• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر راه

نابودی راه‌ های روستایی ما به ازای درآمدهای آنیِ آزادراهی

سعید غلام‌پور نویسنده: سعید غلام‌پور
یکشنبه 19 دی 1400
در منظر راه, منظر
A A
0

نابودی راه های روستایی

آیا راه‌ های روستایی نیز در دسته پروژه های پیشران در مسیر توسعه لحاظ می شوند؟ سهم راه های روستایی به عنوان دغدغه های مطرح در توسعه شبکه های حمل و نقل و ارتباط بین شهری چقدر است؟ متولی اصلی صیانت از شبکه ارتباط روستایی کیست؟

از یک طرف شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، راه آهن، آزاد راه، راه اصلی و بزرگراه را به عنوان مجموعه زیرساخت ها به رسمیت شناخته است و در برخورد با شبکه حمل و نقل جاده ای متولی توسعه راه های اصلی و بزرگراهی ست. از طرف دیگر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ظاهرا متولی دیگری برای صیانت از سایر راه های ارتباطی جاده ای ست.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

هرچند در شرح وظایف ایشان بیشتر به نظارت بر شبکه های ارتباطی و تدوین قوانین و مقررات در این بخش تأکید شده است. اما در عمل به نظر می رسد حتی در مواردی در تأمین پایه ای ترین نیازها از جمله مصالح مورد نیاز جهت بهسازی شبکه های ارتباطی درمانده مانده و این در حالی ست که با احتساب انواع سفر با اهداف جا به جایی مسافر و کالا، ظرفیت پذیری فوق العاده شبکه راه های زمینی بیش از 90 درصد از کل حمل و نقل ملی را ساماندهی می کند.

در این میان سهم قابل توجهی از این ظرفیت شبکه ارتباط زمینی متوجه راه های فرعی و روستایی ست. اگر چه شواهد گواه آن است که توجه مدیریت شبکه حمل و نقل و ارتباطات زمینی به سهم حداقلی ظرفیت های این شبکه یعنی راه های اصلی و آزاد راهی معطوف شده است. با تحلیلی کارشناسانه دو دلیل بر این امر مفروض می ماند؛ یکی سهم خواهی سطحی نگرانه و توجه به درآمدهای حاصل از جریان حمل و نقل در این مدل راه های ارتباط زمینی ست و دوم عدم شناخت دقیق از ظرفیت ها و ارزش های نهفته در منظر راه های روستایی ست.

البته که نگاه دور اندیشانه به مسأله و تصمیم در جهت تقویت این منابع ارزشمند شبکه ارتباطی فرعی می تواند به رونق هرچه بیشتر ظرفیت های منظر راه ملی و درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم حاصله از آن منتج شود. راه های فرعی و روستایی امروز به مانند راه هایی متروکه می مانند که حتی مسافران تا حد امکان از تجربه سفر در آن ها پرهیز می کنند. یا در نگاهی دیگر تجربه راه های فرعی از سر ناچاری و بر حسب نیاز است. و چه حیف که این راه های فرعی و روستایی هستند که جلوه گاه اصلی جریان زیستی بوده که امروز متروک مانده و فراموش شده اند.

 برخورد مدیریت حمل و نقل نیز با این راه ها از سر ناچاری و ظاهرا با اصرار و اکراه بوده و این نشان از عدم فهم ارزش های نهفته در این گنجینه ارتباطی ست. سیاست های جاری قطعا روزی منجر به نابودی راه های روستایی خواهند شد. در شرایطی جایگزین و در شرایطی دیگر تبدیل به راه های اصلی خواهند شد. راه های اصلی که به بعضا بی هویت و به دور از جریان زندگی هستند و تنها بر جنبه های عملکردی مفهوم ارتباط تأکید خواهند داشت.

راه های روستایی می توانند معرف جریان زندگی و جلوه گاه فرهنگ ارتباط مناطق طی سالیان باشند. راه هایی که هماهنگ با محیط پیرامون خود شکل گرفته و با جریان زندگی و معاش ساکنین پیرامونی خود عجین شده اند. بی شک این راه های روستایی می توانند هدف گردشگری زمینی شده و فرهنگ ارتباط را بازگو کنند. از این رو بزرگترین اجحاف در حق آنها رهاسازی و عدم توجه مدیریت حمل و نقل به این نوع از راه های فرعی موجود است.

هم چنین با تقویت شبکه راه های فرعی می توان از حجم تردد راه های اصلی نیز کاست و همین امر بی  شک موجب کاهش ترافیک تردد و به تبع آن کاهش تصادفات و سوانح جاده ای شد. از دیگر نتایج توجه به راه های روستایی افزایش رضایتمندی ساکنین مناطق پیرامونی، توزیع خدمات بین راهی، اشتغال زایی و کاهش بهانه مهاجرت روستاییان است. این یعنی همان درآمدزایی غیرمستقیم که مانع از نابودی ظرفیت غنی مناظر راه و میراث ارتباطی ملی شده و باید هدف مدیران باشد.

نابودی راه‌ های روستایی ما به ازای درآمدهای آنیِ آزادراهی
تصویر 1: راه های فرعی و روستایی به عنوان عرصه نمایش تعامل سکونت و ارتباط بوده و در هماهنگی کامل با مناظر فرهنگی و طبیعی پیرامونی شکل گرفته اند و نباید با سیاست های غلط زمینه نابودی این میراث ارتباطی را فراهم نمود. منبع تصویر: ایرنا.
برچسب ها: راه فرعیراه های روستاییمنظر راهمیراث ارتباطی
نوشته قبلی

قیاس مبانی رابطه انسان و طبیعت در دو دانش اکولوژی و منظر

نوشته بعدی

«تکرار» در منظر

سعید غلام‌پور

سعید غلام‌پور

دکتری معماری منظر دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
«تکرار» در منظر

«تکرار» در منظر

باز زنده سازی معماری مرکز ایران با چاپ سه بعدی؟

باز زنده سازی معماری مرکز ایران با چاپ سه بعدی؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم