پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

جدیدترین و بلندترین آسمان‌خراش شهر فیلادلفیا بر رقیبان بلند‌قامت خود چیره شد!

چکیده: آسمان‌خراش مرکز تجارت آمریکا، طراحی شده توسط KPF، خط آسمان فیلادلفیا را دوباره تعریف خواهد کرد.
مرکز تجارت آمریکا، طراحی شده توسط KPF، خط آسمان فیلادلفیا را دوباره تعریف خواهد کرد. نزدیک به یک قرن، تالار شهر فیلادلفیا با مجسمۀ ویلیام پن بر فراز آن، به عنوان بلندترین ساختمان فیلادلفیا شناخته می‌شد. دهه‌های متوالی، آسمان‌خراش های این شهر با مالکان سرشناس خود، ارتفاعی بیشتر از ۵۴۸ فوت پیدا نکردند. هر چند این قضیه تنها توافقی میان سران و مالکان این آسمان‌خراش ها بود و جزء قوانین و ضوابط بشمار نمی‌رفت. در سال ۱۹۸۷، این رکورد شکسته شد و ساختمانی با ارتفاع ۹۴۵ فوت بنا شد. هر چند این آسمان‌خراش با این بلندا بسیار زود به جمع ساختمان های کوتاه‌قد شهر پیوست! ساختمان تجارت آمریکا با ارتفاع ۱۵۱۰ فوت به عنوان بلندترین ساختمان شهر فیلادلفیا توسط KPF طراحی شد.
جدیدترین و بلندترین آسمان‌خراش شهر فیلادلفیا بر رقیبان بلند‌قامت خود چیره شد!
علاوه بر ارتفاع این ساختمان، مقیاس پروژه نیز پهناور و بی‌نظیر است. قریب به ۲.۲ میلیون فوت مربع زیربنا با کاربری دفاتر اداری، هتل و فضاهای خرد و کوچک دیگر در زمینی به وسعت ۶۲۰۰۰ فوت مربع برافراشته خواهد شد. این تراکم و وسعت ناراحتی و خشم عده‌ای از محلیان را به‌دنبال داشت ولی براساس یک رأی‌گیری که به این منظور سه شنبه در کمیسیون طرح‌ریزی فیلادافیا انجام شد، اعضای این کمیته بر این باور بودند که این پروژه با بافت و روح شهر متناقض نیست!
«این یک پروژه سلطه‌جویانه است. اما سلطه‌طلبی در یک مسیر درست!».
جدیدترین و بلندترین آسمان‌خراش شهر فیلادلفیا بر رقیبان بلند‌قامت خود چیره شد!
آلن گرین برگر، عضو هیئت رئیسۀ این کمیسیون در مصاحبه خود بعد از انجام رأی‌گیری اظهار داشت که : «می‌گویند که این تراکم باعث ایجاد پریشانی و استرس در مردم خواهد شد، من این را درک می‌کنم. ولی سؤال اینجاست که آیا این محل مکان مناسبی برای ساخت این بنا است؟ و رأی‌گیری امروز نشان داد که، بله هست».
شورای شهر در ۴ دسامبر یک همه‌پرسی در ارتباط با این موضوع اجرا خواهد کرد و رأی‌گیری در ۱۰ دسامبر انجام خواهد شد. گرین برگر عنوان کرده است که انتظار دارد که شورا از رأی کمیسیون حمایت کند. به سازمان توسعۀ بین‌المللی مارتون در نیوجرسی نیز یک‌سال فرصت داده شد تا طرح توسعه را با مشخص‌نمودن جزئیات بیشتر ارائه نماید. پیتر کلسو، رئیس سازمان توسعۀ بین‌المللی مارتون نیز اظهار داشت که هدف از این پروژه پیوستن فیلادلفیا به پایتخت‌های تجاری جهان مانند نیویورک، لندن و حتی دبی است».  ما نیازمند یک مقام توسعه‌یافته بسیار مدرن در سطح جهان هستیم».
جن کن، بنیان‌گذار KPF از طرف معماران تشکیلات خود صحبت کرده و می‌گوید، ساخت مرکز تجارت آمریکا هدف و اهمیت والایی دارد. «همۀ شهرهای بزرگ دنیا نماد و تندیس مخصوص خود را دارند».  وی با اشاره به هرم ترانس آمریکا در سانفرانسیسکو و همچنین برج ایفل در پاریس گفته است «فیلادلفیا زمانی تالار شهر را به عنوان بلندترین ساختمان دنیا داشت، اما ما معتقدیم که در عصر جدید این شهر نیازمند یک نماد جدید نیز هست». آنها همچنین یک نمایش ویدیوئی بسیار قوی از آنچه که این پروژه روزی خواهد شد ارائه دادند.
جدیدترین و بلندترین آسمان‌خراش شهر فیلادلفیا بر رقیبان بلند‌قامت خود چیره شد!
بیشترین حامیان این پروژه تاجرین و بازرگانان و همچنین جوانان هستند و در مقابل مخالفین طرح، یعنی همسایگان پروژه و حامیان حفظ بافت شهری وجود دارند. در جولای گذشته مخالفین پروژه در جلسۀ کمیسیون در مورد تأثیرات منفی احداث این بنا در حدود سه ساعت صحبت کردند و نقطه نظرات خود را به اعضای کمیسیون ارائه کردند. ولی در جلسۀ اخیر کمیسیون این جو بسیار آرام‌تر شده بود که بیانگر افزایش تعداد حامیان پروژه است. همچنین نقدی بسیار قوی از اهالی همان محل عنوان شد که در مورد تهدیدات ساخت این بنا در خصوص معضل ترافیک بود. جوزف بلر، وکیل ساکنین در جلسۀ کمیسون گفت : «این یک داستان قدیمی است! توسعه‌گران می‌گویند که ما بهترین و بزرگترین را در دنیا می خواهیم و ما مجبوریم آغوش باز به طرف تمام خواسته‌های آنها باز کنیم».  وی همچنین اضافه کرد: «این یک ساختمان استثنائی است و اگر در مکان مناسب خودش ساخته شود ما همگی آن را دوست خواهیم داشت ولی اینجا مکان مناسب این پروژه نیست!». او خاطر نشان کرد که هیچ بنای دیگری در این مقیاس در هیچ کجای دیگر این شهر ساخته نشده است.
با توجه به دستور‌العمل های فعلی، این پروژه نمی‌تواند وسعت بیشتری از آنچه که اکنون در اختیار دارد تصاحب کند، اما با توجه به ویژگی‌های پایداری و دیگر سازگاری‌های پروژه مانند خط راه‌آهن منطقه‌ای، توسعه‌گران امیدوارند بتوانند ۳.۵ فاز دیگر جهت رسیدن به تراکم بی‌سابقه ۲۷.۵ را تصاحب کنند.
گرین برگر در مصاحبۀ خود عنوان کرد که بزرگترین نگرانی فعلی در این میان مسئلۀ اقتصادی و هزینه‌هایی که پروژه متحمل خواهد شد، است و اینکه آیا این پروژه می‌تواند واقعاً ساخته شود؟ «همه در شگفتند! آیا این پروژه به حقیقت خواهد پیوست؟ ». او همچنین اشاره کرد که توسعه‌گران بر تعیین‌کردن دوبارۀ محدودۀ ساخت اصرار دارند، چون در غیر این صورت موفق به جلب سرمایه‌گذاران نخواهند شد.
کلسو می گوید: «اگر ما باور نداشتیم که این پروژه به باروری و ثمر خواهد رسید، آیا حاضر بودیم چنین دارایی و منابعی را هزینه کرده و طرح را به کمیسیون و شورای شهر ارائه دهیم؟ این تعهدی است از طرف توسعه‌گران، برای اینکه نشان دهند این پروژه اجرائی است».
در صورت تکمیل پروژه، این ساختمان بلندترین و متراکم‌ترین بنا در تاریخ شهر خواهد بود.
یکی از روش هایی که این بنا را دارای چنین تراکمی کرده است ، اختصاص ۳۰ درصد از سطح اشغال به فضاهای عمومی است که بسیار هوشمندانه توسط حیاط هایی که ساختمان را قطع کرده‌اند ،به‌دست آمده است.
_______________________________________________________________________________________________________________
نویسنده: مت چابان
مترجم: مهلا کوهیان/ دانشجوی کارشناسی معماری، دانشگاه شهید بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب