• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر طبیعی

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون

سیده زهرا مردانی نویسنده: سیده زهرا مردانی
یکشنبه 1 خرداد 1390
در منظر طبیعی
A A
0

بیشتر بخوانید - Read More

نقشه فرهنگی -کالبدی قناتهای تهران

عدم تطابق منظر امروز رودخانه زاینده رود با منظر پیشین خود

آب به عنوان یکی از عناصر مهم طبیعی، نقش فیزیکی و بصری غیر قابل انکاری در معماری و منظر ایفا می‌کند. حضور آب در سکونت‌گاه‌ها به دلیل تقدس آن و نیز به جهت تأمین نیاز بشر همواره مورد توجه بوده و معماری که مخلوق سکونت است، حضور آن را محترم می‌شمارد.

در شهر شوشتر و جداره رود کارون، با معماری متفاوت این منطقه روبرو هستیم که متأثر از جلوه‌های منظرین رود است. شهری که از آن به دشت میان ‌آب تعبیر می‌شود و معماری آن که محصول حرکت، کشمکش و قرار است، ساکنِ بستر رود شده است. در این شهر، معماری بر اساس عملکرد، پاسخ‌های متفاوتی در این بستر دارد. عملکردهایی نظیر خانه، پیاده راه، آسیاب و استراحت‌گاه که نمونه‌های آن به وفور در حاشیه رود به چشم می‌خورد هرکدام بر حسب نیاز خود، متأثر از پتانسیل‌های رود است. پتانسیل هایی که در هر مکان و شرایط تأثیری متفاوت بر معماری اعمال می کند. این فرصت به بررسی تأثیر پذیری معماری حاشیه رود کارون از این بستر می پردازد. و در یک نگاه محدودتر ، شهر شوشتر را بررسی می کند.

– خانه
خانه مستوفی با استقرار در لبه آرام رود شطیط با فرم U شکل، به سمت رود کارون جبهه گرفته است و چنین به نظر می رسد که این جهتگیری برای استفاده از منظر رود و تعدیل اقلیم طاقت فرسای منطقه انجام شده است. در این راستا جداره ای شفاف در کناره رود ایجاد شده که علاوه بر تأمین محصوریت بنا، منظر مقابل را در قاب‌هایی برای ساکنین به تصویر کشیده که چنین طرحی در ارتباط بصری و حسی میان معماری و منظر نقش به سزایی دارد. حتی ایجاد یک مهتابی در کنار این جداره چنین فرضیه ای را اثبات می کند که یکی از دلایل این جداره شفاف استفاده از منظر رود بوده . البته نمی توان تأثیر این ویژگی معماری را در مکش نسیم رود و ایجاد یک سیرکولاسیون هوای مناسب در اقلیم گرم و مرطوب شوشتر انکار کرد. با نگاهی متفاوت به خصوصیات بصری بنا می توان خط آسمانه صاف و بدون اوج و فرود خانه را متأثر از منظر آرام رود و هم جهت با آن دانست. زمانی این فرضیه قویتر می شود که در همین شهر ، خانه دیگری با ویژگی های کاملاً متفاوت را بررسی کنیم.

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون
نمایی از جبهه شمالی خانه مستوفی که به سمت رود شطیط نگاه می کند
پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون
بقایای بند شادروان و نمایی از خانه مستوفی در پشت آن

خانه مرعشی در کناررود گرگر بر فراز منظر پر‌انرژی آبشارها ساکن شده تا روح گرم خانه را با خنکای رود تلطیف کند. این خانه با ایوان مرتفع به شکل نظرگاهی رو به سمت آبشارها و مناظر طبیعی و با تأکید بر حرکت عمودی فرم برون گرایی را ایجاد کرده و این ویژگی را به جرأت می‌توان متأثر از منظر پویای آبشارها دانست. عمودی گرایی ، ایوان مرتفع در جهت منظر آبشارها و برون گرایی خانه مرعشی را می توان یک پاسخ هوشمندانه در برابر خرد اقلیم ایجاد شده در این قسمت از شهر دانست. در دره ای محدود و مرطوب و با اقلیم خاص منطقه راه حل دیگری به جز عمودی گرایی منطقی به نظر نمی رسد.

 پیاده راه 
بند «شادروان» گذری ساسانی بر روی انشعاب شطیط که با تداوم بر روی رود، مخلوق مفهوم حرکت است. با حضور خود، هم حرکت آب را محترم شمرده، و هم امکان نظر به رود را از زوایای غیرقابل دسترس فراهم کرده است. این بند، دسترسی به طرفین رود کارون را میسر کرده و تدبیری است تا با تجمع آب در پشت آن، انرژی لازم برای حرکت آسیاب‌ها فراهم شود. بند «گرگر» علاوه بر اتصال دو سمت رود گرگر (انشعاب جنوبی رود کارون)، مناظری از آبشارها را به تصویر می‌کشد. توپوگرافی زمین و حرکت آب از بالا‌دست به پایین‌دست، آبشارهایی در مسیر رود ایجاد کرده و شرایطی برای بهره‌گیری از آسیاب‌ها مهیا می‌کند. این بندها در مسیر رود برای استفاده از پتانسیل های فیزیکی و بصری رود مورد استفاده قرار گرفته.

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون
خانه مرعشی بر فراز آبشارها

 

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون
دید از خانه مرعشی به آبشارها و مناظر طبیعی پایین دست


– استراحت‌گاه 

فضاهایی با عنوان «کت» از دستاوردهای دیگر معماری است هنگامی که با منظر رود روبرو می‌شود. این فضاها در دل صخره‌های جداره رود برای تفرج ایجاد شده و می‌تواند به عنوان نظرگاه مورد استفاده قرار گیرد. در بعضی موارد از شوادان‌های خانه‌های کنار رود به کت‌های اختصاصی ارتباط داشته است. چنین نظرگاه‌هایی در خانه‌ها نیز به چشم می‌خورد که با وجود فرمی متفاوت، کارکردی یکسان دارد. به علاوه در کنار رود نمی‌توان بنایی را یافت که نسبت به بستر و منظر موجود بی‌توجه باشد.

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون
نمونه ای از کت در لبه رود کارون
نتیجه‌گیری 
در گذشته انرژی‌ها و نیرو‌های طبیعی، بیشتر مورد استفاده بوده است. در شهر شوشتر برای خلق معماری خانه‌ها و تفرجگاه‌ها از جلوه‌های منظرین رود کارون استفاده شده است. به همین ترتیب در ایجاد آسیاب‌ها و بندها از انرژی آب استفاده شده و معماری بر اساس عملکرد مورد نیاز، نسبت به جریان رود کارون واکنش نشان داده است. حتی می توان به راحتی عنوان نظر گاه را به همه این کاربری ها اتلاق کرد. همه کابری هایی که در مقاله مورد بررسی قرار گرفت یا خود نقش نظرگاه را ایفا می کنند و یا دارای عنصر نظرگاه می باشند. و وجود این عنصر توجه به منظر یا به عبارتی تأثیر معماری از منظر طبیعی را نشان می دهد.

پی‌نوشت
گرگر : شاخه‌ای از رود کارون.

منابع تصاویر

www.irannaturetour.com

shushtarchtb.ir

مقاله برگرفته شده از برداشت نویسنده در بازدید از شهر شوشتر
نویسنده : سیده زهرا مردانی / کارشناس معماری   [email protected]

نوشته قبلی

انيميشن تبر / فسمت اول

نوشته بعدی

تأثيرات اقتصادی مترو بر سازماندهی فضایی حوزه نفوذ ایستگاهها (TOD)

سیده زهرا مردانی

سیده زهرا مردانی

مطالب مرتبط - Related Post

نقشه فرهنگی -کالبدی قناتهای تهران

نقشه فرهنگی -کالبدی قناتهای تهران

شنبه 29 مرداد 1401
عدم تطابق منظر امروز رودخانه زاینده رود با منظر پیشین خود

عدم تطابق منظر امروز رودخانه زاینده رود با منظر پیشین خود

سه‌شنبه 30 آذر 1400

عدالت اجتماعی در بوستان های شهر تهران

ممنوعیت کاشت چمن در تهران؛ حل یا پاک کردن صورت مساله؟

بزرگترین بوستان خاورمیانه یا مرکز همگانی خرید و فروش خودرو

نگاه غلط مدیران شهری به منظر طبیعی شهر

نوشته بعدی
تأثيرات اقتصادي مترو بر سازماندهي فضايي حوزه نفوذ ايستگاهها (tod)

تأثيرات اقتصادی مترو بر سازماندهی فضایی حوزه نفوذ ایستگاهها (TOD)

مفهوم زمان در نگارگری

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم