره تبلیغ امنیت، ایمنی، رفاه، شادی، بهداشت و غیره فضاها می شود تا مخاطبان را جذب، ساکن یا طرفدار فضاهای مورد نظر کنند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

آنچه نیازمند توجه است قدرت رسانه برای وارونه یا مغایر کردن «فهم منظر» با «واقعیت بدنمند محیط» است که غفلت از آن در دوران کنونی از دو جنبه آسیب زاست. اول، تحمیل هزینه های مداخله در محیطی که برای تامین احساس ایمنی و غیره ضروری نیست. دوم، تلف شدن هزینه هایی که برای ایمنی و غیره در محیط ضروری است ولی منجر به فهم ایمنی و غیره در تجربه مخاطب در آن منظر نمی شود.

«تصویرسازی» در این یادداشت یعنی آنچه افراد از قبل از حضور در فضا در ذهن دارند. این ذهن پیشینی را می توان شامل دو بخش «اطلاعات و احساسات عمومی و طولانی مدت افراد» و بخش «اطلاعات و احساسات خاص و مستقیم مرتبط با منظری که قرار هست افراد در آن حاضر شوند» دانست.

در این یادداشت برای ساده سازی، تصویر سازی شامل «تمام ذهن مخاطب از پیش»، فرض شده است. «وضعیت بدنمند محیط» یعنی آن عینیتی از فضا که به طور نسبتا عمومی قابل کمی سازی، شمارش و قابل ارجاع و کنترل در یک نظام ارزشی مستقل از مخاطب است. مثلا عدم حضور حیوان درنده را می توان تامین شرایط بدنمند محیط از جنبه ایمنی دانست. «تجربه و فهم منظر» یعنی آن پدیداری که در لحظه حضور در فضا مخاطب احساس، درک و نزد خود معنا می کند.

اکنون برای تشریح مغایرت های «رسانه» و «منظر» و شناسایی چگونگی و حد قدرت رسانه نسبت به منظر، با کنار هم گذاشتن مثبت و منفی بودن «تصویرسازی»، «وضعیت بدنمند محیط» و «تجربه و فهم منظر» 8 وضعیت قابل تفکیک و بررسی است (جدول 1). وضعیت هایی که در آن، مخاطب دچار هیچ تصویرسازی درباره منظری که قرار هست در آن حضور باید نیست به سبب ممکن نبودن، کنار گذاشته شده است. همچنین در ردیف 1 و 8، چون مغایرتی بین سه مولفه عنوان شده وجود ندارد بحث قدرت رسانه مطرح نمی شود. سایر ردیف ها چون نمایش دهنده مغایرت هستند اهمیت پیدا می کنند.

مثلا در ردیف 2 این جدول، وضعیتی تفکیک شده است که در آن مخاطب از قبل در موضوع ایمنی یک تصویر مثبت دارد. یعنی انتظار در ذهن او از پیش ایجاد شده که فضای مورد نظر ایمن است. در این ردیف، در فضا واقعا ایمنی نیز وجود دارد یعنی مثلا هیچ حیوان درنده ای وجود ندارد. با این حال در این ردیف، مخاطب هنگام حضور در فضا احساس ایمن بودن نمی کند. بنابراین میتوان در وضعیت این ردیف اینطور استنباط کرد که شواهد کاذبی در محیط وجود دارد که باعث می شود تجربه منفی منظر، از تصویرسازی مثبتی که رسانه ایجاد کرده قدرتمند تر شود و در واقع ضعف در طراحی محیط وجود دارد.

یعنی اگر در عینیت محیط نشانه های کاذبی وجود داشته باشد، حضور در منظر ممکن است مانع اثرِ تصویرسازی های مثبت ایجاد شده توسط رسانه شود. یعنی علیرغم «تصویرسازی مثبت» و «عینیت مثبت»، تجربه منظر باعث شود که ایمنی که وجود دارد توسط مخاطب درک نشود و اتلاف هزینه ها صورت بگیرد. سایر ردیف ها نیز به همین ترتیب هر یک، وضعیتی متفاوت را تفکیک کرده اند.

نسبت «قدرت رسانه» و «فهم منظر»
جدول 1: وضعیت ‌های مختلف مغایرت بین رسانه و منظر

در 4 وضعیت از 8 وضعیت تصویر شده در جدول 1، مغایرت بین رسانه و منظر می تواند باعث اتلاف هزینه ها شود. برای رفع مغایرت و جلوگیری از آسیب های مرتبط در این 4 وضعیت، یک سهم مربوط به «ضعف طراحی» و سه سهم مربوط به «نقش مخاطب در فهم منظر هنگام تجربه در لحظه حضور در فضا» است. چگونگی رفع ضعف طراحی تا حدودی روشن است ولی جبران مخاطب فعال و ارتباط آن با منظر نیاز به بحث دیگری دارد. در هر حال این سهم، نقش غیر قابل انکار مخاطب در معنا و فهم منظر و اثرگذاری او بر نحوه تاثیر تصویرسازی رسانه دارد.

بنابراین اگرچه رسانه می تواند تصویرسازی مستقل یا مغایر با «واقعیت بدنمند محیط» در مخاطب ایجاد کند ولی لزوما قدرتمندتر از منظر نیست؛ یا به بیانی دقیق تر، رسانه نمی تواند محیط را حذف کند ولی عکس آن (حذف تصویر ایجاد شده توسط رسانه از طریق منظر) در صورت حضور مخاطب فعال ممکن است.

برچسب ها: روان شناسی محیطیطراحی منظرمنظر شهری
نوشته قبلی

فقر زیبایی شناسی، عامل یکنواختی منظره‌های سبز در شهر

نوشته بعدی

جستاری در تشدید بحران مدیریت منابع آبی و رودخانه ها در ایران

امیر هاشمی‌زادگان

امیر هاشمی‌زادگان

دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
جستاری در تشدید بحران مدیریت منابع آبی و رودخانه ها در ایران

جستاری در تشدید بحران مدیریت منابع آبی و رودخانه ها در ایران

تجارت با محیط زیست شهری

تجارت با محیط زیست شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم