پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تخریب منظر سرزمینی زاگرس و دعوت استاد دانشگاه تهران از متخصصین منظر برای واکنش نشان دادن

چکیده: ساخت یک جاده در رویشگاه بانکول واقع در شمال استان ایلام واکنش برخی فعالان حامی محیط زیست را برانگیخته است. محمد درویش فعال محیط زیستی در کانال تلگرامی خود با انتقاد از قطع درختان بلوط به منظور ساخت این جاده، آن را یک فاجعه برای زاگرس به عنوان مهم ترین منبع تامین آب شیرین ایران قلمداد کرد.

به گزارش نظرآنلاین: ساخت یک جاده در رویشگاه بانکول رشته کوه های زاگرس واقع در شمال استان ایلام واکنش برخی فعالان حامی محیط زیست را برانگیخته است. محمد درویش فعال محیط زیستی در کانال تلگرامی خود با انتقاد از قطع درختان بلوط به منظور ساخت این جاده، آن را یک فاجعه برای زاگرس به عنوان مهم ترین منبع تامین آب شیرین ایران قلمداد کرد.

منظر طبیعی زاگرس دارای ارزش ذهنی و هستی‌شناسانه است

سید امیر منصوری عضو هیات علمی گروه منظر دانشگاه تهران در این رابطه، در حساب توییتری خود نوشت: ارزش های منظر سرزمینی هنوز شناخته شده نیست. نه تنها درختان بلوط زاگرس، بلکه منظر طبیعی آن، علی‌الخصوص در نقاط شاخص دارای ارزش ذهنی و هستی‌شناسانه برای اقوام ساکن در سرزمین است که با دگرگونی آن، مخاطب دچار لکنت فهم محیط میشود؛ گویی روز اول است که به این زمین هبوط کرده است! خسارت اینجا فقط با تعداد درخت قطع شده  قطع‌شده ارزیابی می‌شود. در حالیکه جاده‌های عمرانی باید قواعد خاصی را رعایت کنند تا کمترین مداخله در منظرسرزمینی را ایجاد کنند.
متخصصان منظر وظیفه دارند با نوشتن و گفتن، مفهوم منظر سرزمین را نشر دهند.

به گزارش نظرآنلاین به نقل از روزنامه پیام ما، کوه «بانکول» در شمال ایلام واقع شده و ارتفاعش ۲۳۰۴ متر است. اين کوه از شمال‌غربی به سوی جنوب‌شرقی با طول ۳۰ کيلومتر و با عرض متوسط ۶ کيلومتر کشيده شده و رودخانه‌های مورت، گنگیر و آب زنگوان از این کوه سرچشمه می‌گیرند. بانکول دارای جنگل‌های ارزشمند بلوط و بنه بوده و از سوی جنوب شرقی به کوه مانشت می‌پیوندد.

مشروح این نشست متعاقبا منتشر خواهد شد. جهت دسترسی به صفحه اینستاگرام نظرآنلاین اینجا کلیک کنید.

تخریب منظر سرزمینی زاگرس و دعوت استاد دانشگاه تهران از متخصصین منظر برای واکنش نشان دادن
DCIM\100MEDIA\DJI_0044.JPG
تخریب منظر سرزمینی زاگرس و دعوت استاد دانشگاه تهران از متخصصین منظر برای واکنش نشان دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *