پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ایمن‌سازی با روش قهرآمیز امکان‌پذیر نیست

چکیده: ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه با برخورد قهرآمیز از لحاظ قانونی برای شهرداری قابل انجام است اما به لحاظ اجتماعی تبعات خیلی سنگینی دارد.

سالگرد پلاسکو بهانه‌ای است که که یادمان بیفتد ساختمان های بلند این شهر نقشه راهی برای مهار مخاطرات در زمان‌های بحرانی ندارند. معاون معماری و شهرسازی شهر تهران می گوید تا به امروز 270 ساختمان مشابه پلاسکو شناسایی کرده‌اند و برای آن نقشه ایمنی نوشته‌اند اما همچنان ساختمان‌های بلندمرتبه نقشه ایمنی ندارند. یکی از مباحثی که در نگهداری ساختمان‌های موجود باید مورد توجه قرار بگیرد مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمانی است که قبل از سال ۹۲ کارگروه تخصصی برای تدوین آئین‌نامه‌های آن تشکیل شد اما متأسفانه ساز و کار عملیاتی شدن این مبحث انجام نشد و هنوز هم بلاتکلیف است.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا آیین‌نامه‌های اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان همچنان تدوین نشده به اسکان نيوز می‌گوید: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که به موضوع نگهداری ساختمان‌های بهره‌برداری شده می‌پردازد يك دستورالعمل اجرایی است. مباحث مقرارت ملی ساختمان به جز برخى موارد، خودشان جنبه دستورالعملى دارند و نیاز به تدوین دستورالعمل ندارند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که ما در ۴ زمینه در حوزه ایمنی دچار مشکل هستیم که یکی از آن‌ها بحث ساختمان‌های بلندمرتبه است، می‌گوید: اگر شهرداری بخواهد در حوزه ایمن‌سازی این نوع ساختمان‌ها با برخوردهای قهرآمیز به سمت مقاوم‌سازی برود از لحاظ قانونی شدنی است اما به لحاظ اجتماعی تبعات خیلی سنگین دارد و ما نیازمند همکاری اجتماعی در این حوزه هستیم.

اعطا با اشاره به بند ۱۴ ماده  ۵۵ قانون شهرداری  که در آن به شهرداری اجازه داده شده برای حفظ شهر از سیل و حریق و رفع خطر از بناها و فضاهای عمومی شهر، به مالک تذکر داده و در صورتی که مالک در زمان مقرر نسبت به رفع خطر اقدام ننماید، شهرداری می‌تواند راسا اقدام به رفع خطر کند و هزینه ایمن‌سازی را به اضافه ۱۵ درصد جریمه، از مالک دریافت کند، می‌گوید: در بحث پلاسکو چنین موضوعی مطرح بود که شهرداری چنین اختیاری داشته است. اما برخی از حقوقدان‌ها می‌گویند این به این معنی نیست که برای هر نوع عدم ایمنی در ساختمان‌ها، شهرداری وارد شود. برخی نیز موضوع را به گونه دیگر تفسیر می‌کنند و گویند: منظور از این بند خطرات علنی در معابر است به طور مثال ترکی بر روی دیواری در معبر عمومی وجود داشته باشد …

ایمن‌سازی با روش قهرآمیز امکان‌پذیر نیست

سخنگو شورای شهر تهران با بیان این‌که بیشتر ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده، مراکز کار و فعالیت هستند، می‌گوید: ناایمنی در ساختمان‌ها وسیع است و هر نوع مداخله نیز نیازمند یک حرکت عمومی است. باید مالک‌ها و بهره‌بردارها ترغیب و حاضر به همکاری باشند تا این کار  انجام شود، و اگر همراهی آن‌ها وجود نداشته باشد تبدیل می‌شود به یک رفتار قهرآمیز که تبعات اجتماعی سنگین دارد.

به گفته اعطا در منطقه‌ای مانند منطقه ۱۲ که بافت ناایمن در آن بیشتر است و عمدتا نیز این بافت تاریخی است شهرداری به طور مرتب تذکر می‌دهد و برای مکانی مثل بازار که عرصه وسیعی است که  مشکلات این چنینی نیز دارد بحث طرح جامع ایمنی بازار در حال پیگیری است.

سخنگو شورای شهر تهران تاکید می‌کند: شهرداری به طور مرتب به مالکان بناهای ناایمن تذکر می‌دهد اما این تذکرها آن طور که انتظار می‌رود نتیجه نداشته است. اگر در همان مقطع زمانی  قرار بود در ساختمان پلاسکو کار نوسازی، بهسازی و … انجام شود، تصور کنید چه مقاومت‌های اجتماعی در آن مقطع انجام می‌شد. مشکلی که در حال حاضر ساختمان‌های مشابه دارند. لازم است شهرداری در این زمینه با قاطعیت بیشتری اقدام کند. حتی در مبحث ۲۲ پیش بینی لازم برای اطلاع رسانی عمومی به شهروندان در خصوص ساختمان‌های ناایمن و از طریق نصب اطلاعیه پیش‌بینی شده، که این مورد نیز عملیاتی نشده است. درست است که در کوتاه مدت ممکن از با تبعات اجتماعی این اقدامات روبه‌رو شویم، اما اگر یک حادثه مشابه پلاسکو رخ دهد دیگر قابل توجیه نیست. به نظرم شهرداری و سایر دستگاه‌ها و وزارت خانه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند با قاطعیت بیشتری به این موضوع و با هر گونه عدم ایمنی در محل‌های کار و فعالیت برخورد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *