• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر مبانی شهر

شهروندِ مخاطب

مریم مجیدی نویسنده: مریم مجیدی
یکشنبه 14 شهریور 1400
در مبانی شهر, شهر
A A
0

آیا موضوع شهروندی مخاطبان خاص دارد؟ اگر بله، «شهروندِ مخاطب» کیست و یا به عبارتی شناخت آن تا چه میزان از اهمیت برخوردار است؟ یکی از موضوعاتی که به نظر میرسد در حوزۀ مفهوم شهروندی نیازمند مداقۀ بیشتر است، بحث شناخت مخاطبان اصلی در هر پروژه است. نگارنده در یادداشت های پیشین به این مسئله اشاره کرده است که شهروندی به مثابۀ یک «حق» است که در «رضایت» شهروندان به منصۀ ظهور می رسد و هر نوع عدم رضایت نشانۀ عدم رعایت حقوق شهروندی است.

بنابراین شرط رعایت حقوق شهروندی، جلب رضایت مخاطب است اما آیا ملاک، جلب رضایت هر نوع مخاطبی است؟ و یا در مقابل آن ملاک، عدم رضایت کدام مخاطب است؟ این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که به عنوان مثال دیده میشود در شهر تهران پروژه هایی به اجرا میرسند و پس از آن از سوی مدیریت شهری عنوان میشود که این پروژه 50 درصد رضایت شهروندان را جلب کرده است و از آنها به عنوان پروژه های موفق یاد میشود. اما سؤال این است که چه شهروندانی مورد پرسش واقع شده اند؟ چه تعداد آنها از شهروندان مخاطب واقعی آن پروژه بوده اند؟ این عدد تا چه حد نشان دهندۀ یک عدد واقعی برای سنجش رضایت است؟

به نظر می رسد در اینگونه اعداد امکان عوام فریبی بسیار وجود دارد. زیرا در پاسخ به اینکه گفته شود یک درصد رضایت بهتر است یا 50 درصد باید گفت عدد مطلق رضایت ملاک نیست، بلکه عدد نسبی آن ملاک است. از طرف دیگر باید دید اساساً از این اقدام چند درصد مخاطبین متأثر و منتفع می شوند؟

برای مثال از این دست پروژه ها، می توان به مجموعۀ فرهنگی رازی در جوار برج تاریخی طغرل اشاره کرد که مجموعه ای عظیم با تنوع عملکردی بالا و صرف هزینه های هنگفت است ولی در مکانی احداث شده که به نظر غیر ضروری رسیده و تعداد کمی مخاطب می تواند داشته باشد. بنابراین نتیجه آن که ملاک رضایت، اولاً در رضایت مخاطب اصلی پروژه است (که باید شناسایی شود).

شهروندِ مخاطب
تصویر 1: مجموعۀ فرهنگی رازی در جوار برج تاریخی طغرل. این اقدام چند درصد مخاطبین را تحت پوشش قرار میدهد؟ منبع: خبرگزاری ایسنا

در سنجش رضایت باید از مخاطب اصلی پرسش شود و به شدت از ارجاع به مخاطب غیر اصلی جلوگیری شود که آن را نوع مسئله مشخص میکند. ثانیاً، عدد ملاک سنجش رضایت، باید به نسبت بیان شود، عدد مطلق ملاک نیست. زیرا عدد بیان شده میتواند از مخاطبان بی ربط به آن به دست آمده باشد (مثل آنکه در مورد زیرگذر استاد معین و موفق بودن یا نبودن آن از شهروندان محلۀ شریعتی پرسش شود). بنابراین شهروندان در همۀ موضوعات مربوط به شهر از صلاحیت و انتفاع یکسان برخوردار نیستند.

پس رضایت مندی به تخصص و موضوع نیز مرتبط است. مخاطب شهروندی، گروه های خاص هستند. بسته به موضوع و مسئله، مخاطب متفاوت است. مثلاً در مسائل فنی، متخصص باید مورد پرسش واقع شود، نه مدیر یا مردم عامی.

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

بنابراین معیار رعایت حقوق شهروندی یک اقدام پوپولیستیِ جلب رضایت عامه نیست، بلکه هر مسئله ای، مخاطب خاص و متفاوت خود را دارد که باید شناخته شود. شناخت «شهروندِ مخاطب»، یکی از مهمترین، حساس ترین و چه بسا سخت ترین مراحل در جلب رضایت و موفقیت اقدامات است و یکی از نقاطی است که در آن شهروندی دچار آسیب شده و حقوق شهروندی تضییع می شود. اینکه بدانیم در چه سوژه ای از چه کسی سؤال کنیم، یعنی شناخت «شهروندِ مخاطب» محقق شده و به تبع آن رضایت شهروندان افزایش یافته و گامی به موفقیت پروژه های شهری نزدیک خواهیم شد.

برچسب ها: رضایت مندیشهروندانمخاطبان اصلی
نوشته قبلی

شرح حالی از وضعیت باغ خونی در بافت مرکزی شهر مشهد

نوشته بعدی

برگزاری آزمون نظام مهندسی در مرداد ماه 1400 در بدترین شرایط کرونا در کشور

مریم مجیدی

مریم مجیدی

دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، پژوهشکدۀ نظر

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
برگزاری آزمون نظام مهندسی در مرداد ماه 1400 در بدترین شرایط کرونا در کشور

برگزاری آزمون نظام مهندسی در مرداد ماه 1400 در بدترین شرایط کرونا در کشور

همتایابی در گردشگری خلاق

همتایابی در گردشگری خلاق

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم