برنامه آتی نظرگاه
نشست "بازشناسی تاثیر شهر برمجسمه" | چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه 1398 | از ساعت 17
Tuesday, 18 June , 2019
امروز : سه شنبه, ۲۸ خرداد , ۱۳۹۸ - 15 شوال 1440
شناسه خبر : 1646
  پرینتخانه » مطالعات هنر, نقد هنر, هنر معاصر تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ | 243 بازدید |

الهام، تقلید و کپی اثر هنری

تقلب و کپی؛ دو واژه‌ای که دنیای هنر با آن‌ها آشناست و هر روز با متقلبان و کپی اثر هنری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. اما آیا راهی برای شناخت این نمونه‌ها هست؟

تقلب و کپی؛ دو واژه‌ای که دنیای هنر با آن‌ها آشناست و متأسفانه در چنین فضایی هر روز باید با متقلبان و کپی اثر هنری دست‌و‌پنجه نرم کرد؛ اما آیا راهی برای عدم ارائۀ چنین آثاری به مخاطبان و خریداران هست؟ در این زمینه گفته می‌شود به دلیل وسعت دنیای هنر پیشگیری ارائۀ آثار کپی، کار بسیار دشوار و چه‌بسا نامحتملی به نظر می‌رسد اما شاید بتوان این معضل را کنترل کرد و حداقل در زمینۀ آثار تقلبی مرکزی را برای تعیین اصالت آثار ایجاد کرد.

حدود یک هفته پیش بود که سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت ارشاد ـ در نامه‌ای به هادی مظفری ـ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ـ نوشت «چندی است که اخبار مربوط به کپی‌سازی و یا نظیره‌پردازی موجب مخاطره و نگرانی دست‌اندرکاران حوزۀ هنرهای تجسمی شده است» و از او خواست سازوکاری برای پیشگیری از ارائۀ آثار کپی و رسیدگی به این موضوع برنامه‌ریزی شود.

الهام، تقلب و کپی اثر هنری

ایسنا در پی این اقدام به سراغ چند هنرمند و فعال در زمینۀ هنر رفته و نظر آن‌ها را دربارۀ این سازوکار جویا شده است.

معصومه مظفری ـ نقاش ـ در این زمینه به ارائۀ کپی اثر هنری در برخی جشنواره‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: « کپی اثر هنری توسط افراد ابعاد وسیعی دارد، به‌ صورتی که در داوری جشنواره‌ها غالباً با تعداد زیادی آثار کپی روبه‌رو می‌شوید. این امر به‌ دلیل فقدان آموزش درست دربارۀ رویکردهای معاصر در هنر است».

او در پاسخ به پرسش ایسنا دربارۀ راهکار موجود برای کاهش کپی آثار هنری بیان‌ می‌کند: «جلوگیری از ارائۀ آثار کپی در جشنواره‌ها و یا نمایشگاه‌ها به بحث‌های روشنگرانه و جدی نیازمند است. دلایل متعددی یک هنرمند جوان را وادار می‌کند تا اثری را کپی کرده و به جشنواره‌ای ارسال کند، این دلایل احتیاج به بررسی‌های جدی و عمیقی دارد، قطعاً ضعف اصلی متوجه فضای هنری و معیارهای حاکم بر آن است».

او اضافه می‌کند: «مدرسان هنر باید «هنر معاصر» را به‌ درستی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به هنرجویان تدریس کنند؛ این که الهام‌گرفتن و یا بحث «از آنِ خود سازی» با کپی‌کردن صرف آن آثار متفاوت است، در واقع کپی آثار هنری به‌ معنای این نیست که می‌توانند اثر را به‌ نام خود کنند».

مظفری اظهار می‌کند: «هنرمندان باید بدانند که اگر برای خلق یک اثر هنری از آثار دیگر الهام گرفتند در زمان نمایش و یا حتی شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها باید این امر را بیان کنند».

او همچنین پای هوشیاری گالری‌دارها را نسبت به نمایش آثار کپی پیش می‌کشد و می‌گوید: «زمانی که یک گالری تأسیس می‌شود، مالک آن سعی می‌کند شاخصه‌های یک گالری خوب را در فضای گالری خود رعایت کند، به همین دلیل نیز قطعاً باید حواسشان باشد که کار کپی به‌ نمایش نگذارند».

با این حال غلامرضا نامی، نقاش و کارشناس آثار هنری  معتقد است: «مرکز تجسمی برای برنامه‌ریزی این ساز‌وکار باید بودجه‌ای در اختیارش قرار بگیرد و دستگاه‌های تشخیص آثار اصل از کپی را خریداری کند و واحدی را به وجود بیاورد که سرتیفیکیت (گواهی‌نامه اصل‌بودن اثر) به آثار بدهد. این واحد برای تعیین صلاحیت و قیمت می‌تواند تأسیس شود؛ البته مرکز تجسمی باید متقاضی داشته باشد نه اینکه خودش را متولی کند (همۀ آثار را مورد بررسی قرار بدهد) زیرا این حوزه بسیار وسیع است. هر اثری که روی اصل‌بودن آن شک وجود دارد، می‌توانند به این مرکز رجوع کنند تا اصل‌بودن آن مشخص شود. اگر هم روی اثری که در حراجی ارائه شده شک وجود دارد، مرکز تجسمی می‌تواند وارد کار شود تا اذهان عمومی روشن شود. البته حراج‌ها تقریباً سالم هستند و جوسازی علیه آن‌ها انجام می‌شود».

این نقاش بیان می‌کند: «از سویی همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و به کپی‌کاران هشدار بدهند، کارشان را متوقف کنند و اگر لازم باشد به مراکز قضایی ارجاع داده شوند. افرادی که کپی می‌کنند اکثراً ناآگاه هستند و تعداد کمی هستند که مشکل می‌توان فهمید کارشان کپی اثر هنری است».

نامی با بیان اینکه متأسفانه گالری‌دارهای ما نیز افراد صددرصد آگاهی در این زمینه نیستند، در گفت‌وگو با ایسنا چنین اظهار می‌کند: «آن‌ها یا افرادی علاقه‌مند به هنر هستند یا خودشان نقاشی می‌کشند اما کارشناس نیستند. در تمام تهران نمی‌توانید به تعداد انگشتان دست افرادی را پیدا کنید که کارشناسی که بتواند تشخیص نشبی بدهد. گالری‌ها ناآگاه هستند و اصول گالری‌داری را هم نمی‌دانند. باید میزان آگاهی گالری‌داران نیز افزایش پیدا کند».

از طرفی آیدین آغداشلو، نقاش نیز در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا، به وجود جامعۀ مخاطب هوشیار اشاره می‌کند که بتواند اثر درست را تشخیص بدهد؛ البته او نیز معتقد است چنین مرکز قابل اتکایی باید تأسیس شود، که کار آزمایشی دقیق و دستگاه‌های پیچیده‌ای را نیاز دارد.

بهنام کامرانی، نقاش و پژوهشگر نیز دربارۀ آثار کپی و تقلبی می‌گوید: «باید دید کپی در کجا و به چه شکل انجام شده است؛ کپی‌کردن متأسفانه چیزی است که در همه‌جای دنیا اتفاق می‌افتد. گاهی گفته می‌شود کار مورد کپی قرار گرفته اما تنها منبع الهام فرد دیگری بوده است».

کامرانی ادامه می‌دهد: «در ایران قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان داریم که حول آن می‌شود اقداماتی را صورت داد. یکی از مهم‌ترین موارد وجود مرکز کارشناسی آثار است که می‌تواند در مرکز هنرهای تجسمی و موزۀ هنرهای معاصر باشد که توسط کارشناسان و داوران آثار مورد بررسی قرار بگیرند. شکل اجرایی می‌تواند متفاوت باشد اما مهم این است این مرکز دارای هیأت کارشناسان خبره‌ای باشد».

او اظهار می‌کند: «معمولاً این مراکز خودشان اعمال نظر نمی‌کنند بلکه اگر مشکلی پیش بیاید به آن‌ها مراجعه می‌شود، و آن‌ها رأی خود را صادر می‌کنند».

کامرانی دربارۀ نقش گالری‌داران در ارائه‌نکردن آثار کپی نیز می‌گوید: «گالری‌دارها نیز باید خبره باشند یا از کارشناسان و مشاوران کمک بگیرند؛ البته موضوع کپی در آثار یک گالری آنقدر حساس نیست که ورود آثار کپی به مسابقه‌های کشوری و حراجی‌ها مهم است. یک گالری اگر کار کپی ارائه کند مشروعیت خودش زیر سؤال می‌رود. فکر می‌کنم آن مرکز کارشناسی اثر می‌تواند صحت و اصالت اثر را تعیین کند و هم اگر مواردی از این دست رخ بدهد اظهار نظر کند».

او معتقد است: «به نظرم پیشگیری مقداری دشوار است زیرا تعداد آثار تجسمی که در موارد مختلف عرضه می‌شود خیلی زیاد است. فکر می‌کنم هر مرکز و گالری و جایی که کارش را عرضه می‌کند اگر از مشاوران خبره کمک بگیرد کمتر این اتفاق رخ می‌دهد. اگر هم رخ بدهد آن مرکز باید معذرت‌خواهی کند و کار را از حالت عرضه خارج کند».

کامرانی درباره ساز‌وکار خارج از کشور برای ارائه‌نشدن آثار کپی اظهار می‌کند: «در خارج از کشور هم قانون کپی‌رایت وجود دارد و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند خودشان یا مشاورانشان خبره هستند. گاهی می‌شنویم در آنجا هم اتفاقاتی رخ می‌دهد اما [نسبت به ایران] ضریب اشتباهشان کمتر است. از سویی فرد کپی‌کار باید هزینه‌های بیشتری را برای کار خودش بپردازد».

او همچنین می‌گوید: «اثر هنری مانند اختراع است اما به دلیل اینکه تعدادشان زیاد است در جایی ثبت نمی‌شود اما هنرمندانی که اثری را خلق می‌کنند توقع دارند از طرف دولت حمایت شوند و اگر از آثارشان کپی شد بتوانند شکایت کنند و اقدامی صورت بدهند و مرجعی وجود داشته باشد که در صورت شکایت بتواند نظر بدهد و وارد عمل شود».

در این میان لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: «من سال‌ها پیش به مدیران تجسمی وقت پیشنهاد دادم دستگاهی را بخرند که تقلب در آثار هنری را مشخص می‌کند. مانند آثار سهراب سپهری و فریده لاشایی که این روزها خیلی از روی آن‌ها تقلب می‌شود. اما دربارۀ آثاری که از روی اینترنت یا از روی دست نقاش‌های دیگر کپی می‌شود [و فرد کپی‌کننده آن را به نام اثر خودش جا می‌زند]، ما باید از کجا بفهمیم کپی شده است؟ این موضوع فقط به شرافت، کرامت و اخلاق خود هنرمند مربوط است که نباید این کار را انجام بدهند. مگر نمی‌خواهند نقاش باشند؟ باید خلاقیت داشته باشند».

گلستان دربارۀ پیشگیری در این زمینه معتقد است: «نمی‌توان کاری کرد مگر فردی را که کپی کرده مورد شماتت قرار داد و مجازات کرد. اما جلوی این کار با مجازات گرفته نمی‌شود بلکه با فرهنگ‌سازی گرفته می‌شود».

مدیر گالری گلستان دربارۀ ایجاد واحدی برای تشخیص اصالت اثر نیز می‌گوید: «می‌شود چنین واحدی برای آثار پیشکسوت‌ها [و هنرمندان صاحب‌نام] ایجاد کرد که از رویشان تقلب می‌شود. اینکه من از روی اثری کپی کنم و بعد بگویم الهام گرفته‌ام، الهام‌‌گرفتن از حال‌و‌هوای اثر گرفته می‌شود نه اینکه به عینه بکشی و رنگش را عوض کنی. این دیگر الهام نیست بلکه کپی است. چه کسی می‌تواند در آن اداره متوجه شود فردی کپی کرده است؟».

او با اشاره به دستگاه یاد شده تأکید می‌کند: «دستگاهی که گفتم می‌تواند لااقل از تقلب آثار افرادی مانند بهجت صدر، فریده لاشایی و محمد احصایی جلوگیری کند؛ آن دستگاه باید خریداری شود».

مدیر گالری گلستان دربارۀ اینکه «آیا گالری‌دارها می‌توانند با مشاوره‌گرفتن از ارائه آثار کپی جلوگیری کنند؟»، بیان می‌کند: «گالری‌دارها با مشاوره فقط می‌توانند از این جلوگیری کنند که کار مبتذل روی دیوارشان نرود؛ مشاور از کجا متوجه شود کار کپی است؟ مگر اینکه اثر مورد نظر از کار هنرمند مهمی کپی شده باشد. اما اگر از اثر یک نقاش نروژی که در روستا کار می‌کند کپی شود، از کجا متوجه شویم؟ ما که او را نمی‌شناسیم. چه کسی کار همه نقاش‌های دنیا را دیده که بفهمد کار کپی است؟»

منبع: ایسنا

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  1. محمد :
    ۱۰ خرداد ۹۸

    درود : معنی الهام باید دقیق خواند چه در لغت، فلسفه و فیلسوفان در این مورد نظرات متفاوتی دارند و بیشتر در مورد جایگاه و مرتبت هنرمند و منبع دریافت هنر مورد بحث قرار گرفته ،که البته بیشتر به زعم بنده دیگاهی رمانتیک بوده و هم عصر و فراخور آن زمان، در مورد موضوع بحث سایت شما باید گفت چرا الهام را بکاربرده اید این اقتباس است ،عاریه ،و یا هر لغت مناسبی که میشود به ان نسبت داد جز الهام، جدا از اینکه الهام :از شهود تا وحی تا منبع نا معلوم و خواب که اصلا من این دکترین را از پاییه منسوخ میدانم، بیشتر یک مونتاژ دم دستی ،واقتباس است ،هیچ چیزی خارج از تصور و ادراک و تجربه هنرمند به یمن تمرین و پرورش قوه تخیل شکل نمیگیرد ،غیر از این باشد و الهام را درست فرض کنیم در اخر باید چیزی خلق شود که برای عالم محسوس ما کاملا غریب و نامفهوم باشد ، به قولی برای انچیزی که میخواهی نباشی ،باید چیزی که الان هستی نباشی،در این مورد نقاشیهای که شیوع پیدا کرده ،همان کاریست که با نقاشیهای فرانس بیکن انجام دادند برای نمونه اما آیا در انتها آن نقاشی اثر مستقلی محسوب میشود مسلما خیر یک اقتباس هنری یا ادبی و یا سینمایست . کپی کاری که دیگر بحث جدای دارد که بیشتر یک یک چیره دستی در ایجاد نسخه دوم است تا خلق یک اثر و کمی با جعل متفاوت تر،اینکه در بین نقاشان و هنرمندان ما الهام چون ویروسی مسری شکل گرفته و فراگیر شده، از ناهنرمند و هنرمندی و از آموزشها و زنگ تفریح شدن هنر در مدارس و دانشگاهای بشدت دفرمه و دمده شده ما شکل گرفته، کپی کاری جعل کاملا مشهود است، و این خود نشان از ضعف هنرمندان و اوضاع نابسامان اقتصادی و کسب درامد به هر ترفندی باعث شده شاهد حتی جعل نسخه به نسخه آثار باشیم به اسم خود هنرمند . حال الهام میشود چیز دیگری کاملا بی ربط با این مثال ساده: مثلا من بگویم تحت تاثیر الهام، من نقاشی گلهای افتاب گردان ونگوگ را تبدیل به ذرت کردم، حالا با کمی مهارت هرکسی میتواند با کاستن و پیراستن اینگونه نقاشی کند ،پس همه هنرمند و نقاش هستند؟اخر الهام چیز دیگریست الهام از یک اثر دیگر؟این اقتباس عناصر و تقلید و تکرار از یک اثراست که ماهیت فیزیکی دارد نه الهام و کشف شهودی و غیبی وکه اگر هم گیرم درست که نباید خودش تکرار باشد ،باید خودش یک اثر مستقل باشد بدون بدل،کلا با الهام و داستان سازی عهد عتیق الهام هنری مخالفم، اقتباس، و کپی و در نوع دیگر جعل را در شرایط و اثار کنونی میپسندم ،مگر اینکه خود هنرمند قبل از برپای نمایشگاه و ارایه اثر دقیقا ذکر کند که این آثار اقتباس است، تکرار میکنم اقتباس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.