• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر راه

ارتقا کیفیت فضاهای سبز شهری

فرزانه آزادی نویسنده: فرزانه آزادی
جمعه 9 اردیبهشت 1401
در منظر راه, منظر
A A
0

ارتقای کیفیت فضاهای سبز عامل ارتقای منظر بزرگراه ها

آیا مبنای مشخصی برای طراحی منظر بزرگراه ها در شهر تهران وجود دارد؟

بخش بسیار مهمی از ساخته های انسانی در شهر تهران را راه ها و به خصوص بزرگراه ها تشکیل می دهد. از سویی شهروندان زمان زیادی از زندگی روزانه خود را در بزرگ راه های شلوغ و پر ترافیک شهر تهران سپری می کنند. این امر در حالی است که بزرگ راه های این شهر بدون توجه به جنبه های گوناگون طراحی و ساخت راه و جاده، رعایت اصول زیست محیطی و اکولوژیکی، پتانسیل های بصری ساخته و مورد بهره برداری قرار می­ گیرد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

در تعریف کلی بزرگراه معبری است دو طرفه و دارای حفاظ میانی با تقاطع‌ های نامحدود و تقاطع‌ های هم سطح محدود و همچنین کنترل دسترسی که عملکرد اصلی آن برقراری ارتباط سریع بین مناطق و نواحی عمده شهری است. بر پایه تعریف مرکز آمار ایران بزرگراه «راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطع ‌های آن می ‌تواند به صورت هم‌ سطح باشد».

بر اساس تعاریف ذکر شده واضح است که رسالت اصلی دالان های مهم شهری جا به جایی شهروندان می باشد که امروز در شهر تهران تنها این وجه از بزرگراه مورد توجه قرار گرفته است.

به این ترتیب لازم است برای طراحی بزرگراه ها در شهر از یک رویکرد یکپارچه و روشمند تبعیت گردد تا از تصمیمات بدون برنامه و خودسرانه اجتناب شود. بر این اساس شناسایی پتانسیل های موجود، ارزش های بصری و ارزیابی بستر، راهگشای حل مسائل خواهد بود. برای دستیابی به نتایج مطلوب لازم است با رویکرد کل نگر به تمامی بخش های پروژه از تامین نیازهای کاربردی و پاسخگویی به نقش اصلی راه یعنی جا به جایی تا استفاده از پتانسیل های بصری و تامین ایمنی، پیش رفت.

منظر بزرگراه ها باید دارای پیام کلی و بیانگر نگاه و هدف طراحی آن باشد بر این اساس  منظر یک بزرگراه می تواند دارای اهداف کلی بوده و  منعکس کننده منظر محلی باشد (دارای هماهنگی با منظر اطراف). این در حالی است که این منظر می تواند در یک هدف خاص را دنبال کند:

  • منظر یک بزرگراه می تواند به دنبال ارتقا ارزش های زیست محیطی پیوندی برای گیاهان و جانوران مناطق مختلف باشد.
  • می تواند به عنوان فصل مشترک شهر و طبیعت ایفای نقش نماید.
  • منظر یک بزرگراه همچنین می تواند با ویژگی های بصری خاص یا یک موضوع متمایز و متضاد با مناطق اطراف ایفای نقش نماید ( استفاده از تضاد در طراحی منظر راه).
  • همچنین می تواند در جایگاه یک دروازه شهری ایفای نقش کرده حس ورود به شهر جدید یا منطقه متفاوت را ( نه فقط با تابلو به شهر….. خوش آمدید) منتقل نماید.
  • یک بزرگراه طراحی شده می تواند در جایگاه یک مسیر دیدنی، باعث تقویت و تاکید بر پتانسیل های طبیعی و ویژگی های فرهنگی گردد.
  • بزرگراه ها همچنین می توانند در جایگاه لبه شهری ایفای نقش کرد و ادراکات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند.
ارتقا کیفیت فضاهای سبز شهری
تصویر 1: بزرگراه فصل مشترک میان شهر و طبیعت

به این ترتیب این ساخته های طویل بشر در شهر ها علاوه بر رسالت جا به جایی قادرند مفاهیم ارزشمند دیگری را برای مخاطبان خود که گاه ساعت های زیادی در روز را در بزرگ راه ها سپری می کنند به همراه داشته باشند. بنابراین کاشت گیاهان خطی در طول بزرگ راه ها تنها راه توجه به این دالان های شهری نبوده و لازم است با رویکرد دیگری مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

برچسب ها: بزرگراه شهریمدیریت شهریمنظر راه
نوشته قبلی

تاثیر تابلوها بر سیما و منظر شهری کرمانشاه

نوشته بعدی

از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

فرزانه آزادی

فرزانه آزادی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

تفوق «شهر الگو»؛ در گرو انتخاب مدیریت شهری از میان کارکرد‌های «وضعی» یا «انتقالی» بروکراسی

تفوق «شهر الگو»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم