پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

شبکه های اجتماعی در نقش دشمن صنعت گردشگری

چکیده: در پی اخبار سیل شیراز در شبکه های اجتماعی و رسانه ای شدن آن، رئیس جامعه هتلداران استان فارس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم از افزایش کنسلی‌ هتل ها خبر داد.

گردشگری مثل آهو است. آهویی که با اندک صدا یا احساس ناامنی فرار می‌کند. سرمایه‌ای که از گردشگری انباشته می‌شود نیز همواره مثل شکار آهو است. کافی است که اندک صدا یا تلنگری، آرامش فضای شکار سرمایه را مخدوش کند. خودش مسیر جدیدی می‌یابد و شکارچی بی نتیجه می‌ماند. بحرانهای طبیعی همواره یکی از چالشهای مهمی بوده است که کشورهای مختلف جهان، از گذشته تا به  امروز کم و بیش  با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند.

پس از سیل شیراز و اتفاقات ناگوار آن که پوشش رسانه‌ای بسیاری داشت، حسن سیادتان رئیس جامعه هتلداران استان فارس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم از افزایش کنسلی‌ هتل ها خبر داد که حتی تا رزروهای اردیبهشت ماه ادامه پیدا کرده است. وی افزود پس از سیل  ۷۰ تا ۷۵ درصد از رزرو هتل‌های فارس کنسل شد. هر چند این موضوع تنها تحت تاثیر سیل نبوده و به توان اقتصادی گردشگران نیز قابل ربط است. در مصاحبه دیگری از تسنیم، مدیرکل میراث فرهنگی فارس کاهش ۳۵درصدی بازدید گردشگران نوروزی از اماکن تاریخی را تایید کرد و افزود شرایط آب و هوایی روی اقامت و بازدید گردشگران استان فارس تاثیرات بسیاری داشته است. اما در کنار بارندگی ها و سیل موضوع مدیریت رسانه نیز دارای اهمیت است.

شبکه های اجتماعی در نقش دشمن صنعت گردشگری

تبلیغات و رسانه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین ابزارها برای معرفی یک کشور به عنوان یک مقصد امن گردشگری به شمار میرود. یک حادثه به سادگی می‌تواند انبوهی از سرمایه گذاری را بی ثمر بگذارد. پخش شدن کلیپ های ناگوار از سیل یا زلزله و دست به دست شدن آن می‌تواند تبعات بسیاری به همراه داشته باشد. حتی اطلاع رسانی شبکه های رسمی مدیریت بحران، در تقاضای گردشگران نقش غیر قابل انکاری دارد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در طول تعطیلات نوروزی سال ۹۸ و با آغاز موج دوم سیل در غرب کشور، گفته بود: انتشار اخبار درباره منع سفر گردشگران به برخی از استان‌ها، رویه درستی نیست و می‌تواند باعث کاهش سفر و کاهش رونق گردشگری شود. این‌که در اخبار منتشر شده گردشگران را از سفر به مناطق مختلف منع کنیم، روش صحیحی نیست، بلکه باید از مردم خواست قبل از سفر به هر منطقه اطلاعات لازم را کسب کنند و با آمادگی و برنامه‌ریزی به سفر بروند.

ابزارهای اطلاع رسانی و شبکه های مجازی دنیای جدیدی در اختیار جامعه بشری قرار داده اند. ابزاری که زندگی جدیدی را خلق کرده است و مدیریت جریان اطلاع در آن کار ساده‌ای به نظر  نمی‌رسد. ساکنین یا گردشگران در مقصدی خاص تصاویر و ویدیوهایی تهیه می‌کنند که دنیای مجازی، مفاهیم بسیاری را نشر می‌دهد. اولین و ساده ترین اثر، ترس آهوی گردشگری در جنگل جغرافیای مقاصد است. اما آیا می‌توان این شبکه ها را پیش از آنکه مساله زا شوند، مدیریت کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *