برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Friday, 23 October , 2020
امروز : جمعه, ۲ آبان , ۱۳۹۹ - 7 ربيع أول 1442
توسعه حمل و نقل محور یا فروش تراکم بیشتر؟

تجربه ژاپن در توسعه شهری حمل و نقل محور، مجتمع های ایستگاهی اوزاکا

توجه به جذابیت طرح و تامین پارکینگ متناسب و کافی از موارد با اهمیت بالای مجتمع های ایستگاهی مبتنی بر توسعه حمل و نقل محور است.

۲۸ مهر ۱۳۹۹

دوران حکومت کریم‌آقا بوذرجمهری بر بلدیه پایتخت

سرداری که شهردار شد

یکی از دل مشغولی‌های رضاشاه خراب‌کردن گذشته و تغییر شکل ظاهری شهر بود و در این راه کریم‌آقا بوذرجمهری به عنان شهردار بیشترین کمک را به او کرد.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

فراز و فرودهای تجربه پیاده محوری در اولین خیابان پیاده اروپا

قدم زدن در خیابان Lijnbaan؛ زوال و احیاء اولین خیابان پیاده اروپا

خیابان Lijnbaan اولین خیابان پیاده در اروپا از ایده موفق تا زوال و آسیب‌های اجتماعی را پشت سر گذاشت و توانست با شناسایی عوامل رونق و زوال، بازآفرینی شود.

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

جایگاه مردم در طرح‌ها و پروژه‌های شهری

تعریف «مردم» در طرح‌های شهری

آنچه باعث افزایش نارضایتی و اعتراضات مردم از پروژه‌ها و طرح‌های شهری می‌شود، در وهلۀ اول نبود یک تعریف دقیق از مفهوم «مردم» است.

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

بندر؛ عنصر فراموش شده در برنامه ریزی شهرهای بندری

لزوم رشد متوازن شهر و بندر

در طی دهه‎های اخیر؛ بنادر مسیر توسعه خود را از شهر همجوار جدا کرده و مدیریت شهری نیز در برنامه‌ریزی شهری نقش و کارکرد بندر را کمرنگ یا نادیده گرفته‌اند.

۳۰ فروردین ۱۳۹۹

سیاست حمل و نقل رایگان برای توسعه پیاده مداری

حمل و نقل رایگان کافی نیست، سیستم حمل و نقل عمومی باید به عنوان یک حق دیده شود.

ارائه حمل و نقل رایگان و بازگردانی حق زیست پیاده محور به عنوان حق و حالتی طبیعی از زندگی شهرنشینی در حال تبدیل به گفتمانی غالب در کشورهای توسعه یافته است.

۲۳ فروردین ۱۳۹۹

به بهانه جلسه کرونایی-اینترنتی

کمیسیون ماده ۵ زیر تیغ نقد

دبیرخانه کمیسیون ماده 5 تهران گزارشی از جلسه این کمیسیون را که در دوران کرونایی به صورت اینترنتی برگزار شده را منتشر کرده که ابهام‌هایی را برمی‌انگیزد.

۱۶ فروردین ۱۳۹۹

ضریب تهویه، دستگیر شهرداری تهران در بحران آلودگی هوا

«باد» هم دلیل و هم راه حل آلودگی هوای تهران

وقت آن است که شهردار تهران برای کاهش آلودگی هوا الگویی جز افزایش محدودۀ طرح ترافیک در روزهای آلوده و امید به وزیدن باد موافق طراحی کند.

۱۴ اسفند ۱۳۹۸

عدالت در شهر با دریافت ارزش افزوده از مالکین

ارزش افزوده‌ای که شهر برای برخی مناطق ایجاد می‌کند، سهم همۀ پلاک‌های شهر است.

مالکان املاک شهری به واسطۀ استفاده از خدمات شهر، بی‌آنکه نقشی در ایجاد رونق داشته باشند، از ارزش افزوده ای در گذر زمان برخوردار می‌شوند که متعلق به شهر است.

۱۰ اسفند ۱۳۹۸

دستفروشی معلول بحران اقتصادی است

اگر سدمعبر و دستفروشی حقوق دیگران را مخدوش می‌کند، شهرداری در رأس متخلفان است

شهرداری با نصب پارکومتر، معبر را می‌فروشد اما با یک دستفروش که مساحتی در حدود یک چهارم تا نصف یک ماشین را اشغال کرده، به نام سدمعبر برخورد شدید می‌کند.

۰۵ اسفند ۱۳۹۸