• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مسابقه

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

آرش تقی ‌پوراختری نویسنده: آرش تقی ‌پوراختری
پنج‌شنبه 11 فروردین 1401
در مسابقه, معماری
A A
0

معماری جایزه ای

این نگاشته با عبور از قضاوت ‌های موجود پیرامون عملکرد اهدا کنندگان جوایز معماری، و «جماعت باورانی» که با خط کشی ‌های خیالی، تنها تزریق نمادها و نشانه ‌های خود را دنبال‌ می‌ کنند؛ مساله خود را چرایی سست بودن «معماری جایزه‌ای» قرار داده ‌است.

در این ‌راستا به رسمیت شناختن ماهیت پویا و سرکش «فرهنگ» ایجاب می ‌کند تا به جای هراس از تهاجم ایده‌‌ ها و تدبیر برای مقابله با آنها؛ «نیاز به درک خصیصه ناهمگن هر فرهنگ محلی» و «درک نیاز به ارتباط صادقانه» برجسته شود.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

با این حال امروزه حتی در جوامع صنفی – در اینجا معماران – نیز، مباحثات فرهنگی با دشواری همراه است؛ و پیوسته سو ظن «درک نکردن دیگران از سر مخالفت عمدی یا لجاجت»، شنیده ‌می ‌شود. به هر روی این کنایه ‌ها، دلیلی برای مستور ماندن نگرانی‌ ها از آن چیزهای مهمی که در روند جهانی شدن و آمیختگی فرهنگی از دست می‌ رود، نیست.

یکی از این عملکردها «معماری» است؛ که بواسطه گره خوردن با فناوری، اقتصاد-سیاسی و تاریخ بروزیافتگی، به شدت متاثر از روندهای جهانی سازی است. با این ‌همه معماری «برساخته ‌ای اجتماعی» است که مفاهیم (منشا) و شیوه ‌های (جریان) رسمی و غیررسمی در سازمان‌ دهی انسان-محیط را در بر‌ می ‌گیرد. از این‌ رو به عنوان یک متغیر ارتباطی که هم نقش عاملی و هم نقش معلولی دارد؛ پرداختن به آن موضعی معرفت ‌شناسانه را طلب می ‌کند.

در این ‌راستا با فرض اصالت «فردیت ‌فرهنگی»، دو دسته رفتارهای مشابه جهانی (آسایش، ایستایی و غیره)، و متغیر بومی (معنا، حق و غیره) در معماری از هم قابل تمایز است؛ که حداقل در باب قضاوت برای «متغیرهای بومی» آن، نیازمند شناخت الگوهای تجربه روزمره از کنش و ناواکنش ‌هایی هستیم، که اساسا برای تماشاگر خارجی، گنگ است.

از این ‌رو چنانچه استمرار حضور مردم در یک فضا را، تصمیم آگاهانه ایشان برای پرداختن به فعالیتی «پذیرفته» در نظر بگیریم؛ چگونه ساختمان ‌هایی که هنوز به بهره ‌برداری نرسیده ‌اند، می ‌توانند برطرف کننده «خصیصه‌ های ناهمگن فرهنگ محلی» ارزیابی شده، و به عنوان تجربه ‌ای «پذیرفته»، جایزه معماری بگیرند؟!

از سوی دیگر، در معماری جایزه‌ ای، پشتیبانی از ارزش ‌های فرهنگی بیشتر از سوی مسببان بی ‌فرهنگی غالب مورد تاکید است، تا مردمان آسیب ‌دیده از وضع نابسامان فضای معماری کشور. به این معنا که معماران معماری جایزه ‌ای، به جای فائق آمدن بر مشکلات محیط طرح، آن را به مثابه مرزی می ‌بینند که باید بر آن تاکید کنند.

از این‌رو در مخالفت با اغتشاشات فضایی موجود، و در راستای اهداف سانتیمانتالیستی (احساسات‌گرایی) خود، به ترجمه کلیشه ‌های معماری بومی، در قالب صُوَری ظاهری روی می ‌آورند، و آنچه در پیرامون است را، حتی در تصایر سه بعدی بلور می‌ کنند. از این ‌رو بی ‌راه نیست که در«صداقت» آنها نیز برای برقراری ارتباط میان فرهنگی، تشکیک کرد؛ و این گمان را مطرح ساخت که ستیز معماری جایزه ‌ای با پیرامون خود، نه برای عرضه رسمی مترقی ‌تر، که از سر حفظ استبداد معماران اسمی است.

در چنین وضعیتی که «معماری جایزه ‌ای» نه «نیاز به درک خصیصه ناهمگن هر فرهنگ محلی» را تامین می‌ کند؛ و نه در «درک نیاز به ارتباط صادقانه» موجه است؛ با معماری ‌ای رو به‌ رو می‌ شویم که وجوه دردساز واقعیات محیط را نادیده گرفته؛ و برساخته ‌ای ناموجود و جعلی را به نمایش می‌ گذارد که صحبت از مقبولیت آن، تنها در قالب هنجارهای ساختگی دبیرخانه اهدا جوایز ممکن است. از این ‌رو با اغماض می ‌توان بیان داشت که «معماری جایزه ‌ای»، شفا که نمی ‌دهد؛ شاید کور هم نکند.

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها
تصویر 1.معماری‌ جایز‌ه ‌ای
برچسب ها: فردیت فرهنگیمعماریمعماری جایزه ای
نوشته قبلی

طرح تخریب 57 هکتاری بافت تاریخی شیراز یا لباس جدید پادشاه

نوشته بعدی

ارزش دهی به پیاده راه ها در فضای بازار

آرش تقی ‌پوراختری

آرش تقی ‌پوراختری

کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه علامه و کارشناسی ارشد انرژی معماری، دانشگاه تهران، دستیار معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در اداره کل رفاه و امور ایثارگران

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
ارزش دهی به پیاده راه ها در فضای بازار

ارزش دهی به پیاده راه ها در فضای بازار

تعریض معابر منطقه شمیران تهران تهدیدی جدی برای خاطرات جمعی و احساس تعلق مردم

تعریض معابر منطقه شمیران تهران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم