• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

تحلیل نقش نما و معماری در آشفتگی سیمای شهر

رضا کسروی نویسنده: رضا کسروی
چهارشنبه 27 مرداد 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

در اتخاذ تدبیر برای نما، از بین رنگ، مصالح و بدنه کدامیک بیشترین تاثیر را ادراک نما و به تبع آشفتگی در آن دارد؟

در بخش اول این یادداشت با عنوان “تشکیک در سهم نما و معماری در آشفتگی سیمای شهر” به سهم نما در آشفتگی سیمای شهری پرداخته شد و گفته شد که دامنه دید انسان بیش از آنکه متوجه بالای خط افق چشم باشد، آنچه را که در حوزه پایین خط افق قرار می­ گیرد، می بیند. بر این مبنا در توزین عناصر اثرگذار در آشفتگی سیمای شهری، سهم کف و عوارض آن بیش از سهم بدنه و نما و در نتیجه ضوابط و مصوباتی که با ساماندهی نما به دنبال حل مسئله آشفتگی سیما هستند، دچار اشتباه راهبردی ارزیابی می­ شوند.

در این یادداشت ناظر به راهبرد دوم یعنی تمکین به اقتضائات ضرورت امروز و اصلاح ضوابط و مصوبات موجود، به سهم عناصر سازنده نما در بروز آشفتگی پرداخته می شود. به طور کلی ادراک صفحه نما بیشتر در حال حرکت پیاده یا سواره به موازات صفحه نما صورت می گیرد. به عبارت دیگر نما در بسیاری از موارد بیش از آنکه به عنوان آنچه از روبرو دیده می­شود به نظر بیننده بیاید عمدتا به صورت دو صفحه موازی در طرفین ناظر به نظر او می آید.

این موضوع بیانگر یکی از نقاط ضعف اسناد و مدارک ساخت بنا است. در حالی که نما به صورت سه بعدی و با توجه به مشخصه های فیزیولوژیک چشم انسان ادراک می شود. قضاوت درباره آن بر اساس نقشه­ های دو بعدی یا تصاویر سه بعدی خارج از مشخصه های دید چشم انسانی خطا است. آنچه بیشتر به چشم ناظر می آید نه همه نما (آنطور که در نقشه های دوبعدی دیده می شود) بلکه عمدتا طبقه همکف و اول در حوزه دید ناظر قرار می گیرد. لذا تغییر صفحه بدنه در مقایسه با مصالح و رنگ در ادراک آشفتگی سهم بیشتری دارد.

تحلیل نقش نما و معماری در آشفتگی سیمای شهر
تصویر1: تصویر بیرون زدگی صفحه نما متناظر با طول به مراتب زیادتری از بدنه.

چنانکه در تصویر 1 دیده می شود هر گونه پیش آمدگی در صفحه بدنه معبر، از نظر تصویری که از آن بر چشم ناظر نقش می بندد نقش مهمی در ادراک آن بدنه در نظر ناظر دارد. توضیح اینکه اگر تصویر پیش آمدگی با تصویری که از بدنه بدون تغییر در چشم بیننده با هم مقایسه شود ملاحظه می گردد که تصویر یک پیش آمدگی مختصر در چشم ناظر، متناظر است با تصویری که طول قابل توجهی از بدنه در چشم ناظر ایجاد می کند. اگر اثر پیش آمدگی، مصالح و رنگ نما با این معیار سنجیده شود ملاحظه می گردد که تاثیر پیش آمدگی از دو عنصر دیگر و حتی اشکال بازشوهای نما بیشتر است.

خروجی این تحلیل در حوزه بنده های شهری این است که حتی الامکان می بایست از تغییر صفحه بدنه ها خودداری کرد و در این میان همان طور که پیشتر توضیح داده شد عدم تغییر بدنه در طبقات همکف و اول از همسازی بدنه های در طبقات بالاتر اهمیت بیشتری دارد. به طور مشخص در ضوابط نماسازی شهر تهران، می توان کنسول هایی را که در معابر شهری به سمت معبر داده می شوند از این نظر قابل نقد دانست. به خصوص در جاهایی که به دلیل شیب زمین، پلکانی شدن کنسول ها بر بی نظمی بدنه تاکید می کند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

این امر به طور خاص در نظم دهی به بدنه در تفکیک های غیر شطرنجی پلاک ها مانند آنچه در کل های کوچکی همچون هسته های روستایی شهر تهران دیده می شود، نقش کلیدی ایفا می کند.

برچسب ها: آشفتگیبدنه شهریتهران
نوشته قبلی

پاتوق اجتماعی یا ویترین نمایش ایدئولوژی؟

نوشته بعدی

مناطق حفاظت شده فقط اسمشان را یدک می کشند

رضا کسروی

رضا کسروی

دکتری معماری منظر، طراح معماری در مهندسین مشاور

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
مناطق حفاظت شده فقط اسمشان را یدک می کشند

مناطق حفاظت شده فقط اسمشان را یدک می کشند

تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی؛ جبران اشتباه یا استراتژی جدید

تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی؛ جبران اشتباه یا استراتژی جدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم