• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر

پیشنهاد اخذ عوارض از بهره برداری املاک تجاری

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
شنبه 6 بهمن 1397
در شهر, اخبار, برنامه ریزی و مدیریت شهر
A A
0

محمد سالاری با اشاره به پیشنهادی که در جریان بررسی برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران در خصوص اخذ عوارض از بهره‌برداری املاک تجاری در راستای افزایش درآمد پایدار از سوی وی ارائه و تصویب شد، گفت: پیشنهادی که به تصویب رسید، انجام مطالعات امکان‌سنجی به منظور اخذ عوارض از بهره برداری اماکن با کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی به جای دریافت عوارض فرآیند صدور پروانه بوده است. وی ادامه داد: تجربیات جهانی نشان می‌دهد کلان شهرهای دنیا به جای اخذعوارض درمرحله صدور پروانه، عوارض را در مرحله بهره‌برداری برای همیشه دریافت می‌کنند.

این روش که برای تبدیل یک عرصه به کاربری تجاری یا اداری، خدماتی ما بر اساس یک فرمول یک بار عوارض دریافت کنیم و برای همیشه شهرداری خدمات بدهد ما را از یک درآمد پایدار محروم می کند در حالی که ما می توانیم بخشی از عوارض را دریافت کنیم و یا حتی  دریافت نکنیم اما بر اساس شاخص هایی مشخص که تدوین می کنیم به صورت دائمی در زمان بهره برداری عوارض دریافت کنیم. این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد :  من چنین پیشنهادی را در دوره چهارم  نیز دادم که طی آن بحث‌هایی هم با شهردار تهران داشتم که  وی منطق این پیشنهاد را پذیرفت.

به گفته وی شهرداران تمایل دارند که منابع درآمدی شهری را در فرصت زمانی که خودشان مدیریت شهری را بر عهده دارند، هزینه کنند تا فعالیت هایشان  بروز و ظهور عینی داشته باشد و در اصل به جامعه شهری اعلام کنند که فعال و در حال انجام کار هستند و طبیعی است که شهرداران کمتر زیر بار چنین پیشنهاداتی بروند، شورای شهر با چنین پیشنهادی در برنامه پنج ساله سوم موافقت کردند و تصویب شد؛ بنابراین امیدواریم که شهرداری تهران بتواند ظرف یک سال اول برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، سازوکار و شیوه دریافت این عوارض و انتقال  آن از مرحله صدور پروانه به مرحله‌ بهره‌برداری را انجام دهد و اگر نتوانست در مناطق ۲۲گانه این کار را انجام دهد، در برخی از مناطق به صورت پایلوت شروع شود.

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

پیشنهاد اخذ عوارض از بهره برداری املاک تجاری

سالاری با بیان این در خصوص شیوه دریافت عوارض با یکسری از دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیاز است، هماهنگی‌های لازم انجام شود گفت : این شیوه باعث می‌شود تا ما درآمد شهر را برای آیندگان حفظ کنیم و این‌طور نباشد که همه تغییر و تحولات مانند بارگذاری‌های عظیم، بلندمرتبه‌سازی‌ها، ساخت پروژه‌هایی مثل مال‌ها و مگامال‌ها را در مقطعی به یکباره‌ انجام دهیم و همه منابع درآمدی را از شهر بگیریم  که برای آیندگان چیزی وجود نداشته باشد.

رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ویژگی های دیگر این شیوه برای اخذ عوارض گفت : با اتخاذ چنین شیوه‌ای، عدالت اجتماعی و عدالت در اخذ عوارض از طیف کاربری‌های مختلفی که ذیل کاربری‌های تجاری یا اداری و خدماتی تعریف می شوند، برقرار می شود به این مفهوم که اگر به طور مثال  کسی خواست کتابفروشی یا مجموعه‌ کاربری‌های مختلفی که در حوزه فرهنگی وجود دارد تأسیس کند، بایستی آن مغازه را تجاری کند و هزینه تجاری پرداخت کند درحالی‌که در این شیوه شهرداری می‌تواند مبتنی بر یکسری شاخص‌ها، بر اساس نوع کاربری‌هایی که در آنجا مستقر شده، نسبت به تعیین عوارض اقدام کند و تعرفه یک کاربری فرهنگی با کاربری مانند نمایشگاه اتومبیل و رستوران یکی نباشد.

سالاری در پاسخ به این پرسش که  در حال حاضر مسئولان شهری اعلام کرده اند که  نیمی از شهروندان تهرانی  عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند و شهرداری هم ابزاری برای اخذ عوارض ندارد. اگر این پیشنهاد محقق شود چه ضمانت هایی برای محقق شدن آن نیاز است گفت: برای تحقق عملیاتی شدن این حکم از برنامه، ضرورت دارد ما در یکسری قوانین دیگر، تغییراتی را داشته باشیم و دستگاه‌های دیگر باید با شهرداری در خصوص مکانیسم دریافت و الزام به پرداخت همکاری کنند.

برچسب ها: املاک اداری و تجاریصدور پروانهعوارض
نوشته قبلی

شهرداری تهران تا 20 سال آینده نیاز به افزایش پست مدیریتی ندارد

نوشته‌ی بعدی

ایمن‌سازی با روش قهرآمیز امکان‌پذیر نیست

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
ایمن‌سازی با روش قهرآمیز امکان‌پذیر نیست

ایمن‌سازی با روش قهرآمیز امکان‌پذیر نیست

ثبت 20 عنوان اثر ناملموس در فهرست ملی میراث کشور

ثبت 20 عنوان اثر ناملموس در فهرست ملی میراث کشور

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم