• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر

نگاهی تحلیلی به شاخصه‌های معماری منظر و الگوهای آموزشی

سعید شفیعا نویسنده: سعید شفیعا
یکشنبه 26 خرداد 1398
در منظر
A A
0

طراحی محیط و منظر حوزۀ گسترده‌‌ای از رشته‌های علمی وابسته را در برگرفته و بر همین اساس، معماران منظر می‌بایست در تکنیک‌ها و روش‌های مختلف تخصصی آموزش بینند. در این راستا طراح منظر می‌تواند با کاربست تحلیل‌ها و تحقیقات میان‌رشته‌ای راه را برای یافتن بهترین طرح پاسخگو هموار نموده و در این میان همواره مسئلۀ خلاقیت را در نظر داشته باشد. ایشان همچنین باید از ابزارهای گوناگون جهت کنترل عوامل تأثیر‌گذار بر فرایند طراحی استفاده کنند. در این میان به‌کارگیری شیوه‌های گرافیکی و دیاگرام‌های تحلیلی چه با استفاده از ابزارهای ترسیمی و چه مدل‌های رایانه‌ای می‌تواند طراح محیط را در کاربست عوامل اساسی طرح، یاری رساند.

علاوه بر درنظرداشتن تمام عوامل مورد نیاز در روند طراحی منظر برنامه‌های دانشگاهی نیز می‌بایست به اندازۀ کافی انعطاف‌پذیر بوده تا بتوانند به خوبی علوم طبیعی را با ویژگی خلاقانۀ این حرفه ترکیب نمایند. در این راستا، می‌بایست دیالوگی بین تمامی رشته‌های علمی وابسته و نهادهای تصمیم‌گیرنده و از سوی دیگر خلاقیت طراح منظر صورت گیرد. بر همین اساس باید پروژه‌های طراحی محیط و منظر شامل دیاگرام‌ها و کارهای گرافیکی‌ای باشد که دانشجویان معماری منظر در عین داشتن روش‌های خلاق خود، در راستای ارائۀ طرح نهایی از آن بهره گیرند. هنگامی که دانش کافی در مورد علوم طبیعی مانند علم خاک‌شناسی، گیاه‌شناسی، بوم‌شناسی و سایر علوم وابسته به این امر افزوده می‌شود، دانشجویان طراحی محیط و منظر قادر خواهند بود تا با دید اجرایی به فرایند طراحی محیط بنگرند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

معماری منظر

بر این اساس دانشکده‌هایی که در آنها حرفۀ طراحی محیط و منظر تدریس می‌شود، باید تعادلی بین راهکارهای ارائه‌شده توسط برنامه‌ریزی محیط و منظر و خلاقیت‌های موجود در فرایند آفرینش اثر معماری ایجاد نمایند تا ضمن آنکه فراگیران در محیطی خلاق به آفرینش هنری خود ادامه می‌دهند، ملزومات اجرایی طراحی محیط را توسط لایه‌ها و یا دیاگرام‌های برنامه مدنظر قرار دهند.

بسیاری از صاحب‌نظران طراحی محیط، معماری منظر امروز را عکس‌العملی نسبت به مسائل فضائی مدرن و یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل و مشکلات محیطی می‌دانند. بر همین اساس است که اضافه‌نمودن راهکارهای دانش امروزی به فرایند خلاقانۀ طراحی به عنوان اصلی‌ترین هدف معماری منظر مدرن تلقی می‌شود. در این راستا طراحی محیط و منظر می‌تواند راهگشای مشکلات جامعۀ مدرن باشد. بر این اساس پیشنهادات زیر جهت بهبود امر آموزش طراحی محیط ارائه شده که کاربست آنها در آموزش طراحی محیط ضروری است:

* دانش عمومی رشته‌های علمی وابسته به طراحی محیط و منظر (علوم طبیعی و هنر) و متدهای پایه در طراحی منظر می‌بایست در سطوح کارشناسی مورد مطالعه قرار گیرند.

* طراحی منظر و روش‌های برنامه‌ریزی به برنامۀ‌ اواخر دورۀ کارشناسی اضافه شده و تا سال اول مقطع کارشناسی ارشد به طول ‌انجامد.

* در اواخر دورۀ کارشناسی ارشد می‌بایست با کمک اساتید با تجربه، تمرین عملی از میان پروژه‌های واقعی صورت پذیرد.

* پس از دورۀ کارشناسی ارشد، معماران منظر به مدت دو سال، دورۀ تخصصی خود را در این رشته ادامه دهند (مانند طرح دانشکده‌های پزشکی).

 

منبع خبر: http://www.bagh-sj.com/article_53.html

برچسب ها: آموزش منظرالگوی آموزشیطراحی محیط و منظرمعماری منظر
نوشته قبلی

مهاجرت اقلیت‌های مذهبی از ایران، میراث معنوی‌ای که از دست می‌رود.

نوشته بعدی

تفسیر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج)

سعید شفیعا

سعید شفیعا

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
تفسیر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر

تفسیر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج)

روش‌های طراحی منظر در گذر زمان

روش‌های طراحی منظر در گذر زمان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم